تحلیل میزان حفاظت از اماکن و مراکز حساس، موضوعی است که پس از بروز حوادث و رخدادهای تروریستی از سوی کارشناسان با دقت و تأمل ویژه دنبال می‌شود.

چگونه می‌توان از تکرار رخدادهای ضدامنیتی جلوگیری کرد؟

یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ضمن اشاره به حملات تروریستی حرم شاهچراغ، مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره)بهره گیری این عملیات‌ها را از یک الگوی یکسان مورد بررسی قرار داد.

رسول نوروزی فیروز با بیان اینکه«عبور از تنها نقطه حفاظتی» و تسلط کامل بر محیط عملیات (البته طبیعتاً تا رسیدن نیروهای بیرون از محیط امنیتی) از فصول مشترک طرح و برنامه‌ریزی همه این عملیات‌ها در اتاق فکر دشمن است، می‌گوید: ناگفته پیداست در چنین حملاتی ثانیه‌ها حیاتی هستند.این عضو هیئت علمی دانشگاه‌ ادامه‌ می‌دهد: مهاجم می‌داند زمان اندکی برای تهاجم دارد و تلاش‌ می‌کند در کوتاه ترین زمان بیشترین خسارت ممکن را وارد کند. وی با بیان اینکه به عنوان یک دانش پژوه علاقه‌مند به مطالعات امنیتی نمی‌توانم تصور کنم سیستم امنیتی سه حمله تروریستی کاملاً مشابه را تجربه کرده باشد، اما هیچ تغییری در ساختار حفاظتی اماکن عمومی یا نهادها و سازمان‌های حکومتی ایجاد نکرده باشد، می‌گوید: از جمله خلأهای امنیتی و حفاظتی از اماکن و سازمان‌ها می‌توان به نبود نیروی مسلح در مبادی ورودی (حتی با وجود نیروی امنیتی مسلح مهاجمان می‌توانند پس از خلع سلاح یا ترور نیروی مسلح بر محیط عملیاتی انتخاب شده مسلط شوند) اشاره کرد. وی در این باره پیشنهاد می‌دهد: در صورت وجود نیروهای مسلح در یک مرکز مثل حرم؛ محل استقرار نیروها به صورت شبکه‌ای باشد نه به صورت نقطه‌ای و متمرکز در مبادی ورودی؛ وجود چهار نیروی مستقر در چهار نقطه مشرف به مبادی به مراتب کاراتر از حضور چهار نیروی نظامی مستقر در مبادی ورودی است.نوروزی درباره نقش حداقلی اتاق کنترل دوربین‌های حراستی اضافه می‌کند: نقش کاربر اتاق کنترل فقط نظاره گر است و اطلاع دهنده؛ در حالی‌که می‌تواند نقش های مهم‌تری برای اتاق کنترل تعریف شود؛حداقلی ترین حالت این است که مرکز کنترل دوربین‌ها امکان بستن و یا باز کردن درب‌های مرکز تحت مدیریت را داشته باشد. این کارشناس سیاسی در تکمیل سخنانش معتقد است: لازمه این امر این است که درب‌ها اتوماتیک و فرمان پذیر طراحی شوند تا نیروی مهاجم آزادی عمل کافی نداشته باشد. در سازمان‌ها و اماکن می‌بایست سازوکاری برای صدور فرمان وضعیت فوق‌العاده وجود داشته باشد. رسول نوروزی در این‌باره اضافه‌می‌کند: دست‌کم اتاق کنترل با هماهنگی ریاست حراست مجموعه‌ باید امکان آژیر قرمز و حالت فوق العاده داشته باشد تا افراد حاضر در محیط بتوانند پناه بگیرند. نبود آموزش‌های لازم به مردم نیز یکی دیگر از موارد مهم در حداقلی‌سازی تلفات است؛ در حمله مجلس جمعیت قابل توجهی از مردم برای تماشای ماجرا گردهم آمده بودند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.