نگارش متن «جهان بانو» ۴ سال زمان برد. تصمیم داریم در صورت امکان جهان بانو را در سراسر ایران اجرا کنیم.

«زن، زندگی و آزادی حقیقی» در بزرگترین تئاتر ایران

به گزارش قدس آنلاین، اجرای نمایش میدانی «جهان بانو» به تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا از اول آبان ماه در بوستان ولایت آغاز و همچنان ادامه دارد. این نمایش درباره زنان تاثیرگذار و تاریخ ساز است. داستان «جهان بانو» از خلقت حضرت حوا آغاز و در ادامه زندگی حضرت هاجر، حضرت آسیه، حضرت مریم، حضرت خدیجه، حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) و حضرت معصومه (س) را روایت می‌کند. بعد از آن نمایش وارد تاریخ معاصر ایران می‌شود و نقش زنان تاثیرگذار در ماجرای کشف حجاب دوره رضاخان، دوران انقلاب، دفاع مقدس به تصویر می کشد و در پایان به ایثار کادر درمان در دوران کرونا می پردازد.

بزرگترین پروژه تئاتر میدانی کشور

علی اسماعیلی، تهیه کننده تئاتر «جهان بانو» درباره چرایی ساخت تئاتری با محوریت زنان گفت: نگارش متن «جهان بانو» ۴سال زمان برد. ماجرا از سال ۹۶ وتاکید رهبر معظم انقلاب بر ساخت آثار تولیدی با محوریت بانوان آغاز شد. ما در همان سال تصمیم به تولید نمایش میدانی با محوریت زنان گرفتیم. چندین بار متن بازنویسی شد. در نهایت در پایان سال ۱۴۰۰ به محتوای کاملی با موضوع زنان رسیدیم و برای اجرا آماده شدیم. تهیه کننده «جهان بانو» با اشاره به اینکه چند دقیقه پایانی تئاتر سورئال و آسمانی است، بیان کرد: اگر می خواستیم به این نمایش نگاه اقتصادی داشته باشیم، ارزش واقعی بلیت نمایش بین ۷۰۰ تا ۱ میلیون تومان می شد، اما به این تصمیم رسیدیم کار را رایگان اجرا کنیم. هزینه های این تئاتر توسط متولیان فرهنگی، عوامل جهان بانو و مشارکت های مردمی پرداخت می شود. وی با اشاره به احتمال اجرای «جهان بانو» در سراسر ایران عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۰ اجرا با سه عنوان نمایش «روشنای شب تار» با محوریت امیرالمومنین، «تنها تر از مسیح» با ذکر فضائل اهل بیت و سیدالشهدا و«جهان بانو» با محوریت زنان تاریخ ساز داشتیم. تا امروز بیش از ۳۵۰ هزار نفر به دیدن نمایش «جهان بانو» آمدند. تصمیم داریم در صورت امکان جهان بانو را در سراسر ایران اجرا کنیم و اکنون در حال مذاکرات هستیم. تهیه کننده «جهان بانو» گفت: این تئاتر بزرگترین پروژه میدانی ایران است که تا به امروز اجرا شده و ما با چالش های زیادی مواجحه شدیم. یکی از اهداف اصلی ما تولید کار خاص برای بانوان بود. بیش از ۷ ماه پیش تولید کار زمان برد. همه چالش ها و سختی ها را به جان خریدیم تا لحظه های شیرینی برای مخاطب خلق و در ذهن ها ماندگار کنیم. مخاطبینی داشتیم که با دیدن کار نگاهشان تغییر کرد و پاسخ سوالاتشان را گرفتند. با «جهان بانو» جایگاه والا بانوان مشخص شد. مخاطبان متوجه شدند نظام برای جایگاه بانوان ارزش قائل است. این شروع ماجراست و مسیر ادامه دارد. قطعا باید کارهای مختلف در این حوزه آماده شود تا تمام بانوان ایرانی را در برگیرد.

تاثیر مضاعف تئاتر میدانی نسبت به فیلم بر مخاطب

اسماعیلی درباره تاثیرگذاری بیشتر تئاتر میدانی نسبت به فیلم بر مخاطب اضافه کرد: دردسر تئاتر میدانی از ده ها فیلم سینمایی بیشتر است و نیاز به توجه خاصی دارد. شاید مسئولین ترجیح می دهند سراغ کارهای سینمایی با مخاطب بیشتر و دردسر کمتر بروند، قبول داریم مخاطب این کار کم است اما تاثیرگذاری و ماندگاری در ذهن مخاطب در این مدل کار نسبت به سریال و فیلم بیشتر است. مخاطب بی واسطه صحنه ها را می بیند و این موضوع اثرگذاری کار را بیش از یک محصول و اثر تصویری می کند.

چرا باید در شهرهای مختلف مرکز نمایش میدانی بسازیم؟

تهیه کننده بزرگترین تئاتر میدانی ایران با ذکر این نکته که در سال های اخیر نگاه و توجه کمتری به مقوله کارهای مذهبی شده بیان کرد: ما در بوستان ولایت تهران یک مرکز نمایش میدانی را تاسیس کردیم، به نظر من نیاز هست در تمام شهرهای کشور پایگاه های نمایش میدانی باشد که در آن محتوای ارزشی و انقلابی به مخاطب عرضه شود. در سال های اخیرمتولیان تولید و مدیران بیشتر به کارهای اجتماعی پرداختند. متاسفانه نگاه و توجه کمتری به مقوله کارهای مذهبی شده است. گروه های بسیار خوبی در زمینه تولید محتوای مذهبی داریم، مسئولین باید آنها را شناسایی و حتی منت آن ها را برای تولید و خلق آثار فاخر بکشند. فعالیت این گروه ها مثل ققنوس نیاز به زمینه سازی و حمایت دارد.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.