در حالی که یکی از اعضای شورای شهر مشهد معتقد است ۱۲۰ گونه گیاه حساسیت زا در مشهد کشت می‌شود، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری این موضوع را علمی نمی‌داند.  

شورا: ۱۲۰ گونه گیاهی آلرژی زا در مشهد کشت می‌شود/ شهرداری: این حرف علمی نیست! 

به گزارش قدس خراسان آنلاین، روز گذشته در شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد اعضا از کاشت گونه‌های مضر برای سلامتی انسان و محیط زیست در فضای سبز شهری مشهد خبر دادند و ضمیری عضو شورای شهر مشهد نیز از کاشت ۱۲۰ گونه آلرژی زا در فضای سبز مشهد خبر داد.


به گفته وی، ۱۲۰ نوع از گیاهان که آلرژی زا بوده به صورت گرید بندی شده در ۱۰ بخش مشخص شده است که برخی از انواع پراستفاده در مشهد در ردیف آخر و گرید ۱۰ قرار دارد.


پس از این گفته ها لیست مذکور را دریافت کردیم که در آن درختان نارون، ارس، چنار، توت آمریکایی، زبان گنجشک و چمن به عنوان آلرژیک ترین گیاهان وجود داشت اما جالب اینجاست همین مدل ها از پرکاشت ترین گونه‌های موجود در فضای سبز مشهد هستند.


علی نجفی معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در این باره به خبرنگار ما گفت: این بررسی علمی نیست و ترجمه یک کتاب توسط یکی از اساتید دانشگاه است و هیچ کار علمی و پژوهشی در این زمینه در داخل کشور انجام نشده است.


وی افزود: طبیعت گیاه آلرژیک است و به هرحال ممکن است یک نفر به یک نوع خاص از گیاه آلرژی دارد ما که نمی‌توانیم هیچ چیزی نکاریم که یک نفر آلرژی دارد!


گفتنی است؛ این موضوع مسبوق به سابقه است و پیش از این دکتر رضا فرید حسینی، دانشمند برگزیده کشوری و متخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۹ با حضور در صحن علنی شورای شهر مشهد نسبت به حساسیت زا بودن برخی گونه های گیاهی هشدار داده و گفته بود: بیشتر پوشش گیاهی شهر مشهد حساسیت‌زاست و باید از گونه‌های غیرحساسیت‌زا استفاده کرد.و آلرژی یکی از معضلات مردم است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰ درصد مردم دچار آلرژی باشند. از شورای اسلامی شهر مشهد نیز می‌خواهم به سوی استفاده از پوشش گیاهی غیرآلرژی‌زا در این کلانشهر برود تا کیفیت زندگی افزایش یابد.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.