کنه‌بیست یکی از روستاهای اطراف مشهد است که طبیعتش در اردیبهشت رویایی می‌شود. بهشت دیروز، با ورود فاضلاب تصفیه نشده طی این سال‌ها، قتلگاه امروز محیط زیست شده است.  

آتشی که فاضلاب بر طبیعت کِنه بیست می‌کشد! 

به گزارش قدس خراسان، کنه‌بیست یکی از روستاهای اطراف مشهد است که طبیعتش در اردیبهشت رویایی می‌شود. بهشت دیروز، با ورود فاضلاب تصفیه نشده طی این سال‌ها، قتلگاه امروز محیط زیست شده است.


۳۰ هزار مترمکعب فاضلاب تصفیه نشده پرکندآباد یک و ۲ در طول شبانه‌روز روانه کنه‌بیست می‌شود و فلزات سنگینی مثل کروم و مواد شوینده موجود در آن خاک را شور و پوشش مرتعی را تهدید می‌کند.

در این حجم از فاضلاب فقط گیاهان خاصی در پوشش جنگلی اطراف پل کنه بیست دوام آورده‌اند که سلمه، اسپند، نی قمیش، خارهای رنگی و درختچه گز از آن جمله‌اند.

قصه پر غصه سوزاندن گونه منحصر به فرد درختچه‌های چند صد ساله گز کنه بیست برای جاگذاری موتور تلمبه‌ها یا سیاه دندانی گوسفندانی که از فاضلاب می‌خورند و غرق شدن مرغابی های مهاجر به خاطر شسته شدن چربی بالهایشان با مواد شوینده در این فاضلاب، درد کمی نیست.

شاید تنها چاره این درد ساخت و تکمیل تصفیه خانه ها برای تصفیه جریان فاضلاب باشد اما آیا تا سال ١۴٠٣ که با توجه به اعتبارات و اقدامات جاری خبری از احداث تصفیه خانه ها نیست این طبیعت در این حجم از آلودگی دوام خواهد آورد؟

گزارش از: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.