روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که واشنگتن قصد دارد «کریستیا فریلند» وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر کانادا را جایگزین ینس استولتنبرگ، به عنوان دبیرکل ناتو کند.

نیویورک‌تایمز: آمریکا خواستار انتصاب یک زن اوکراینی‌تبار به جای استولتنبرگ است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از راشا تودی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو قرار بود در تاریخ ۳۰ سپتامبر مقام خود را ترک کند اما به دلیل بحران اوکراین دوره‌اش تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید شد.

در گزارش روزنامه نیویورک تایمز آمده است که این ائتلاف نظامی برای اولین بار قصد انتصاب یک زن را به عنوان دبیرکل ناتو دارد. خبرنگار این روزنامه لیستی از افرادی که برای این منصب رقابت می‌کنند را منتشر کرد؛ از جمله این افراد می‌توان به کایا کالاس، نخست وزیر استونی، زوزانا کاپوتووا، رئیس جمهوری اسلواکی و کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس جمهوری پیشین کروواسی اشاره کرد.

گمان می‌رود که کریستیا فریلند به عنوان "نامزد نخست" برای مقام دبیرکل ناتو که ترجیح خود ایالات متحده هم است، تلقی شود. به نوشته این روزنامه، "حمایت هر از یک نامزدها از اوکراین در برابر جنگ با روسیه، عامل مهمی خواهد بود."

فریلند که مادرش اوکراینی بود، به داشتتن موضع شدیدش مبنی بر "حمایت از اوکراین" معروف است. او نوه مایکل چومیاک است که توسط روزنامه نیویورک تایمز به عنوان "مهاجری سپاسگزار نسبت به کانادا" توصیف شده؛ شخصی که طی جنگ جهانی دوم "درگیر جنبش ملی‌گرای اوکراینی بود و نازی‌ها را سپر مفیدی جهت مقابله با شوروی می‌دید."

فریلند در مورد اصل و نسب خود بسیار مبهم بوده است، نه تنها از محکوم کردن اجداد مادری خود خودداری می‌کند بلکه تا حدودی آنها را حمایت می‌کند. وی در سال ۲۰۱۵ مقاله‌ای تحت عنوان «اوکراین من» نوشت و اظهار کرد که پدربزرگ و مادربزرگ همکار نازی‌اش "خود را تبعیدی‌های سیاسی می‌دانستند که وظیفه دارند ایده اوکراین مستقل را زنده نگه دارند. و این رویا به نسل‌های بعدی منتقل شده است."

منبع: شفاف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.