انتخابات میاندوره‌ای آمریکا که عرصه رقابت برای فرمانداری‌ها و کرسی‌های کنگره است، برغم نتایج نظرسنجی‌ها پیروزی نسبتا قابل قبولی را برای برخی از چهره‌های تاثیرگذار دموکرات به همراه داشته و پای برخی از سیاستمدارهای تندرو جمهوریخواه را به فرمانداری‌ها و کنگره باز کرده است.

سرنوشت چهره‌های تاثیرگذار در انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، شخصیت‌های شناخته شده و نسبتا تاثیرگذار حزب دموکرات آمریکا به نسبت نتایج خوبی را در این دوره کسب کردند و موفق شدند مجددا به صحن کنگره راه یابند. در میان قانونگذاران دموکرات، ۴ شخصیت همیشه همراه وجود داشت که در دوره قبلی پیروزی آنها و ورودشان به کنگره سر و صدای زیادی را به پا کرد و طی چهار سال گذشته هم پرتلاطم و فعال ظاهر شدند که یکی از مهمترین اقدام‌های آنها، تلاش برای جلوگیری از تصویب کمک ۱ میلیارد دلاری به سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در مهر ماه سال گذشته بود، هرچند تلاششان در این زمینه ناکام ماند.

ایلهان عمر، رشیده طلیب، الکسندریا اوکاسیو کورتز و آیانا پریسلی برای دومین بار پیاپی به ترتیب در ایالت‌های مینه‌سوتا، میشیگان، نیویورک و ماساچوست نتایج را به صورت قاطع به نفع خود رقم زدند. این چهار نماینده زن که اصالتا غیرآمریکایی هستند در دوره دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق به شدت مقابل او می‌ایستادند تا جاییکه یک زمان ترامپ نمایندگان یاد شده را هدف قرار داد و از آنها خواست تا به موطن اصلی خود برگردند.

همچنین تاثیرگذارترین عضو دموکرات‌ها یعنی نانسی پلوسی که اکنون رییس مجلس نمایندگان است، در کالیفرنیا به عنوان مهمترین ایالت که ۵۳ نماینده را در مجلس دارد توانست در ناحیه ۱۱ این ایالت پیروزی چشم‌گیری را کسب کند. در جناح مقابل در ناحیه ۲۰ ایالت کالیفرنیا، کوین مک‌کارتی که رهبر حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا بود، با ۶۶ درصد آرا حریف دموکرات خود را پشت سر گذاشت.

اما برای مجلس سنای آمریکا آخرین شمارش آرا نشان می‌دهد جان فترمن نامزد حزب دموکرات ایالت پنسیلونیا توانسته «مهمت اوز» رقیب مطرح جمهوریخواه خود را شکست دهد و پیروزی مهمی برای دموکرات‌ها بدست آورد.

اما نگاهی به سرنوشت شخصیت‌های جمهوریخواه که امید بالایی برای کنترل بر فرمانداری‌ها و کنگره داشتند، جالب توجه است. پیروزی سارا هاکبی سندرز سخنگوی دولت پیشین آمریکا در رقابت‌های فرمانداری ایالت آرکانزاس هم در این دوره مورد توجه بود. وی که از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ سخنگویی کاخ سفید را به عهده داشت، از آن دسته سیاستمدارهای پر حاشیه‌ای بود که جمله معروف "خدا خواست ترامپ رییس جمهور شود" او هنوز در ذهن‌ها است.

اما «تئودور دیکسون» نامزد جمهوری‌خواه و مورد حمایت ترامپ در انتخابات فرمانداری ایالت میشیگان در شکست «گرچن ویتمر» فرماندار فعلی این ایالت ناکام ماند.

مایک لی و مارکو روبیو سناتورهای جمهوریخواه که سابقه مواضع تند در قبال ایران را دارند هم به ترتیب در ایالت‌های یوتا و فلوریدا تا اینجای کار پیشتاز هستند و برد آنها قطعی به نظر می‌رسد.

در این میان مایکل مک‌کال عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان که یکی از مخالفان در درون حزب جمهوریخواه با کاهش کمک‌های آمریکا به اوکراین است، در ناحیه ۱۰ ایالت تگزاس اکثریت آرا را به دست آورده است و در مجلس ابقا شد.

بر اساس اعلام نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا، تاکنون از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوریخواهان با ۱۹۸ کرسی در مجلس نمایندگان پیشتازند. دموکراتها نیز ۱۷۳ کرسی در این مجلس را به دست آورده اند. هر حزب برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان، حداقل نیاز به کسب ۲۱۸ کرسی دارد.

اما در مجلس سنا، رقابت بسیار سختی وجود دارد. به رغم آنکه در نتایج اولیه دموکرات ها پیشتاز بودند، پس از آن جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در این مجلس برابر شدند و اکنون دموکرات‌ها ۴۸ کرسی و جمهوریخواهان ۴۷ کرسی را دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.