دبیر هیات مدیره جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان گفت: با اینکه قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۹۷ به تصویب رسیده، اما آنطور که انتظار می‌رود اجرا نمی‌شود.

قانون جامع حمایت از معلولان به درستی اجرا نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، عباس بابایی با بیان اینکه نیازهای جامعه معلولان مغفول مانده است، گفت: بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان ، صدا و سیما باید هفته‌ای پنج ساعت برنامه ویژه نابینایان پخش کند، اما این‌کار انجام نمی‌شود.

به گفته او، شناخت دقیق نیازها و نحوه مواجهه با فرد معلول در جامعه نیازمند آموزش و فرهنگ سازی از طریق رسانه ملی و سایر رسانه‌های کشور است.

بابایی گفت: بیشتر مردم حتی در کمک کردن به معلولان برای تردد از خیابان هم نمی‌توانند درست اقدام کنند که این مساله گاهی آسیب به فرد معلول از جمله نابینا را به دنبال خواهد داشت.

او ادامه داد: مناسب‌سازی معابر، مناسب‌سازی ناوگان شهری و غیرشهری و تخفیف ریل برون‌شهری ویژه معلولان از دیگر مواردی است که در قانون آمده، اما به درستی اجرا نمی‌شود.

بابایی گفت: به قانون جامع حمایت از معلولان همچنین برای وضعیت تحصیلی معلولان، آموزش‌های فنی حرفه ای، اشتغال و مسکن عمل نمی‌شود.

او با بیان اینکه ۵۰۰ نفر زن و مرد نابینا در استان در صف انتظار مشاغل هستند، افزود: دیدگاه افراد جامعه به نابینایان نیازمند اصلاح و فرهنگ‌سازی است، در بسیاری از موارد مردم تصور می‌کنند فرد نابینا فقیر و محتاج است این در حالی است که شمار فرهیختگان و نخبگان نابینا و کم بینا بسیار است.

دبیر هیات مدیره جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان با بیان اینکه تعطیلی و رکود مراکز حمایت از معلولان در اصفهان، مشکلات بسیاری برای آن‌ها به‌دنبال داشته است افزود: نزدیک به ۲۰ سال است که مراکز آموزشی شبانه‌روزی نابینایان در استان تعطیل شده‌اند و اکنون تنها یک مرکز نابینایان در اصفهان به‌صورت روزانه فعالیت می‌کند.

حدود ۱۳۲ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.