تئاتر یکی از شاخه های هنری بسیار موثر در جامعه و از ارکان اصلی و تحول آفرین نهاد اجتماعی محسوب می گردد. تئاتر می‌تواند رسانه‌ای تاثیرگذار برای انتقال پیام‌های ملی، قومی و ارزشی یک جامعه باشد. نمایش کمدی «کافی شاپی‌ها» به نویسندگی «ویکتور فون بیلو» و کارگردانی «مجید ‌علم‌بیگی» از ۱۳ آذر ۱۴۰۱  در پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌روی صحنه رفت. در همین راستا با این کارگردان تئاتر حوزه کودک و بزرگسال به گفت وگو پرداختیم.

تئاتر «کافی شاپی ها» روایت سه داستان کمدی در یک کافی شاپ است/با دیدن این تئاتر قدر دوستی های ارزشمند خود را بیشتر می دانید


داستان تئاتر «کافی شاپی ها» در ارتباط با چه موضوعی و مناسب چه قشری از مخاطب است؟

همان طور که از اسم کافی شاپی ها مشخص است،داستان و اتفاقات این تئاتر در محلی به اسم «کافی شاپ» رخ می دهد. این مکان مشتری های دائم خود را دارد و هر زمان با وارد شدن مشتری ها به این مکان قصه و ماجرایی برای آن ها پیش می آید. در داستان اول زن و شوهری وارد کافی شاپ می شوند و پس از چند دقیقه شوهر این خانم متوجه می شود که آن روز تولد همسرش هست و سعی در خوشحال کردن وی می کند. پس از مدتی و در هنگام نهار خوردن خانم این موضوع را به یاد می آورد که همسرش غذا را با صدا می خورد و این موضوع او را می رنجاند. خوشحالی آن ها کم کم به یک چالش و جنجال ختم می شود. داستان دوم قصه مردی است که هرروز به کافی شاپ می آید وکتاب می خواند ،خدمتکار خانمی که آن جا کار می کند به وی علاقه مند می شود و باز آخر قصه آن ها به دلیل اتفاقاتی که می افتد، تلخ به پایان می رسد. داستان سوم روایتگر زندگی دو زوجی هست که ۵ سال قبل در یک شهر توریستی با یک دیگر آشنا شده اند و حال برای جشن گرفتن سالگرد ازدواج خود به کافی شاپ آمده اند. آن ها نهار خود را با تعارف و تمجید میل می کنند و بعد نوبت دسر خوردن می شود، یکی از آقایان دسری به اسم شیرینی رولت سفارش می دهد و هنگامی که دوست خود هم قصد دارد همان دسر را سفارش دهد، متاسفانه خدمتکار می گوید این دسر تمام شده است. این دو آقا برای دسر شروع به مشاجره می کنند و جو آرام کافی شاپ مشوش می شود. تمام لحظات این تئاتر همراه با کمیک و کمدی است. این تئاتر مناسب قشر بزرگسال است اما به دلیل این که در این تئاتر کودک هم بازی می کند، کودکان می توانند تماشا کنند.
تئاتر «کافی شاپی ها» روایت سه داستان کمدی در یک کافی شاپ است/با دیدن این تئاتر قدر دوستی های ارزشمند خود را بیشتر می دانید
دغدغه شما از ساخت داستان تئاتر «کافی شاپی ها» چه بود؟
من به مدت ۳۳ سال است که کارهای نمایشی در حوزه تئاتر و سینما کار می کنم و معمولا هم در قالب کمدی و ژانر کودک است. ابتدا متن این تئاتر به صورت دراماتیک و بسیار قدیمی بود و من تصمیم گرفتم آن را به نمایشنامه تبدیل کنم. این تئاتر مملو از لحظات و دیالوگ های طنز است اما اتفاقی که رخ می دهد این است که داستان همه ی این افراد از دوستی به مشاجره ختم می شود و دغدغه من از ساخت این داستان ها، نشان دادن دوستی های خوبی است که باید قدر آن ها را بیشتر دانست زیرا سوءتفاهمات انسانی باعث خدشه دار شدن روابط می شود.

تئاتر کودک چیست و چگونه در تقویت مهارت هایی مانند خلاقیت و برنامه ریزی کودکان تاثیر می گذارد؟
تئاتر کودک، تئاتری دراماتیک است که باید سرگرم کننده باشد و به لحاظ تربیتی، چیزهایی به او یاد بدهد و هرچقدر که مدت زمان آن کوتاه تر باشد بهتر است.کودکان معمولا از ۵ سالگی علاقه به دیدن کارتون و تئاتر دارند، آن ها باید در تئاتر موضوعات مختلف را کشف کنند و تئاتر کودک باعث رشد عاطفی کودکان می شود. نوع کلام باید به صورت کودکانه و واضح باشد.اکثر تئاتر های کودک با موسیقی همراه است که باعث شادی و نشاط در آن ها می شود.

تئاتر کودک صرفا باید آموزشی باشد؟
لزوما خیر اما هنگامی که موضوعی را به روش مستقیم برای کودکان بیان می کنیم، شروع به جبهه گیری می کنند، به عنوان مثال کودکان برخی مسائل بهداشتی(مسواک زدن) را در وهله اول نمی پذیرند اما اگر این موضوع در تئاتر و به صورت غیرمستقیم گفته شود،پذیرش آن برای آن ها راحت تر است. تئاتر برای کودکان در کنار عناصر سرگرم کننده و جذاب در صورت توجه به ساختار تعلیم و تربیت اطفال قاعدتا می‌تواند موفق تر عمل کند.
تئاتر «کافی شاپی ها» روایت سه داستان کمدی در یک کافی شاپ است/با دیدن این تئاتر قدر دوستی های ارزشمند خود را بیشتر می دانید
وضعیت تئاتر کودک در حال حاضر چگونه است؟
تئاترهمیشه و در هر شرایطی باید وجود داشته باشد. فرهنگ و هنر مداوای روح و التیام بخش زخم های جامعه هستند و همه ی انسان ها به آن نیاز دارند. وضعیت تئاتر کودک در چند سال اخیر به دلیل مسائلی مانند کرونا اصلا مناسب نیست و کودکان نیاز مبرمی به شادی و نشاط دارند. قطعا اگر اقدامات حمایتی با نیازهای جامعه هنری، به‌روز شود، پیامدهای بهتری بر تداوم فعالیت آنها می گذارد. ما می توانیم اجرای تئاتر را از مهد کودک ها و مدارس شروع کنیم زیرا این مکان ها بیشترین سهم را در مسئله آموزش دارند. این ژانر از تئاتر در آینده سازی کشورمان بسیار تاثیر گذار است. تئاتر شغل ماست و ما نیز چون پزشکان، پرستاران و دیگر مشاغل نباید فعالیت خودمان را تعطیل کنیم.


شخصیت‌های یک نمایش کودک تا چه اندازه می توانند تاثیرگذار باشند؟

کارگردان برای رسیدن به تحلیلی دقیق از متن و هدایت درست بازیگر جهت رسیدن به نقش و اجرای آن باید شخصیت های نمایشنامه را خوب بشناسد و رفتارها، کنشها، انگیزه ها، تمایلات و تمامی آنچه حول محور شخصیت نمایشی تعریف و تبیین می گردد دقیقا تحلیل و بررسی کند. شخصیت های یک اثر نمایشی تاثیر بسیار مهمی در ذهن مخاطب می گذارد زیرا اکثر مخاطبان چه کودک و چه بزرگسال با شخصیت نمایش چه قهرمان باشد چه نباشد، همزاد پنداری می کنند.

خبرنگار: محدثه رضایی


برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 0
    افتضاح