باقرزاده، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: وزارت امورخارجه باید پاسخ رفتارکشورهایی نظیر استرالیا را به گونه ای قوی و دقیق در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت کشور ارائه کند تا حجت بر کشورهایی که تمایل به تکرار اینگونه رفتارها در قبال ایران را دارند مشخص شود.

باقرزاده: وزارت امور خارجه پاسخ قوی به رفتار استرالیا بدهد/ امیرعبداللهیان سناریوهای تکراری را کنار بگذارد

به گزارش قدس آنلاین، وزارت خارجه استرالیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس اخلاقی ایران، سازمان بسیج مستضفین و شش فرد ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

اینکه کشورهایی نظیر استرالیا نیز به خود اجازه می دهند که تحریم هایی علیه ایران را وضع کنند جای تامل دارد.

مصطفی باقرزاده ، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با قدس آنلاین درباره برخورد جدی وزارت خارجه با چنین کشورهایی که ستاره ای در کهکشان سیاسی دنیا نیز ندارند و به تاثیر از جو سازی آمریکا و کشورهای غربی و برای اظهار وجود دست به چنین اقداماتی می زنند ، اظهار کرد: اتفاقات سیاسی و نظامی که در حال حاضر در پیرامون ایران در حال رخ دادن است در قالب یک پیچ تاریخی قابل تعریف و تحلیل می باشد.

باقرزاده: وزارت امور خارجه پاسخ قوی به رفتار استرالیا بدهد/ امیرعبداللهیان سناریوهای تکراری را کنار بگذارد

وی افزود: وقتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی عمومی توانسته است گستره نفوذ خود را در سطح جهانی افزایش دهد طبیعی است در برابر این رویکرد مجموعه ای از کشورها که در قالب مبارزه با عدم تحقق این پیچ تاریخی در حال تلاش هستند صف آرایی خود را داشته باشند.

باقرزاده تصریح کرد: این صف آرایی ها به این دلیل در برابر ایران وجود دارد زیرا آنها نمی توانند در برابر عرصه دیپلماسی عمومی ایران عرض اندام کنند، از این رو بر حوزه دیپلماسی خصوصی یاهمان دولتی تمرکز کرده و سیستم های بین المللی که غالبا توسط امریکا مدیریت و راهبری می شوند سعی می کنند این دولت ها را مجاب کنند تا اقداماتی نظیر اقدام استرالیا در قبال ایران را انجام دهند.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: از طرفی ضعیف عمل کردن دستگاه دیپلماسی کشور نیز طی یک سال اخیر به نوعی واضح و روشن است که اجازه می دهد کشورهایی نظیر استرالیا نیز به خودشان اجازه دهند که افراد و نهادهای ایرانی را موردتحریم قرار دهند. این راستا برخی سیاست ها و مواضعی که وزارت امورخارجه طی یک سال اخیر دنبال کرده است نیز قابل تامل می باشد .

وی ادامه داد: وزارت امورخارجه باید به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان کشور که به نکته خاصی اشاره کردند مبنی بر اینکه ایران هیچ گونه مذاکره ای به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با امریکا نخواهد داشت و درمورد مذاکراتی که یک سمت ان غرب و منافع غربی ها باشد هشدارهایی دادند توجه دقیقی داشته باشند.

باقرزاده با بیان اینکه وزارت امورخارجه باید چنین اقداماتی را به گونه ای قوی و دقیق در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت پاسخ دهد تا حجت بر سایر کشورهایی که تمایل به تکرار اینگونه رفتارها در قبال ایران را دارند مشخص شود،تصریح کرد: نمونه اقدام هایی نظیر تحریم های استرالیا مشابه داستان گنجشکی است که بر درخت تنومندی نشست وقبل پرواز به درخت اعلام کرد که خود را محکم بگیر که میخواهم پرواز کنم و درخت به او پاسخ دادکه ما اصلا متوجه حضور شما نشدیم که الان از پرواز شما خواسته باشیم آسیبی ببینیم.

وی در مورد ضرورت تغییر در وزارت امورخارجه نیز گفت: به نظر می رسد درحال حاضرعملکرد وزارت امورخارجه هماهنگ و همراه با دیپلماسی عمومی نیست و عقب تر می باشد که این موضوع نیاز دارد تا تلاش گسترده تری در این زمینه صورت بگیرد تا بتواند اثرات منفی این ناهماهنگی را کاهش دهد . از طرفی اگر اقای امیرعبداللهیان خواسته باشد سناریوهایی که برخی افراد در گذشته ان را دنبال کردند همچنان پیگیری نماید باید عرصه را به افرادی واگذار کند که فهم دقیق تر و بهتری از پیچ تاریخی فعلی داشته باشند.

خبرنگار: رضاطلبی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.