معاون وزیر صمت که به خراسان رضوی سفر کرده پای صحبت‌ها، درددل‌ها و بیان مشکلات مدیران دومین شهرک صنعتی استان نشست و قول‌هایی برای پیگیری داد. 

زیرساخت‌های ضعیف تا ویلاسازی در شهرک‌ صنعتی

به گزارش قدس خراسان، در ابتدای جلسه، فرماندار شهرستان زبرخان به معرفی شهرک صنعتی خیام و بیان تعدادی از مشکلات این شهر پرداخت و گفت: شهرک صنعتی خیام دومین شهرک صنعتی خراسان رضوی و یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های صنعتی استان با حدود ۳۰۰ واحد صنعتی و ۷هزار کارگر مشغول فعالیت است.


محمد عین‌القضات در خصوص برخی از مشکلات این شهرک گفت: یکی از مشکلات اساسی این شهرک کمبود زمین و همچنین زمین‌های خریداری و رها شده فراوان در این شهرک است. همچنین نبود دسترسی مناسب از جاده اصلی مشهد به تهران و ارتفاع کم پل‌های ورودی این شهرک که موجب به وجود آمدن حوادث فراوان و برخورد کامیون‌های حامل بار به سقف این پل‌ها شده که ورودی این شهرک نیازمند ساخت یک تقاطع غیرهمسطح است.


مدیرعامل شهرک صنعتی خیام با اشاره به مشکل کمبود آب در این شهر گفت: این شهرک نیازمند حفر یک حلقه چاه دیگر است و یکی دیگر از مشکلات این شهر طولانی بودن خط انتقال تصفیه‌خانه به کال‌شور است که طول آن حدود ۱۵ کیلومتر است و کشاورزان پایین‌دست اجازه عبور این پساب را نمی‌دهند و از این آب‌ها آن‌ها استفاده می‌کنند که بهترین راه آن تکمیل ساخت تصفیه‌خانه است که ما بتوانیم از آن برای آبیاری فضای سبز و صنایع آب‌بر شهرک استفاده کنیم.


علی‌اکبر شکیبا افزود: کمبود خودرو آتش‌نشان و نامناسب بودن خودرو موجود و نبود یک آمبولانس با وجود حدود ۷ هزار کارگر از دیگر مشکلات این شهرک است هر چند که قول یک خودرو آتش‌نشانی دیگر را داده‌اند که قرار است از سال آینده تحویل این شهرک شود که ما از شما علاوه بر تخصیص، درخواست تجهیز آن را هم داریم.


در ادامه موسوی یکی از مدیران صنایع مهم با اشاره به اختلاف قیمت انشعابات برق در شهرک صنعتی خیام و کلاً در استان خراسان رضوی با سایر استان‌ها گفت: به طور مثال در یکی از استان‌ها برای فروش هر کیلووات برق ۴۵۰ هزار تومان درخواست می‌شود ولی در این شهرک برای هر کیلووات و در سال گذشته ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از ما درخواست کردند که این اختلاف قیمت با سایر استان‌ها سبب بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران می‌شود و همچنین در میزان کیلوواتی هم که درخواست می‌کنیم در زمان واگذاری با میزان کمتری موافقت می‌کنند.


عشقی یکی دیگر از مدیران صنایع شهرک صنعتی خیام هم گفت: برای توسعه واحد صنعتی خود زمینی را برای خرید از شهرک صنعتی تقاضا کرده‌اند که تاکنون با گذشت دو سال و مراجعات فراوان همچنان بی‌نتیجه مانده و مدام مسئولان ما را پاس‌کاری کرده‌اند، این در حالی است که به افرادی چندین هکتار زمین در این شهرک واگذار شده اما تنها ۲هزار متر آن ساخته شده است در حالی که برای ما که به دنبال تولید هستیم برای خرید زمین و توسعه واحد صنعتی باید همچنان سرگردان باشیم.

چنارانی، نماینده مردم شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی گفت: یک زنگ خطر دیگر برای شهرک‌های صنعتی از جمله شهرک صنعتی خیام رواج ویلاسازی در این شهرک است؛ خیلی‌ها در پی این هستند که از زمین‌های خود استفاده چندمنظوره کنند.

در ادامه ارکانی، نماینده دیگر مردم شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی گفت: زمین‌های رهاشده در این شهرک باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود و اولویت واگذاری این زمین‌ها باید به واحدهایی باشد که قصد توسعه واحد تولیدی و صنعتی خود را دارند.


در پایان معاون وزیر صمت گفت: در خصوص شهرک‌های صنعتی دو کار مهم را باید انجام بدهیم؛ یک تحویل زیرساخت‌ها و حمایت از صنایع کوچک هر چند که ظرف پول ما محدود است و منابع مالی دولتی تنها ۱۰ درصد سهم بودجه ماست.


علی رسولیان افزود: صنایعی که فعال بوده و طرح توسعه دارند اولویت واگذاری با آن‌هاست و واحدهای دانش‌بنیان هم بدون مزایده زمین دریافت خواهند کرد، در کل واگذاری زمین در این مرحله باید با توجه به شاخص‌ها صورت بگیرد.


وی از مسئولان شهرستان زبرخان خواست با تشکیل کمیته‌ای، اراضی‌ای را که در شهرک صنعتی ساخته نشدند و رها هستند به دادگاه معرفی کنند.


خبرنگار: مرشدلو

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.