مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در سال گذشته بیش از ۱۹۷۰ اقدام پژوهشی توسط سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی صورت گرفته است.

انجام ۱۹۷۰ طرح پژوهشی در آستان قدس رضوی طی یک سال اخیر

به گزارش قدس خراسان آنلاین، همزمان با هفته پژوهش نشست خبری اعلام دستاوردهای پژوهشی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با حضور مدیر عامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس، سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ریاست دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی و رئیس سازمان کتابخانه ها و موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تالار شیخ طبرسی این سازمان صبح امروز ٢٠ آذر ماه برگزار شد.

در این نشست خبری فرامرز احد قراملکی، مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ضمن تشریح فعالیت های سازمان علمی و فرهنگی و بنیاد پژوهش های اسلامی گفت: همان گونه که شرکت های کسب و کار سال مالی دارند بهتر است که هفته پژوهش هر سال، تا سال بعد را سال پژوهشی بدانیم و عملکرد خود را مورد نقد رسانه ای قرار بدهیم.

مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در سال گذشته بیش از ۱۹۷۰ اقدام پژوهشی توسط سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی صورت گرفته است که ۱۱۰ طرح پژوهشی،۳۰۲ محصول مکتوب شامل کتاب و مقالات،۷۸۷ مورد راهنمایی و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها ، برگزاری ۲۸۹ نشست علمی و آموزشی، ۷۱ دستاورد علمی و پژوهشی غیر مکتوب، ۳۲۰ برنامه توانمندسازی، ۴۰ هزار نفر ساعت آموزش اخلاق خدمت به زوار در داخل و خارج از آستان قدس رضوی از جمله این اقدامات بوده است.

وی افزود: یکی از دستاوردهای سال پژوهشی گذشته ما، تبدیل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، به پژوهشگاه است که به تازگی طی ابلاغی از سوی شورای انقلاب فرهنگی،جایگاه بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به پژوهشگاه رسمی کشور ارتقاء یافت است.

قراملکی ادامه داد: سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بر اساس سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، راهبردهای مهمی دارد که کسب مرجعیت علمی در حوزه‌های مرتبط و متناسب با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل، سازمان بخشی و شبکه‌سازی ظرفیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی با هدف اعتلای معارف رضوی از جمله این راهبردهاست.

وی افزود: سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از طریق اقداماتی همچون، حضور ۱۱ موسسه وابسته به این سازمان در نمایشگاه‌های مختلف علمی و پژوهشی، آغاز همایش صنایع خلاق عالم آل محمد(ص)، رونمایی از محصولات فناورانه، رونمایی از ۱۱ اثر جدید، تبیین ابعاد مکتب هنر رضوی با همکاری دانشگاه هنر تهران، دانشگاه تربیت مدرس و جهاد دانشگاهی تهران، استفاده از ظرفیت‌های نخبگان در طرح‌های های پژوهشی به برخی از راهبردها و اهداف خود دست یافته است.

وی در ادامه به تشریح اقدامات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی پرداخت و عنوان کرد: دانشگاه‌های بین المللی امام رضا(ع)، علوم اسلامی رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی سه بازوی علمی آستان قدس رضوی است.


قراملکی با اشاره به تاسیس هیات های اندیشه ورز گفت: راه‌اندازی ۶ هیات اندیشه‌ورز با موضوعات زیارت، حجاب، مسائل کلامی عمومی شده، وقف، اخلاق خدمت و حدیث رضوی بخشی از اقدامات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که دانشمندان و محققان استان و کشور در رشته‌های مختلف این هیات‌های اندیشه ورز حضور یافته و تبادل تجربیات می کنند.


وی اظهار کرد: انتشار ۱۹۰ جلد کتاب در یک سال گذشته، برگزاری ۲۱ کرسی ترویجی، برگزاری نشست‌های علمی، حضور در نمایشگاه‌های بین المللی کتاب از جمله دوحه، مسقط، نجف، کربلا با شعار هر نمایشگاه کتاب یک پایگاه علمی برای آستان قدس رضوی را از دیگر دستاوردهای یک ساله بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی است.


وی به انتشار کتاب ارزشمند " المعجم فی فقه لغه القرآن و سر البلاغه" اشاره کرد و گفت: این اثر به لحاظ حجمی و کمی در تاریخ تمدن اسلام مانند ندارد. تا کنون ۴۵ جلد از این اثر منتشر شده است و قرار است تا ۷۰ جلد از این کتاب منتشر شود.

جذب سه وقف علمی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی


در ادامه این نشست خبری سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت : در زمینه جذب وقف علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی،"آیین نامه حمایت و تشویق کارگزاران وقف علمی“ تدوین کرد و توانستیم سه مورد جذب وقف در زمینه فعالیت های پژوهشی داشته باشیم.


حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد امامی عنوان کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی تنها دانشگاه حوزوی در کل کشور است که برنامه علم آموزی در زمینه دانشگاهی و حوزوی را دنبال می کند و دانشجویان این دانشگاه در هر مقطعی در رشته خود هم دروس حوزوی و هم دروس دانشگاهی همان مقطع را فرا می گیرند.


وی افزود: در سال گذشته در پاسخ به نیاز جامعه، این دانشگاه سیاست های تحول در زمینه فعالیت های خود را آغاز کرده است و زمینه پژوهش های دانشگاه علوم اسلامی رضوی از گذشته پژوهش های بنیادی بوده است که این پژوهش ها زمینه و پایه محکم یک ساختار علمی را تشکیل میدهند و الحمدلله پایه و دانش اعضای هیأت علمی و فارغ التحصیلان این دانشگاه محکم و استوار است و در این زمینه کوشش های جدیدی آغاز کرده ایم.
حجت الاسلام و المسلمین امامی در ادامه گفت: تحول و ارتقاء سرانه اعضای هیات علمی و آموزش دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی با سیاست های دانش افزایی برای اساتید و هیات های علمی در این دانشگاه طی سال گذشته در نظر گرفته و اجرا شده است.


سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: این دانشگاه دارای ده عنوان مجله در موضوعات مختلف است که چهار عنوان از این مجلات درجه علمی - پژوهشی، دو عنوان علمی-ترویجی و چهار عنوان هم درجه علمی - تخصصی دارد که در نظر داریم مجلات حوزه علمی - تخصصی را به سطح علمی - پژوهشی ارتقاء دهیم که یکی از مجلات در این زمینه از سوی مراجع ذی ربط پذیرفته شده است.


وی افزود: مجموعا هزار و ۶۵٠ مقاله به چاپ رسانده ایم که صد و شصت و چهار مقاله از پاییز گذشته تا کنون به چاپ رسیده و ۶٧ مقاله پژوهشی از این تعداد مقالات از دستاوردهای هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.
امامی اظهار کرد: سرانه تولید مجله در دو سال قبل حدود یک و در سال ١۴٠٠ حدود یک ونیم بوده است و تلاش می کنیم طی امسال این سرانه به دو برسد که این اقدام در جهت برنامه های تولید علم دانش در اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی دنبال می شود.


سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی تشریح کرد: در یک سال گذشته هیجده عنوان کتاب به چاپ رسیده است که یکی از این کتاب ها، کتاب زبان های همزمان است که با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به سرانجام رسیده است. کتاب روایت های تفسیری امام رضا(ع) یکی از کتاب های بی نظیر تولیدی این دانشگاه است که حاصل پایان نامه های دانشجویی در هشت جلد تهیه و به چاپ رسیده است.


حجت الاسلام و المسلمین امامی بیان کرد: در حال حاضر بیست و سه عنوان کتاب در دست اقدام وجود دارد و پنجاه عنوان پایان نامه در این دانشگاه کار شده که تعدادی از این پژوهش ها در مورد مسائل روز آستان قدس رضوی از جمله وقف و نذر و زیارت است.
وی افزود: همچنین در سال گذشته چهل مقام علمی مختلف در جشنواره های علمی و منطقه ای توسط دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی کسب شد که از آن جمله می توان به شش رتبه برتر آزمون سراسری مقطع ارشد و پنج رتبه المپیاد علمی و دو رتبه علمی منطقه ای اشاره کرد.


سرپرست دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: در طول یکسال گذشته ۶۵کرسی علمی و ترویجی، ۵۵برنامه توانمند سازی اساتید و دانشجویان با مدت زمان ٨٠٠ساعت برگزارشد و توانستیم طی همین مدت هفت طرح پژوهشی که از این تعداد سه طرح برای مشتریان خارج از دانشگاه از جمله طرحی برای شورای اسلامی شهر مشهد را به ثمر برسانیم.


وی در پایان عنوان کرد: در زمینه جذب وقف علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی،"آیین نامه حمایت و تشویق کارگزاران وقف علمی“ را تدوین کرد که توانستیم سه مورد جذب وقف در زمینه فعالیت های پژوهشی داشته باشیم.

پژوهش و اشتغال محور برنامه های دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)


مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در تشریح فعالیت های پژوهشی و فناوری این دانشگاه در این نشست خبری عنوان کرد: در سال گذشته طرح "کار در عرصه دانشجویان" با همکاری بنیاد بهره‌وری و موقوفات رقم خورد.


وی افزود: طرح تحول دانشگاهی با اندیشمندان صنعتی از دیگر فعالیت های این دانشگاه طی سال گذشته بود که هدف از این طرح ارتباط اساتید باصنایع وابسته به آستان قدس رضوی در بنیاد بهره وری و موقوفات است.
رجوعی ادامه داد: امسال ۱۰ طرح پژوهشی این دانشگاه با مراکز علمی مختلف از جمله وزارت دفاع، با هدف ارتباط بین دانشگاه با صنعت به تفاهم و امضاء رسید.


رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) عنوان کرد: سه مرکز تحقیقات کاربردی تبلیغ و تربیت دینی امام رضا(ع) ، مرکز تحقیقات و فناوری های زیستی سلامت دانشگاه امام رضا(ع) و تحقیقات شهرسازی و معماری با ۲۰ دستاورد و اختراع نوین دارند که از دیگر دستاوردهای پژوهشی یک ساله این دانشگاه است.


وی افزود: چاپ بیش از ۹۰ مقاله در نشریات معتبر بین المللی، انجام طرح‌های پژوهشی برون سازمانی از جمله همکاری با بیمارستان رضوی، شهرداری مشهد، موسسه نشر و انقلاب اسلامی، زمین و مسکن شهرداری، شرکت آب منطقه ای از دیگر اقدامات این دانشگاه بوده است که می توان به آن اشاره کرد.


رجوعی در ادامه گفت: ما توانستیم در سال گذشته عنوان برتر طرح دستیار فناوری را به خود اختصاص دهیم که دانشجویان این دانشگاه بیشترین پذیرفته را به عنوان دستیار فناوری در شرکت های دانش بنیان به خود اختصاص داده اند. همچنین راه اندازی سه نشریه تخصصی در حوزه‌های فن‌آورانه از دیگر دستاوردهای پژوهشی یک سال گذشته این دانشگاه است.

وی به برنامه‌های سال آینده این دانشگاه اشاره کرد و افزود: فراخوان جشنواره عالم آل محمد(ص) به تازگی منتشر شده است و قرار است این جشنواره در سال آینده برگزار شود.


رجوعی همچنین، توسعه طرح کار در عرصه و حمایت مالی و علمی از پایان‌نامه‌های تقاضا محور دانشجویان را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این دانشگاه دانست.


تالار محققان، مرکز فعالیت های پژوهشی محققان


در ادامه این نشست خبری رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان کرد: ایجاد بخش آستان‌شناسی در ذیل کتابخانه امام رضا(ع) و کتابخانه دیجیتال، ایجاد و بروزرسانی پایگاه‌های تخصصی زیارت، امام رضا(ع) وقف و نذر، عفاف و حجاب، انجام فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی علمی و هنری و اقتصادی آستان بر پایه اسناد در راستای ماموریت‌های تخصصی این سازمان از برنامه های جاری این سازمان است.


حجت الاسلام و المسلمین حسینی گفت: ایجاد نظام فرهنگی و علمی آستان بر پایه اسناد، تالیف کتاب‌هایی همچون "پیشینه پانصد ساله پزشکی آستان قدس" و "اشتغال زنان در آستان قدس رضوی بر پایه اسناد" را از جمله اقدامات صورت گرفته است.


سید جلال حسینی ادامه خاطر نشان کرد: بزرگترین مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی کشور امروز در اختیار کتابخانه رضوی است که حدود ١۴هزار نفر از جمله ۴٠٠ پژوهشگر از ١٢ کشور در آن عضویت دارند.


وی افزود: در این مرکز که در حال حاضر به صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران است تعداد ۴۴٣۵ نفر درمقطع دکتری عضویت دارند که ۴۶٠ نفر ازآنان آثاری را به تالیف رسانده‌اند.

حسینی عنوان کرد: با ثبت ١٨ اثر دیگر از آثار گنجینه‌های موزه رضوی در فهرست آثار ملی، مجموعه آثار به ثبت رسیده به ٣٣ اثر رسید.


وی تصریح کرد: طی سال ١۴٠١ ،یازده عنوان کتاب در کتابخانه رضوی منتشر شده است که نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است و انتشار دو فصلنامه "مطالعات اسنادی و مطالعات مخطوطات" برای اولین بار و کسب رتبه الف "فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی" در ارزیابی و رتبه بندی کمیسیون نشریات وزارت علوم از دیگر دستاوردهای این سازمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.