مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:با توجه به شرایط مناسب کشت زیتون در مناطق شرق و شمال شرق خوزستان ، جهادکشاورزی مشوق های جدیدی برای توسعه کشت این محصول مهم که در سبد غذایی خانوارها جایگاه مناسبی دارد در نظر گرفته است.

مشوق‌های جدید برای توسعه کشت زیتون در خوزستان ارایه می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسنی نسب مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، امروز در جمع خبرنگاران اظهارکرد: تامین نهال یارانه‌دار ارقام مناسب مناطق مختلف ، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه باغات، آموزش کشاورزان در خصوص اصول فنی مدیریت باغات زیتون، پرداخت یارانه برای سرشاخه کاری و تغییر ارقام باغات غیراقتصادی ، کمک به تامین کود ، هرس و مدیریت باغات از طریق پرداخت یارانه و مساعدت در توسعه صنایع تبدیلی و فراوری این محصول از مهمترین مشوق‌ها برای توسعه باغات زیتون در این استان است.

وی با اشاره به اینکه کشت زیتون در دهه ۸۰ در مناطق ایذه و باغملک شروع و هم اکنون در حال توسعه است افزود:مشوق‌های جدید برای توسعه کشت این محصول و فراوری آن می‌تواند میزان درآمد باغداران استان افزایش دهد.

حسنی نسب گفت: کشت زیتون با توجه به تنوع آب وهوایی خوزستان و مقاوم به کم‌آبی و آفات شرایط مناسبی برای توسعه کشت این محصول فراهم کرده است.

برداشت زیتون از باغات خوزستان

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه برداشت زیتون از اوایل آبان ماه در خوزستان شروع شده و تا پایان آذر ماه ادامه دارد خواهد داشت افزود: تاکنون یک هزار و ۱۰۰ تن زیتون کنسروی از باغات استان برداشت شده است.

وی سطح باغات زیتون در خوزستان را ۴۴۰ هکتار بیان کرد و افزود:عمده باغات زیتون درشهرهای ایذه، دزپارت (دهدز)، باغملک، اندیکا و مسجد سلیمان متمرکز هستند.
حسنی نسب افزود: در سال جاری از ۳۸۰هکتار سطح بارور باغات زیتون، یک هزار و ۱۰۰تن محصول برداشت شد که ۵۰ درصد آن به صورت روغنی و ۵۰ درصد کنسروی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: پتانسیل تولید زیتون در مناطق مستعد شمال و شمال شرق استان حدود هشت تن در هکتار است که با توسعه ارقام جدید و مناسب برای مناطق مستعد محقق خواهد شد.

حسینی نسب ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، توسعه این محصول سودمند و کم توقع از لحاظ نیاز آبی را برای سال جاری در برنامه دارد و از متقاضیان توسعه این محصول حمایت می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.