ارزش دلار از اواسط سال 2021 تا امروز نزدیک به 25 درصد افزایش یافته است، اما این احتمال وجود دارد که روند صعودی این ارز متوقف شود.

دلار در سال آینده تضعیف خواهد شد؟

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که سیاست و تجارت معمولا محرک های اصلی ارزهای اصلی هستند اما ارزها و محرک های آنها نسبی هستند، نه مطلق، بنابراین، هر گونه بحث در مورد سیاست یا ترازهای خارجی یک اقتصاد مهم است، اما در درجه اول در رابطه با سیاست یا ترازهای خارجی شرکای تجاری اصلی اقتصاد، خاص ایالات متحده، بسیار حائز اهمیت هستند.

این جنبه در سال 2022 برجسته شده است، با افزایش قابل توجه ارزش دلار در برابر اکثر ارزهای اصلی از سال 2021 تا به امروز؛ در حالی که بسیاری از بانک های مرکزی، به ویژه در بازارهای نوظهور، در واکنش به افزایش سریع نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده، شروع به افزایش نرخ بهره کردند، این بانک ها اغلب نتوانستند با سرعت فدرال رزرو هماهنگ شوند.

در شرایط نسبی، این بدان معناست که دلار به دلیل افزایش مزیت نرخ بهره افزایش یافته است. در واقع، تاریخ نشان می‌دهد که جهت دلار آمریکا در دوره‌هایی از روند رو به رشد دلار آمریکا، محرک غالب ارزهای اصلی است.

دلار آمریکا همچنین می تواند به عنوان شاخص نقدینگی جهانی در نظر گرفته شود. این به نوبه خود تأثیر قابل توجهی بر طبقات دارایی اصلی در سطح جهانی دارد. در یک محیط کاهش نقدینگی که دلار کمیاب است، «قیمت» آن افزایش می‌یابد و دلار تقویت می‌شود. برعکس، نقدینگی بیشتر باعث می‌شود دلار کمتر کمیاب شود و «قیمت» آن کاهش یابد.

وقتی به عملکرد کلاس دارایی در سناریوهای مختلف دلار آمریکا نگاه می کنیم، می توان این استدلال را مشاهده کرد. اکثر طبقات دارایی پرخطر، از جمله سهام و اوراق قرضه با بازده بالا، به طور متوسط در دوره‌های ضعیف دلار عملکرد خوبی داشته‌اند.

دلار آمریکا معمولاً یک محرک کلیدی برای دارایی‌های بازارهای نوظهور است و نه فقط ارزها، بلکه سهام و اوراق قرضه از آن تاثیر می‌پذیرند. اکنون به خوبی مستند شده است که عملکرد دلار آمریکا با دارایی های EM همبستگی منفی دارد و افزایش دلار آمریکا به معنای عملکرد ضعیف دارایی های EM است و بالعکس.

بسیاری از بازارهای نوظهور همچنان نسبت به هزینه های تامین مالی دلار حساس هستند. دلار قوی تر اغلب با افزایش هزینه های تامین مالی همزمان است، که می تواند یک باد مخالف برای دارایی های EM باشد. دلار قوی تر (و در نتیجه ارزهای EM ضعیف تر) همچنین می تواند مستقیماً به بازده سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی لطمه بزند و بنابراین با خروج سرمایه گذاران خارجی همزمان شود.

قدرت دلار ممکن است در حال اتمام باشد، دلار آمریکا در سه ماهه اخیر به طور قابل توجهی تقویت شده است و از اواسط سال 2021 بیش از 25 درصد ارزش آن افزایش یافته است زیرا چرخه افزایش نرخ فدرال رزرو باعث حمایت بازده قابل توجهی از ارز شده است. با این حال، کارشناسان به طور فزاینده ای معتقداند که این روند احتمالاً در سال 2023 تمام خواهد شد.

سیاست فدرال رزرو هنوز تغییر نکرده است، و این می تواند منجر به یک دوره کوتاه تثبیت شود، زیرا احساسات بین دیدگاه های خوش بینانه و بدبینانه در مورد فدرال رزرو و چرخش نهایی آن در تعیین نرخ بهره گیر کرده‌است.

با این حال، کارشناسان بر این باورند که نرخ بهره فدرال رزرو احتمالا در سال 2023 به اوج خود خواهد رسید. این عوامل با هم احتمالاً جریان را تغییر می دهند.

در حالی که دلار تنها چشم‌انداز بازارهای مالی نیست، سه دلیل ذکر شده در بالا در مورد اهمیت دلار نشان می‌دهد که ضعیف‌تر شدن دلار علاوه بر بهبود شرایط نقدینگی جهانی، برای ارزهای اصلی غیر دلاری، مانند یورو و ین، مثبت خواهد بود.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.