۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 836621

حضور روسیه در مناطق تحت تصرف اوکراین به‌صورت ۱۰۰درصدی و بدون چالش نیست. با وجود تصرف تقریبا کامل استان لوهانسک و یا بخش‌هایی از ۳استان شرقی اوکراین، درگیری‌ها در وسط مناطق تحت تصرف و در شهرهایی مانند ملیتوپول در مرکز استان زاپروژیا یا شهر ماریوپول در جنوب استان دونتسک همچنان ادامه دارد.

۳۰۰روز جنگ و ویرانی در اوکراین

به گزارش قدس آنلاین‏، صبح دیروز ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به‌صورت ناگهانی در حساب توییتری خود اعلام کرد که برای تقویت امکانات دفاعی در راه واشنگتن است؛ چند ساعت بعد او در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد. ۱۰ماه از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد و این نخستین سفر زلنسکی به خارج از این کشور است. همزمان با این سفر، کاخ سفید تأیید کرد که بسته جدید کمک‌های نظامی خود به ارزش ۲میلیارد دلار را راهی اوکراین خواهد کرد. این کمک‌ها شامل سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت خواهد بود که طی هفته‌های اخیر بحث بر سر آن داغ بوده است. سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت آمریکا توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز و پهپادها را در همه شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی دارند. اعزام این سامانه‌ها به اوکراین می‌تواند وضعیت میدانی جنگ به‌خصوص در آسمان پایتخت را تغییر دهد. براساس گزارش گاردین، آمریکا همچنین متعهد شده که آموزش کار با پاتریوت را در کشور ثالث به نیروهای اوکراینی ارائه دهد.

جنگ اوکراین در استان‌های شرقی این کشور همچنان جریان دارد. گزارش مفصل روزنامه فایننشال‌تایمز حکایت از آن دارد که در دهمین ماه جنگ، روسیه تقریبا کل استان لوهانسک، نیمی از استان دونتسک، دوسوم استان زاپروژیا و بخش اعظم استان خرسون را در کنترل خود دارد. کریمه نیز که در سال۲۰۱۴ به کنترل روس‌ها درآمد. این استان‌ها به‌ترتیب از شمال‌شرق تا جنوب‌شرق اوکراین امتداد دارند و جبهه جنگ متمرکز در استان خرسون در جنوب و استان خارکیف، هم‌مرز با استان لوهانسک در شمال است. ۲استان میانی دونستک و زاپروژیا وضعیت آرام‌تری دارند. به‌نظر می‌رسد که نیروهای اوکراینی در جنوب تلاش دارند با عقب زدن نیروهای روسیه از استان خرسون، دسترسی زمینی ارتش روسیه به شبه‌جزیره‌کریمه را قطع کنند، چون استان خرسون تنها راه ارتباط زمینی روسیه با نیروهایش در شبه‌جزیره‌کریمه است.
حضور روسیه در مناطق تحت تصرف اوکراین به‌صورت ۱۰۰درصدی و بدون چالش نیست. با وجود تصرف تقریبا کامل استان لوهانسک و یا بخش‌هایی از ۳استان شرقی اوکراین، درگیری‌ها در وسط مناطق تحت تصرف و در شهرهایی مانند ملیتوپول در مرکز استان زاپروژیا یا شهر ماریوپول در جنوب استان دونتسک همچنان ادامه دارد.

سونامی کمک‌ها در اوکراین

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، کشورهای غربی و رأس آنها آمریکا سیلی از کمک‌های مالی و تسلیحاتی را روانه این کشور کرده‌اند. آمار شورای روابط خارجی آمریکا حکایت از آن دارد که در ۱۰ماه گذشته حدود ۱۱۰میلیارد دلار به اوکراین کمک شده است.

آمریکا با حدود ۵۰میلیارد دلار با اختلاف فاحشی بزرگ‌ترین کشور کمک‌کننده به اوکراین است. ۴۵درصد از مجموعه کمک‌های جهانی به اوکراین، از سوی آمریکا تامین می‌شود. از این ۵۰میلیارد دلار، ۲۲.۹میلیارد دلار یعنی ۴۸درصد از کمک‌ها به‌صورت نظامی بوده است. کمک‌های نظامی در ۳بخش کمک‌های امنیتی(با ۸.۹میلیارد دلار)، تسلیحات و تجهیزات نظامی(با ۱۲.۷میلیارد دلار) و وام بانکی برای خریدهای نظامی(به میزان ۱.۳میلیارد دلار) بوده‌اند. همچنین ۳۱درصد از کمک‌های آمریکا به اوکراین یعنی حدود ۱۵.۱میلیارد دلار، شامل کمک‌های مالی مستقیم بوده که به‌حساب دولت این کشور واریز شده است. آمریکا در طول ۱۰ماه گذشته همچنین ۹.۹میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه راهی اوکراین کرده است. کمک‌های بشردوستانه شامل کمک‌های غذایی، مراقبت‌های بهداشتی و حمایت از پناهندگان اوکراینی در داخل و خارج این کشور است که در مجموع ۲۱درصد از تمام کمک‌های آمریکا را شامل می‌شود.

اتحادیه اروپا با ۳۰میلیارد دلار دومین کمک‌کننده بزرگ به اوکراین است. در عین حال کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین بیشتر شامل کمک‌های مالی به میزان ۲۸.۴میلیارد دلار و ۱.۵۸میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه است. اتحادیه اروپا به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی هیچ کمک تسلیحاتی به اوکراین نداشته اما کشورهای عضو خود به تنهایی در این زمینه کمک‌هایی داشته‌اند.

انگلیس با ۷میلیارد دلار سومین کمک‌کننده بزرگ به اوکراین به‌شمار می‌رود که از این میزان، ۴.۱میلیارد دلار کمک تسلیحاتی، ۲.۵میلیارد دلار کمک مالی و کمتر از ۴۰۰میلیون دلار نیز کمک‌های بشردوستانه بوده است. آلمان با حدود۶میلیارد دلار، کانادا با حدود ۳میلیارد دلار، لهستان با ۲.۲میلیارد دلار و فرانسه با ۱.۳میلیارد دلار در رده بعدی کشورهای کمک‌کننده به اوکراین قرار دارند. همچنین کشورهای نروژ، هلند، سوئد، ایتالیا، دانمارک، ژاپن، جمهوری چک، اتریش، اسپانیا، استونی، پرتغال، استرالیا، لاتویا و فنلاند نیز دیگر کشورهای کمک‌کننده به اوکراین هستند که هر کدام کمتر از یک‌میلیارد دلار کمک مالی، تسلیحاتی و بشردوستانه روانه اوکراین کرده‌اند.

۳۰۰روز جنگ و ویرانی در اوکراین | سونامی کمک‌ها به اوکراین برای جنگ ؛ تاکنون چقدر کمک شده است؟ | جزئیات تلفات ۱۰ماه جنگ

تلفات ۱۰ماه جنگ

۱۰ماه جنگ در اوکراین تلفات انسانی قابل‌توجهی نیز در ۲سوی نبرد برجای گذاشته است. نیویورک‌تایمز در گزارشی مستند به آمار ارائه‌شده توسط روزنامه‌نگاران در روسیه و اوکراین اعلام کرده است که در ۳۰۰روز گذشته حداقل ۱۰هزار سرباز در سمت روسیه و ۱۳هزار سرباز در سمت اوکراین کشته شده‌اند. از تلفات ۱۰هزار نفری روسیه، حداقل ۴۰۰نفرشان سربازانی هستند که اخیرا بسیج شده و به میدان جنگ فرستاده شده‌اند. البته ارزیابی نهادهای اطلاعاتی غربی تعداد کشته‌ها و زخمی‌های ارتش روسیه را بیش از ۱۰هزار نفر عنوان کرده است؛ هرچند مسکو تعداد کشته‌هایش را حدود ۶هزار نفر می‌داند.
تلفات غیرنظامی اوکراین در جنگ نیز قابل‌توجه است. آمار وب‌سایت استاتیستا حکایت از آن دارد که حداقل ۶۸۲۶غیرنظامی اوکراینی در جنگ اخیر کشته شده‌اند که از این تعداد ۴۲۸نفر کودکان بوده‌اند. همچنین در جنگ اوکراین تاکنون ۱۰۷۶۹نفر زخمی شده‌اند که از این تعداد ۷۹۰نفر کودک بوده‌اند.


اختلاف در اروپا بر سر صلح با روسیه

یانیس واروفاکیس ، وزیر اقتصادی سابق یونان : مسئله اصلی این روزهای جنگ اوکراین این نیست که آیا می‌توان به روسیه برای پایبندی به معاهده صلح آینده اعتماد کرد یا خیر، بلکه مسئله مهم آن است که هرگاه روند صلح در اوکراین می‌خواهد به نتیجه برسد، اتحادیه اروپا از داخل دچار شکاف و اختلاف می‌شود. این اختلاف‌های داخلی در اروپا بار دیگر گسل و شکاف سنتی شرق و غرب اروپا را برجسته می‌سازد که در آن اروپای غربی حاضر به میدان دادن به شرق اروپا نیست. هرگونه روند صلح در اوکراین مستلزم مذاکرات پیچیده و دشوار است که قدرت‌های بزرگ جهان در آن حضور خواهند داشت، اما سؤال این است که چه کسی نماینده اروپا در میز مذاکرات خواهد بود؟ تصور اینکه رهبران لهستان، یا کشورهای اسکاندیناوی و یا بالتیک میز مذاکره صلح با روسیه را به صورت تمام و کمال و بدون هیچ پیش شرطی به همتایان فرانسوی یا آلمانی خود واگذار کنند، دشوار است، چون کشورهای شرقی اروپا برای خود در برابر روسیه استقلال رای قائل هستند. در همین حال، مقامات فرانسوی و آلمانی حاضر نیستند که نماینده اروپا در فرآیند صلح افرادی مانند کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی، یا سانا مارین، همتای فنلاندی او باشند.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.