مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سطح مناطق غبارخیز در منطقه بسیار وسیع است چنانکه وسعت این مناطق در اطراف ما تقریبا ۲۷۰ میلیون هکتار است که سالیانه حدود ۱۴۵ میلیون تن گردوغبار زیر ۱۰ میکرون تولید می‌کند.

سالیانه حدود ۱۴۵ میلیون تن گردوغبار اطراف ایران تولید می‌شود/ از امضای تفاهم‌نامه صندوق گردوغبار چه خبر؟

به گزارش قدس آنلاین، طهماسبی بیرگانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: با برگزاری کنفرانس تهران و در پی دستور رئیس جمهور مبنی بر پرداختن به پدیده گردوغبار از بعد برون مرزی، کانون های غبارخیز خارجی و تأثیر کشورهای همسایه بر دو منطقه شرق و شمال شرق و نیز غرب و شمال غرب کشور مورد شناسایی قرار گرفت.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار ادامه داد: در این زمینه دو موضوع مورد بررسی قرار گرفت. یکی تشکیل سازمان منطقه ای خاص برای مقابله با پدیده گردوغبار در منطقه غرب آسیا و دیگری تشکیل صندوق مشترک منطقه ای برای پشتیبانی از اقدامات اجرایی.

وی گفت: در اولین اقدام، مکاتبه ای با دفتر سازمان ملل و دفتر برنامه عمران ملل در تهران صورت گرفت و آمادگی این دفاتر برای طرح آغازین تأسیس صندوق اعلام شد.

سالیانه حدود ۱۴۵ میلیون تن گردوغبار در اطراف ایران تولید می‌شود/ از امضای تفاهم‌نامه صندوق گردوغبار چه خبر؟

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پس از اعلام آمادگی از سوی دفتر سازمان ملل در تهران، این موضوع در سطح منطقه و دنیا آسیب شناسی شد و براساس ساز و کارهای بین المللی، همه امور از جمله محل صندوق، اساسنامه، اعضا، وظایف، هیأت مدیره و محل صندوق با همکاری دفتر برنامه عمران ملل متحد در تهران مورد بررسی قرار گرفت که ۱۴ آذرماه جاری همزمان با روز جهانی خاک، تفاهمنامه امضا و اقدامات اجرایی صندوق آغاز خواهد شد.

طهماسبی بیرگانی درخصوص اعزام کارشناسان ایرانی به عراق و سوریه توضیح داد: درباره اعزام کارشناس به عراق همه اقدامات انجام شده بود اما در آخرین لحظه و قبل از اعزام، از سوی وزارت خارجه کشورمان اعلام شد که دولت عراق تا زمان استقرار دولت جدید پذیرش ندارد بنابراین بلافاصله برای اعزام کارشناسان به سوریه اقدام شد که در حال حاضر کارشناسان ایرانی آماده اعزام به سوریه هستند.

سالیانه حدود ۱۴۵ میلیون تن گردوغبار اطراف ایران تولید می‌شود/ از امضای تفاهم‌نامه صندوق گردوغبار چه خبر؟

دبیر ستاد مقابله با گردوغبار مبنی بر اینکه با تشکیل این صندوق، چه اندازه می توان نسبت به حل مشکل گردوغبار امیدوار بود گفت: سطح مناطق غبارخیز در منطقه بسیار وسیع است چنانکه وسعت این مناطق در اطراف ما تقریبا ۲۷۰میلیون هکتار است که سالیانه حدود ۱۴۵ میلیون تن گردوغبار زیر ۱۰ میکرون تولید می کند. بنابراین هرچند فرایند صندوق یکی دو سال به طول می انجامد اما ایجاد آن می تواند گامی رو به جلو برای اقدامات مشترک باشد و کشورهایی که کمتر به این موضوع می پردازند را به فعالیت در سطح ملی مجاب خواهد کرد تا پدیده گردوغبار از بعد برون مرزی به وضعیت قابل قبولی برسد.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.