تروئیکای اروپا پس از جلسه دیشب شورای امنیت درباره ایران،‌ در بیانیه‌ای مشترک ادعاهایی را درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و نقش منطقه‌ای آن پرداخته و نسبت به آن‌چه انجام دادن «فعالیت‌های تنش‌زا» در این زمینه‌ها عنوان کرده‌اند به ایران هشدار دادند.

تروئیکای اروپا: برنامه هسته‌ای ایران هیچ گاه به اندازه امروز پیشرفته نبوده است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه انگلیس، تروئیکای اروپا[فرانسه، انگلیس و آلمان] پس از جلسه شورای امنیت درباره ایران که بررسی ادعای ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بخشی از آن بوده است، در بیانیه‌ای مشترک گفت: ایران به مدت سه سال و نیم است که در حال نقض تعهداتش ذیل برجام بوده و به توسعه برنامه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد، در حالی که به طور چشمگیری در حال کاهش تعهداتش در زمینه ایجاد شفافیت است. ایران هیچ توجیه غیرنظامی موثقی برای این اقدامات ندارد که در بر دارنده خطرات قابل توجهی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی هستند. برنامه هسته‌ای ایران هیچ گاه به اندازه امروز پیشرفته نبوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایران در ماه نوامبر اعلام کرد که توانمندی‌های تولید اورانیوم غنی‌شده‌اش را در فردو و نطنز به میزانی بسیار بیشتر از محدودیت‌های برجام افزایش می‌دهد. این فعالیت‌های به طور بازگشت‌ناپذیری بر دانش[هسته‌ای] ایران می‌افزاید. همچنین مدت زمانی را که ایران برای انباشت مواد شکافت‌پذیر کافی برای[تولید] چندین سلاح هسته‌ای نیاز دارد، در صورتی که بخواهد این کار را بکند، کاهش می‌دهد.

تروئیکای اروپا با اشاره به سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت: ایران به تولید اورانیوم با خلوص پایین و بالا در سطوح بی‌سابقه‌ای ادامه داده و تا ۶۰ درصد غنی‌سازی انجام می‌دهد. این به ویژه به دلیل آن که ایران توان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای نظارت و راستی‌آزمایی درباره بخش مهمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به تعلیق درآورده، نگران‌کننده است و اطمینان‌یابی از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را برای آژانس سخت‌تر می‌کند.

در این بیانیه ادعا شده است: تنش‌زایی‌های مداوم ایران تاثیری جدی بر امنیت بین‌المللی و مقررات عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای دارد. ایران توافقی را که توسط هماهنگ‌کننده برجام در ماه مارس و اوت برای بازگشت به پایبندی کامل به تعهدات برجامی‌اش ارائه شد را با درخواست‌های غیرقابل قبول وفراتر از چارچوب برجام رد کرد.
این سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکشان گفتند: برجام و اجرای توافق‌های پادمانی آژانس دو موضوع جدا از هم‌ هستند. ایران تعهدات قانونی الزام آور بین‌المللی دارد تا پاسخگوی [سوالات درباره] تمامی مواد هسته‌ای باشد و با آژانس همکاری کند.

همچنین در این بیانیه درباره برنامه موشکی ایران ادعا شده است: امروز، شورای امنیت درباره تحولات مهم در زمینه برنامه موشکی ایران و انتقال ثبات‌زدای موشک‌ها و پهپادهایش به بازیگرانی در منطقه وفراتر از آن نیز به بحث پرداخت.

در این بیانیه ادعا شد: اولا، ایران به انجام دادن فعالیت‌هایی در زمینه موشک‌های بالستیک می‌پردازد که مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، از جمله آزمایش ماهواره‌برها که نوع فناوری به کار رفته در آن‌ها در فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک دوربرد قاره‌پیما نیز قابل اجرا است.

تروئیکای اروپا افزود: دوما، اشاعه تسلیحاتی ایران تهدیدی قابل توجه برای منطقه و کل جامعه جهانی ایجاد می‌کند. ما قویا فعالیت ثبات‌زدای ایران در منطقه را محکوم کرده و از آن می‌خواهیم فعالیت‌هایش در زمینه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های اشاعه‌ای که مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ و دیگر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند را متوقف کند.

در این بیانیه ادعا شده است: سوما، ایران از ماه اوت صدها پهپاد به روسیه داده است که روسیه از آن‌ها برای کشتن غیرنظامیان و هدف قرار دادن زیرساخت‌ها مانند امروز در کی‌یف استفاده کرده است. ما قویا چنین نقل و انتقال‌هایی‌را که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هستند را محکوم می‌کنیم. حملات حساب‌نشده علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌ها جنایت جنگی است. ما قویا به ایران درباره تحویل بیشتر تسلیحات به روسیه هشدار می‌دهیم، به ویژه هر گونه موشک کوتاه‌برد بالستیک که می‌تواند منجر به تنش‌زایی جدی شود.

این سه کشور اروپایی گفتند: ما از دبیرکل می‌خواهیم شواهد هر گونه انتقال قطعات، مواد، تجهیزات، کالا و فناوری‌های مغغیر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را بررسی و گزارش دهد. ما از سفر کارشناسان ذی‌صلاح سازمان ملل به اوکراین طبق درخواست دولت اوکراین و با حمایت دیگر کشورها استقبال می‌کنیم. درباره اقدامات بعدی‌مان با شرکایمان گفت‌وگو می‌کنیم.

در حالی که مقامات کشورمان همواره تاکید دارند سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد، در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ما مصمم هستیم که ایران نباید هیچ وقت یک‌ سلاح اتمی تولید کند، باید از حمایت از جنگ متجاوزانه روسیه علیه اوکراین بردارد و باید اشاعه تسلیحات متعارفش به بازیگران دولتی و غیردولتی در خاورمیانه را متوقف کند.

آنها در این بیانیه مدعی شده اند که چنین فعالیت‌هایی در کنار آن چه سرکوب خشونت‌بار اعترضات مسالمت‌جویانه توسط ایران، خوانده شده فقط باعث انزوای بیشتر ایران و فاصله گرفتن آن از جامعه بین‌المللی می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.