رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: شرکت کیمیا سولفور ترکیه، سه میلیون یورو در این منطقه ویژه اقتصادی در شمال شرق خراسان رضوی برای فرآوری گوگرد سرمایه گذاری کرده است.

سرمایه گذاری ۳ میلیون یورویی ترکیه در صنایع گوگردی سرخس

به گزارش قدس خراسان آنلاین، محمدرضا برهمند اظهار کرد: شرکت ترکیه ای که در ۱۳ کشور جهان نمایندگی و کارخانه دارد، به تازگی کارخانه مرتبط با صنایع گوگرد خود در کشور تانزانیا را تعطیل کرده و در حال انتقال تجهیزات آن به سرخس خراسان رضوی است.

رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: هم اکنون سوله و زمین احداث کارخانه به مساحت ۳۲ هزار مترمربع در منطقه ویژه اقتصادی سرخس خریداری و عملیات ساختمانی احداث این مجتمع نیز آغاز شده است و از طرفی در هفته جاری نیز تجهیزات فرآوری گوگرد نیز از ازمیر کشور ترکیه بارگیری و در مسیر انتقال به ایران قرار دارد.

وی گفت: در حال حاضر فاز نخست احداث کارخانه توسط شرکت ترکیه ای آغاز شده و قرار است این شرکت با واردات سالانه یک میلیون تن گوگرد از کشورهای مستقل مشترک المنافع به سرخس و تولید کودشیمایی در منطقه ویژه سرخس، محصول نهایی را به کشورهایی مانند هند صادر کند.

برهمند اضافه کرد: هم اینک شش کارخانه تولید کود شیمایی و فرآوری گوگرد در این منطقه ویژه در حال احداث است و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته ابتدای سال آینده فاز نخست کارخانه ترک ها در سرخس به بهره برداری می رسد.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس در نزدیکی نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق، ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد. این نوار مرزی در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد خراسان رضوی واقع است.

کشورهای مستقل مشترک المنافع شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است که در یک پیمان همکاری امنیتی و اقتصادی تشکیل شده اند و در حال حاضر جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی عضو این اتحادیه هستند و ترکمنستان از سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان عضو همکار با کشورهای مستقل مشترک المنافع مشارکت دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.