۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 827747

داشتن تمرکز به فرد اجازه می‌دهد جهان درونی خود را به گونه‌ای شکل دهد که افکار، انگیزه‌ها و احساسات با اهدافی که در مغز اولویت خواهند داشت،‌ مرتبط باشد. عوامل متعددی وجود دارند که مهارت‌های فرد در تمرکز کردن را ارتقاء می‌دهند که در ادامه به 7 روش پرورش ذهنی اشاره می‌شود.

7 راهکار مفید برای تقویت قدرت تمرکز

به گزارش قدس آنلاین؛ ۱- برنامه‌ریزی روزانه برای چند کار مهم
تعداد کارهای مثبتی که می‌توانیم انجام بدهیم، زیاد است؛ اما اگر بخواهیم واقعاً به آن‌ها عمل کنیم باید برای هرروز یک تا سه کار مهم را انتخاب کنیم و بعد عادت کنیم که آن‌ها را به صورت یک روتین صبحگاهی انجام دهیم. یک تجربه شخصی نشان می‌دهد که اگر هر شب قبل از خواب، مراحل انجام کارها را در ذهنتان شبیه‌سازی کنید، فردا آن کارها را با سرعت و کیفیت بهتری انجام خواهید داد. اگر واقعاً در ذهنتان به موفقیت و امکان انجام مؤثر کارها فکر کنید، ناخودآگاه شما به کمکتان می‌آید.

۲- پیدا کردن ساعت اوج کارایی ذهنی
بعضی از ما اصطلاحاً آدم صبح هستیم و بعضی آدم عصر. حتی به صورت دقیق‌تر هر کداممان در طول ۲۴ ساعت ۲- ۳ ساعت خوب داریم که در آن خلاقیت و سرعت پردازش مغزی‌مان در شرایط بهینه است. خیلی مهم است که این ساعت اوج را پیدا کنید و طوری برنامه‌ریزی کنید که این ساعات را تلف نکنید. گاهی پیدا کردن این ساعت اوج دشوار است و باید یک هفته عملکردتان را جایی بنویسید تا دستتان بیاید که کدام ساعت‌ها برای شما ارزشمندتر هستند.

۳- تداوم ۱۰ دقیقه‌ای فعالیت مغزی
پس از خستگی
مگر می‌شود بدون عرق ریختن، بدون ۱۰ دقیقه خارج از توان دویدن یا چند ست بیشتر وزنه نزدن، توان ورزشی را زیادتر کرد و بدنی عضلانی پیدا کرد؟ مغز هم همین‌طور است. اگر خیلی به ذهنتان آسان بگیرید، بعد از مدتی تنبل می‌شود. به مجرد احساس خستگی یک فعالیت مغزی را رها نکنید و ۱۰ دقیقه‌ای بیشتر ادامه بدهید.
کاری مثل مطالعه عمیق انتخاب کنید و سعی کنید ۲۰ دقیقه بدون وقفه کتاب بخوانید و بعد ۵ دقیقه استراحت کنید و بعد به‌تدریج مدت تمرکز خودتان را بالا ببرید.

۴- افزایش اراده
لازم است به عهدی که با خود می‌بندید، وفادار بمانید. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، نگذارید که شوخی‌های دم‌دستی برخی افراد اراده شما را کاهش بدهد. پیش خودتان از قیدهای الزام‌آور مانند «باید» استفاده کنید.

۵- دور کردن همه منابع حواس‌پرتی
ممکن است در شروع کارها هیچ سروصدا و مزاحمتی شما را از کارتان دور نکند؛ اما وقتی در کوران یک کار هستیم، هر تحریک محیطی‌ای می‌تواند مزاحم شود. از همان اول خیالتان را راحت کنید، پیام‌های گوشی را خاموش کنید و بهتر است با موسیقی جانبی کار یا مطالعه نکنید.

۶- تبدیل کارهای خوب به عادت
وقتی یک کار خوب تبدیل به عادت شد، دیگر نیازی نیست که شما هر بار از قدرت انگیزشی و اراده خودتان برای انجامش استفاده کنید. مثلاً ورزش یا مطالعه روزانه یا انجام منظم بخش‌های مختلف پروژه کار در سر وقت، برایتان تبدیل به یک عادت بدیهی و ناگزیر می‌شود. مثلاً مسواک زدن برای بیشتر ما تبدیل به یک عادت شده و ما بدون فکر کردن آن را انجام می‌دهیم. به همین ترتیب کارهای دیگر هم می‌توانند تبدیل به عادت شوند و حین انجام آن‌ها تمرکز بالایی خواهید داشت.

۷- تمرین خوش‌بینی و تمرکز روی اکنون
تمرکز بعضی افراد به خاطر این از بین می‌رود که مدام روی احتمالات آینده‌ای که نیامده و ناگوارترین حالات ممکن است اندیشه می‌کنند. یک صفحه از کتاب را می‌خوانند و به این چیزها فکر می‌کنند: این نکته که اصلاً به حافظه درازمدت من نمی‌رود و می‌دانم دقیقاً از همین سؤال می‌دهند، حالا اگر هم قبول شوم، چه رخ می‌دهد، بازهم شرایطم بهتر نمی‌شود، اگر وضعیت مالی‌ام اجازه ندهد، چه‌کار کنم و ... درصورتی‌که تمرکز نیاز به این دارد که شما فقط روی «اکنون» به معنی واقعی آن تمرکز کنید. بدانید که معمولاً آینده ترکیبی از فرصت‌ها، شانس‌ها و بدبیاری‌های ناگزیر است و باید خوش‌بینی خود را حفظ کنید تا بتوانید متمرکز بمانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.