۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۰
کد خبر: 825385

در ایران بیش از ۱۰هزار امامزاده است که در سال‌های اخیر هر کدام از این امامزادگان مکانی مقدس برای برگزاری مراسم مختلف در کنار اجرای برنامه‌های مناسبتی هستند. شاید مردم از این تعداد امامزاده و برنامه‌هایی که در این اماکن مقدس برگزار می‌شود اطلاع داشته باشند، اما احتمالاً کمتر کسی بداند در ایران بقاع متبرکی وجود دارد که مربوط به پیامبران است.

مردم با بقاع متبرکه زندگی می‌کنند

سیدعلی ابوطالبی در مستند ۱۳قسمتی «پیامبران در کشور ایران» این موضوع را در قالب بازسازی تاریخ انبیا، تصویربرداری از گفت‌وگو با مردم بومی مناطقی که بقاع پیامبران در آن وجود دارد و مصاحبه با کارشناسان در این حوزه برای بیننده روایت کرده است.
او که نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده است و تاکنون تجربیاتی در این حوزه داشته و آثاری مانند مجموعه داستانی «آوای پارسی» را کارگردانی کرده، مستند «پیامبران در کشور ایران» را طی یک‌سال و نیم در ۱۳ شهر کشور تولید کرده است.
عوامل این مستند پیش از تولید آن به نقاط مختلف کشور رفته‌ و با مردم بومی هر منطقه گفت‌وگو کرده‌اند و پس از پایان مرحله پیش‌تولید، برای تصویربرداری عازم شهرها و روستاها شده‌اند؛ این در حالی است که تصویربرداری این مستند در زمستان سال گذشته صورت گرفته و شرایط تصویربرداری را برای عوامل این مستند سخت کرده است.
این مستند یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه جهانی الکوثر به زبان عربی پخش می‌شود. این موضوع سبب شد با این نویسنده و کارگردان گفت‌وگویی انجام دهیم.
او که معتقد است ارائه موضوعات دینی از شبکه جهانی الکوثر مورد وثوق مردم کشورهای جهان اسلام بوده، در این گفت‌وگو به ویژگی‌های تولید مستندهای دینی و مذهبی اشاره کرده و می‌گوید: افرادی که قرار است در مستند صحبت کنند باید موثق باشند و صرف اینکه یک مستند ساخته و پخش شود نباید در دستورکار نویسنده یا کارگردان قرار گیرد زیرا آن‌ها باید به این نکته توجه کنند که در قالب تولید مستند دینی و مذهبی می‌خواهند چه موضوعات مهمی در این بخش را به مخاطب منتقل کرده یا به صورت غیرمستقیم آموزش دهند.
مستند «پیامبران در کشور ایران» در ۱۳ قسمت یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه جهانی الکوثر پخش می‌شود.

از ایده ساخت این مستند بگویید.
من از گذشته به موضوعاتی مانند تاریخ ادیان و انبیا علاقه‌مند بودم و در سال‌های گذشته مطالعاتی انجام دادم. کتاب‌های زیادی در این حوزه وجود دارد که بیشتر آن‌ها را مطالعه کردم، پس از مدتی متوجه شدم در ایران نیز تعدادی از انبیا دفن شده‌اند که این موضوع برایم جالب بود، بنابراین طرحی نوشتم و همراه با مستندات و تحقیقاتم به شبکه جهانی الکوثر ارائه دادم که با استقبال گروه مستند این شبکه روبه‌رو شد.

تولید مستند «پیامبران در کشور ایران» از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟
این مستند شامل چند بخش از جمله بازسازی تاریخ انبیا، گفت‌وگو با مردم بومی مناطقی که بقاع پیامبران در آن وجود دارد و مصاحبه با کارشناسان در این حوزه است.
تحقیقات روی موضوع یک‌سال طول کشید و حدود دو ماهی هم گزارش میدانی از مناطقی که بقاع پیامبران در آن وجود دارد، انجام شد و یک ماه نیز تصویربرداری طول کشید، همچنین با توجه به اینکه موضوع این مستند دینی و مذهبی است به زبان عربی تولید شد تا بیننده برای فهم و درک راحت‌تر باشد.
بخش بازسازی تاریخ انبیا در دو شهرک سینمایی دفاع مقدس و غزالی و تصویربرداری از گفت‌وگو با مردم بومی هر منطقه و معرفی بقاع پیامبران به تفکیک هر شهر یا روستا نیز در ۱۳شهر انجام شد. تصویربرداری این بخش در زمستان صورت گرفت، بنابراین سختی‌های خاص خود را داشت، همچنین با توجه به اینکه برای تولید این مستند عجله داشتیم تا بودجه آن متناسب با اتمام پروژه به پایان برسد، سختی‌های بسیاری برای تهیه آن متحمل شدیم.

چرا این مستند فقط برای شبکه جهانی الکوثر تولید شد؟
شبکه جهانی الکوثر مورد وثوق مردم کشورهای جهان اسلام و اطراف ایران بوده و موضوعات دینی و مذهبی در این شبکه با استقبال مردم کشورهای جهان اسلام مواجه شده است.

با توجه به اینکه حدود یک‌سال و نیم برای تولید این مستند وقت گذاشته‌اید این مستند چه جذابیت‌هایی برای مخاطب دارد تا به تماشای آن جذب شود؟
در تولید این مستند تلاش کردیم همه اسنادی را که طی تحقیق و پژوهش‌های مکتوب و میدانی در اختیارمان قرار داشت به بینندگان اطلاع‌رسانی کنیم، در این راستا گفت‌وگو با مردم بومی هر منطقه، می‌تواند یک مستند برای اهمیت بقاع پیامبران در ایران باشد، این در حالی است که وقتی با مردم بومی گفت‌وگو می‌کردیم به این نکته پی بردیم که بسیاری از آن‌ها به حضور بقاع پیامبران در منطقه زندگی خود باور دارند و حتی به معجزاتی که دیده‌اند یا با آن برخورد داشته‌اند نیز اشاره می‌کنند.
در این مستند تمامی نکاتی که وجود دارد را روایت کرده‌ایم اما در نهایت بیننده است که تصمیم می‌گیرد کدام مستندات را برای دفن یا دفن نشدن پیامبران در کشور باور کند.
ویژگی دیگر این مستند این است که برای بیننده هم جنبه گردشگری دارد و هم او را با موضوعات معارفی و دینی بیشتر آشنا می‌کند.
وقتی بتوان با استفاده از اسناد و تحقیقاتی که در اختیار است و کمک گرفتن از زبان هنر و تلفیق آن با تصویر، موسیقی و گفت‌وگوهای میدانی، یک مستند تولید کرد بیننده نیز برای تماشای آن جذب می‌شود، البته وقتی موضوع اثر دینی و مذهبی باشد ناخودآگاه این نوع تولیدات مخاطب خاص خود را دارد.

تولید مستندات دینی و مذهبی نسبت به سایر مستندات از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟
۱۸ نوع مستند داریم که شاید سخت‌ترین آن‌ها تولید مستند دینی و مذهبی باشد، زیرا باید در ساخت آن، تحقیق و پژوهش بسیار و دقیقی انجام شود، همچنین حواس نویسنده و کارگردان حسابی جمع باشد تا موضوعی که قصد دارد به نمایش بگذارد درست و منطقی به سمع و نظر بیننده برسد.
افرادی که قرار است در مستند صحبت کنند باید موثق باشند و صرف اینکه یک مستند ساخته و پخش شود نباید در دستورکار نویسنده یا کارگردان قرار گیرد زیرا آن‌ها باید به این نکته توجه کنند که در قالب تولید مستند دینی و مذهبی چه موضوعات مهمی در این بخش را می‌خواهند به مخاطب منتقل کرده یا به صورت غیرمستقیم آموزش دهند.

خبرنگار: مهـدیـه قمـری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.