نزدیک به ۷۰ روز است که برخی از شهرها درگیراغتشاشات است، اغتشاشاتی که بر کسب و کار مردم اثر گذاشته و بازار آنان را یا با تعطیلی مواجه کرده و یا با کسادی.

زخم ناآرامی‌ها بر پیکره اصناف کشور چقدر است؟!

به گزارش قدس آنلاین، امنیت یکی از مهمترین مولفه‌های پیشرفت هر کشوری در تمامی عرصه‌هاست، چراکه این مولفه ثبات را به وجود می‌آورد و ثبات امکان برنامه‌ریزی و ایجاد چشم انداز را سبب می‌شود.

یکی از عرصه‌هایی که امنیت نقش کلیدی و مهمی در تضمین فعالیت آن دارد حوزه اقتصادی و به خصوص کسب و کار است.

نزدیک به ۷۰ روز است که برخی از شهرها درگیر اغتشاشات هستند، اغتشاشاتی که بر کسب و کار مردم اثر گذاشته و بازار آنان را یا با تعطیلی مواجه کرده و یا با کسادی.

مسئولان هنوز رقم نهایی خسارت وارده شده به اصناف کشور را اعلام نکرده و عنوان می‌کنند برای رسیدن به این رقم نیازمند گذشت زمان و بررسی تمامی عوامل و پارامترهای موجود هستند تا بتوانند رقمی کارشناسی شده را اعلام کنند.

البته پیش از این به نقل از یکی مسئولان وزارت صمت اعلام شده بود که اصناف به طور کلی با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی در میزان فروش مواجه شده‌اند.

حالا برخی از اصناف متناسب با مکان قرارگیری و نوع محصولی که ارائه می‌کنند این میزان در آنان کمتر و یا بیشتر بوده است به طور مثال پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با قدس آنلاین اعلام کرده بود که میزان رکود در بازار لوازم خانگی حدود ۸۰ درصد بود که این میزان پس از جریان اغتشاشات به حدود ۹۰ درصد رسیده است.

همچنین علی بهره مند، رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران، شیرینی فروشان و کافه قنادی ها اعلام کرده که طی یک ماه اخیر بازار و همه اصناف به‌شدت از شلوغی‌ها و اغتشاشات اخیر جامعه آسیب دیده و فروشندگان با مشکل کمبود شدید فروش روبه رو هستند که صنف قنادی‌ها نیز از این امر بی‌نصیب نمانده است.

مجید نامی، نایب رئیس اتحادیه پوشاک هم از وضعیت نامناسب صنف پوشاک در این مدت خبر داده و گفته به دلیل ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر فروش پوشاک در کشورمان صفر شده است؛ از طرفی وضعیت اینترنت به‌سامان نیست و فروش اینترنتی فروشگاه‌ها مختل شده و از دیگر سو فروش حضوری هم به دلیل عدم حضور مردم، می‌توان گفت تقریبا صفر بوده است.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم خبر از کاهش ۱۵ درصدی فروش طی اغتشاشات اخیر می‌دهد و عنوان می‌کند: امیدواریم و انتظار داریم هر چه سریع‌تر ثبات و آرامش در کشور برقرار شود و جوانان دست‌آویز شیطنت‌ کشورهای بیگانه علیه وطن نشوند.

شاید بتوان گفت بخشی که از این اغشاشات ضربه کاری‌تری دید فروشگاه‌های اینترنتی و مجازی بودند. به طوری که گزارش اخیر تپسل با تایید این موضوع، به بررسی تاثیر قطعی اینترنت و فیلترینگ روی حوزه تبلیغات دیجیتال و به‌خصوص فعالیت این مجموعه پرداخته است.

این گزارش نشان می‌دهد که در مهر ماه سال جاری، کمپین‌های تبلیغات آنلاین تا ۵۳‌ درصد و تعداد تبلیغ دهندگان تا ۳۱‌ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در سال گذشته، ۱۰‌ درصد از کل هزینه تبلیغات کشور، در حوزه تبلیغات دیجیتال مصرف شده است.

طبق ادعای تپسل، نزدیک به ۷۰‌ درصد از کاربران اینترنت در ایران با مشکلات اینترنتی مواجه هستند. این در حالی است که حدود ۱۰‌میلیون نفر از کاربران اینترنت ایرانی به کمک شبکه‌های اجتماعی ارتزاق می‌کنند.

در این گزارش تپسل آمده است که سهم اقتصاد دیجیتال ۶‌ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بوده که حالا همین ۶‌ درصد هم نیازبه بازآفرینی جدی دارد تا دوباره به حالت قبلی بازگردد!

همچنین براساس اعلام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، روزانه حداقل ۵۰ میلیون تومان و حداکثر بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به مشاغل اینترنتی به واسطه محدودیت‌هایی که به واسطه اغتشاشات اعمال شد، خسارت وارد می‌شود.

لازم به یادآوری است که طی آخرین اظهار نظرهایی که قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران داشته، با اشاره به اینکه ضرر و زیان اصناف خسارت‌‍دیده از اغتشاشگران جبران می‌شود، اعلام کرده که آمار اصنافی که واقعا در اغتشاشات اخیر دچار ضرر و زیان شده‌اند، توسط اتحادیه‌های صنفی به اتاق اعلام شود تا ما نیز آن را به مسئولان منعکس می‌کنیم.

البته هنوز سازوکار و نحوه این کمک و جبران خسارت به اصناف اعلام نشده و مشخص نیست که این جبران خسارت آیا در قالب تسهیلات قرار است باشد و یا به شکل دیگری قرار است، جبران شود؛ اما آنچه که حائز اهمیت است اینکه مسئولان به صورت جدی باید فکری به حال اصناف بردارند، اصنافی که به تازگی کمر از ضرر و زیان کرونا راست کرده بودند و امروز درگیر خسارات ناشی از اغتشاشات هستند.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.