کمیسیون مقام زن سازمان ملل دارای ۴۵ عضو است که با شعارترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان هر سال در ماه مارس در آستانه روز جهانی زن تشکیل جلسه می‌دهد.

کمیسیون مقام زن، دستاویز مداخله غرب در امور کشورها

به گزارش قدس آنلاین، اوایل سال جاری بود که ایران عضویت خود را در دوره جدید در این کمیسیون آغاز کرد. کشورمان از سال ۱۹۹۸ در چند دوره (از جمله ۲۰۱۴-۲۰۱۰) به عضویت کمیسیون انتخاب شده است. خبرگزاری رویترز به‌تازگی اعلام کرد قرار است امروز قطعنامه‌ای پیشنهادی از سوی آمریکا برای حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل به رأی گذاشته شود.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد دلیل این اقدام، نقض حقوق زنان توسط حکومت و سرکوب وحشیانه معترضان در ایران بوده است!هیلاری کلینتون، میشل اوباما و لورا بوش، سه بانوی اول پیشین آمریکا، نیز با امضا و انتشار نامه‌ای سرگشاده، خواهان اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد شدند.

کنعانی روز دوشنبه، تصمیم برای اخراج جمهوری اسلامی از این کمیسیون را «یک رویکرد غیرقانونی و سیاسی منفعت‌طلبانه» توصیف کرد. ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشت: این درخواست غیر قانونی، نشان‌دهنده تلاشی دیگر توسط آمریکا برای سوء‌استفاده از سیستم سازمان ملل برای اهداف سیاسی خود است و بر اساس گزارش جامعه اطلاعاتی ایران، آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است».

جالب این جاست این طرح توسط کشوری مطرح شده که خود مخوف‌ترین زندان زنان را در جهان دارد؛ زندانی در کالیفرنیا با نام «اف سی آی دوبلین» که انواع محدودیت‌ها، جنایات و تجاوز به زندانیان در آن رایج است. اسکات هچینگر، مدیر یک «ان جی اُ» در آمریکا ، زندان کالیفرنیا را بزرگ‌ترین زندان زنان در جهان نامیده است. حال آمریکا به‌دلیل سرکوب اغتشاشات در ایران می‌خواهد ایران را از این کمیسیون حذف کند.مدعیان حمایت از حقوق زنان در حالی دم از حقوق زنان می‌زنند که در کشور خود از آزادی سقط جنین به شدت حمایت می‌کنند و از همجنس‌گرایان که کیان خانواده را مورد هتک حرمت قرار می‌دهند همواره دفاع کرده‌اند و به‌تازگی قانون ازدواج همجنس‌بازان را تصویب کرده‌اند.

فراموش نمی‌کنیم که «جیلیان برچ» سخنگوی سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به اظهارات یک مفتی عربستانی گفت: «درباره آینده خوشبین هستم چون زنان دیگر به عنوان اشیایی بی‌روح محسوب نمی‌شوند و در سیر تکاملی در طبقه پستانداران قرار گرفته‌اند!».جا دارد یادی کنیم از عضویت عربستان سعودی در این کمیسیون که با تیتر جنجالی گاردین مواجه شد. روزنامه گاردین در واکنش به عضویت این کشور در کمیسیون مقام زن از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نوشت :« آیا واقعاً کسی نیاز دارد از عربستان سعودی چیزی درباره حقوق زنان بشنود؟». با این حال به‌دلیل هم سو بودن منافع آمریکا و عربستان هیچ‌گاه حذف عربستان با پرونده پرجنایت مفتوح از کمیسیون مقام زن به میان نیامد.

اگر چه کمیسیون مقام زن نقش تصمیم‌گیری با ضمانت اجرایی ندارد، اما ایران می‌توانست از این فرصت برای ارائه دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه زن و خانواده بیش از این بهره گیرد. هرچند آمریکا به دنبال بهانه‌ای بود که از اهرم زنان برای فشار علیه حاکمیت ایران بهره برد و یک بام و دو هوای حقوق بشری در سازمان ملل حکایت از تراژدی جدید آمریکا علیه ایران دارد. حکایتی که دستاوردهای مثبت در ۴۰ سال اخیر را در حوزه زن و خانواده نادیده می‌گیرد و چشم خود را به پیشرفت روز افزون زنان در عرصه‌های مختلف می‌بندد. اگرچه همچنان مشکلاتی در زمینه‌های حقوقی و اشتغال زنان به چشم می‌خورد که مسئولان باید فکری به حال آن کنند.

خبرنگار: زینب اصغریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.