گروه‌های جدید مقاومت در کرانه باختری از بعد سیاسی مفهوم تشکیل دو دولت را به طور کلی فراموش کرده و به‌دنبال آزادسازی فلسطین هستند.

به گزارش قدس آنلاین، با اینکه در حال حاضر هنوز هم تشکیلات خودگردان فلسطین و سیستم امنیتی این تشکیلات منطقه کرانه باختری را اداره می‌کند، اما به نظر می‌رسد معاهده اسلو بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان به آخر عمر خود رسیده است، زیرا کرانه باختری اکنون به یک انبار باروت تبدیل شده و گروهای مقاومت مسلح زیادی در آن شکل گرفته است.

ظهور گروه‌های مسلح از زمان جنگ سیف قدس آغاز شد، اما گروه‌ها کوچک و فاقد هرگونه شکل تشکیلاتی بودند به همین دلیل متکی به افرادی بودند که همدیگر را از اردوگاه‌ها یا حتی از کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌شناختند. مسائلی که در جریان نبرد برای «وحدت میدان‌ها» شکل گرفت، باعث شد که اسرائیل در تلاش باشد که نبردهای غزه را از کرانه باختری جدا کند اما جهاد اسلامی و سایر گروه‌های فلسطینی در صدد بازکردن جبهه‌های مقاومت فلسطین در شهرهای کرانه باختری بودند که اولین نشانه‌های آن در شهر جنین بود.

در ژوئن ۲۰۲۱، یگانی از گروهک‌های اشغالگر صهیونیستی شهید جمیل العموری، فرمانده سرایا القدس در کرانه باختری را ترور کردند. یگان صهیونیستی با افسران سازمان اطلاعات فلسطین درگیر شد به طوری که شهیدان ادهم علوی و طیسر عیسی از جمله افسران این سرویس بودند و محمد البزور بشدت مجروح شد. بسیاری این درگیری را تصادفی دانستند، زیرا ترور شهید العموری در نزدیکی ساختمان اطلاعات نظامی رخ داد. روزهای بعد ثابت شد که خیلی بیشتر از یک حادثه معمولی بود.

بعدها جمیل العموری به‌عنوان مؤسس و فرمانده تیپ جنین وابسته به گردان‌های قدس شناسایی شد که با فرزندان دیگر سازمان‌ها بویژه گردان‌های شهدای الاقصی فتح برای تشکیل یک گروه مسلح همکاری می‌کند.

همانند تیپ جنین، تیپ نابلس نیز از رزمندگان مقاومت در تیپ شهدای الاقصی تشکیل شد. ماجرا از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، زمانی که یک یگان کماندویی صهیونیستی اشرف المبصلت، ادهم مبروکا و محمد الدخیل را ترور کردند و ابراهیم النابلسی از این عملیات جان سالم به در برد. در ژوئیه همان سال، نیروهای اشغالگر بازگشتند و دو شهید محمد العزیزی و عبدالرحمن صبح را به اتهام عضویت در گروه به نام تیپ نابلس ترور کردند. در مراسم تشییع جنازه، ابراهیم النابلسی ظاهراً راه‌اندازی تیپ نابلس را تأیید کرد. در ۱۸ مرداد، دو شهید ابراهیم النابلسی و اسلام صبوح توسط نیروهای اشغالگر ترور شدند.

در ۲ سپتامبر، در مراسم اربعین شهیدان محمد العزیزی و عبدالرحمن سبوح، گروهی از جوانان نقابدار ظاهر شدند و تفنگ‌هایی با نوار قرمز چسبانده شده به جلو حمل کردند و از تولد یک گروه مسلح جدید به نام دره سیاه خبر دادند.

پس از چندین عملیات که ارتش و شهرک نشینان صهیونیست را هدف قرار دادند، تشکیلات خودگردان فلسطین و سرویس‌های امنیتی صهیونیستی متوجه شدند که آنچه در حال رخ دادن است می‌تواند به یک خطر واقعی تبدیل شود و گروه‌های مشابه در دیگر شهرهای فلسطین ظاهر شوند. مصعب شتیه از جنبش حماس که رهبر گروه بیشه شیرها شد. محمد تابنجا، یکی از رهبران این گروه و یکی از اعضای جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، هنوز توسط سرویس‌های امنیتی اسرائیل و مقامات تحت تعقیب است.

مقامات هیچ یک از کادرهای گردان‌های شهدای الاقصی را که وابسته به تیپ بیشه شیرها هستند، با اینکه ستون فقرات آن را تشکیل می‌دهند، دستگیر نکردند. قدرت گردان بیشه شیرها در این است که ستون فقرات آن را افراد وابسته به نهادهای امنیت در فتح یا فرزندان آنها تشکیل می‌دهند که کاملاً به مسائل نظامی و امنیتی آگاه هستند. اما کرانه باختری دیگر همانند سابق نیست؛ کرانه باختری در عرض یک هفته شاهد ۴۰ تیراندازی، ۶۶ مورد پرتاب مواد منفجره و کوکتل مولوتف و شهادت ۸ شهید فلسطینی در ازای کشته شدن دو نظامی صهیونیست و زخمی شدن ۳۲ نظامی و شهرک نشین بود.

در طولکرم، گردان‌های شهدای الاقصی از تشکیل گروه «سقور الکرامه خبر دادند که خود را امتداد فرهنگ مقاومت و شهدای این منطقه همچون شهید ثابت و رائد الکرمی رهبران واقعی انتفاضه دوم فلسطین می‌دانستند. می‌توان ویژگی‌های اولیه آنچه امروز در کرانه باختری اتفاق می‌افتد را دید، بویژه پس از اعلام وزیر جنگ رژیم صهونیستی بنی گانتز، مبنی بر اینکه ارتش او عملیات گسترده‌ای را در کرانه باختری انجام خواهد داد که هدف اصلی آن، این است.

ویژگی‌ گردان‌های تازه تأسیس در کرانه باختری چیست؟

۱-گروه‌های جدید از بعد سیاسی مفهوم تشکیل دو دولت را به طور کلی فراموش کرده و به‌دنبال آزادسازی فلسطین هستند.

۲-این گروه‌ها با ساختار سازمانی منحصربه‌فرد خود، راه را برای تک تک مبارزان مقاومت که همه جناح‌های موجود را طرد می‌کنند، باز کرده‌اند تا بدون دست کشیدن از اعتقادات خود وارد کار مقاومت شوند و کار خود را به نفع مقابله همه جانبه با دشمن تطبیق دهند.

۳-دخالت گسترده جوانان جنبش فتح (گردان‌های شهدای الاقصی) در این گروه‌ها که مقامات رام‌الله را در موقعیت بسیار بدی قرار داده است، زیرا افراد تحت تعقیب فرزندان جنبش فتح هستند و دستگیری یا ترور آنها توسط اسرائیل تبعات بسیار بدی درپی‌خواهد داشت.

۴- گردان‌های تشکیل دهنده یک بعد فراسازمانی دارند و برخی از افراد عضو این گردان‌ها جزء هیچ یک از گروه‌های مقاومت فلسطینی نیستند، هرچند که حاکمیت معاهده اسلو هنوز در کرانه باختری ساری و جاری است، اما در واقع کرانه باختری هم اکنون مهر تأییدی بر پایان معاهده اسلو گذاشته است و باید شاهد غزه‌ای دیگر در فلسطین اشغالی باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.