۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۹
کد خبر: 839013

روابط ایران و عراق، فراز و فرود عجیب و غریبی داشته است ما به‌ناچار سال‌ها علیه هم جنگیدیم و اکنون سال‌هاست در کنار هم می‌جنگیم و ترور سردار سلیمانی به دست آمریکای جنایتکار در خاک عراق، فصل جدیدی از روابط ما با این کشور را رقم زد و پیوند عمیق معنوی ایجاد کرد.

فتح دل‌ها؛ خون‌بهای حاج قاسم

به گزارش قدس آنلاین، شهادت سردار عزیز ما در کنار ابومهدی المهندس - جانشین فرمانده الحشدالشعبی - و مراسم تشییع باشکوه رهبران جبهه مقاومت، چهره درخشانی از مردم عراق را به نمایش گذاشت. داغی که در کلام رهبران جبهه مقاومت در این کشور خود را نشان داده است. دقایقی را با هاشم الحیدری دبیرکل جنبش اسلامی عهدالله و معاون فرهنگی سابق الحشدالشعبی به گفت‌وگو نشستیم.

آیا هنوز یاد حاج قاسم در عراق زنده است؟ برخی می‌گویند به عراقی‌ها پول می‌دهند تا عکس حاج قاسم را عَلَم کنند!

راجع به شخص حاج قاسم، با اینکه حمله رسانه‌ای آمریکا و برخی رسانه‌ها علیه جمهوری اسلامی بوده است و شهید حاج قاسم و ابومهدی را به تمسخر گرفته‌اند، اما در اربعین در موکب‌ها نام حاج‌قاسم به وضوح وجود دارد. همه جا عکس حاج قاسم موجود است نه اینکه جمهوری اسلامی به عراق پول داده باشد این عکس‌ها را منتشر کنند خیر! کار خود مردم عراق است. خود جوانان عراق این کار را انجام می‌دهند.

چرا باوجود تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، این قانون اجرا نشده است؟ چراکه اخراج آمریکا از منطقه به عنوان خون‌بهای حاج قاسم مطرح شده است.

پس از تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی، راهپیمایی بزرگی در عراق اتفاق افتاد. اما از آن زمان تاکنون مشکلات داخلی درباره انتخابات و اختلاف‌هایی بین گروه‌های شیعه وجود داشته است و البته آمریکا به دنبال تشدید این اختلافات بود تا اختلافات بین رهبران شیعه افزایش یابد و قضیه مهم اخراج سربازان آمریکایی فراموش شود.

جایگاه حاج قاسم به‌خصوص در میان شیعیان و حتی در میان اهل سنت بسیار جدی است چون واقعاً ما جز خیر از حاج قاسم ندیدیم. وی در زمانی با دستور رهبرمعظم انقلاب در میان عراقی‌ها حاضر شد؛ در شرایطی که موصل سقوط کرد و خبرهایی منتشر شد که داعش قصد حضور در سامرا را دارد و نقشه‌ای هم منتشر کردند. فاصله زمانی بین موصل و سامرا تقریباً ۴-۳ ساعت است. در آن زمان، وقتی موصل سقوط کرد نه ارتشی مانده بود نه نیروی دیگری حضور داشت. همه فرار کرده بودند در مناطق شمال بغداد همه پا به فرار گذاشته بودند. نقشه داعش حضور در سامرا بود که حرم را می‌خواستند تخریب و نبش قبر کنند و قصد داشتند مشابه انفجار ۲۰۰۶ اتفاقاتی بیفتد.

حضور داعش در سامرا طبیعی بود، چراکه خلأ امنیتی در آن منطقه وجود داشت. آنجا بود که حاج قاسم بعد از چند ساعت حاضر شد. جالب آنجا بود که این مسئله پیش از فتوای آیت‌الله سیستانی بود. فتوا روز جمعه صادر شد و در نماز جمعه کربلا اعلام عمومی کردند .

فتوای حضور مردم عراق مبنی بر جهاد در مقابل داعش منتشر شد. حاج قاسم خیلی سریع حاضر شدند. یادم است در بغداد، در منطقه کاظمین بودیم که حاج قاسم آمد و سریع به سمت سامرا حرکت کرد و حرکت ایشان واقعاً شهادت‌طلبانه بود که با همراهی نیروهای ایرانی و عراقی در شرایط بسیار سخت صورت گرفت. هنوز الحشدالشعبی تشکیل نشده بود و روزهای اول حضور نیروها بود.

حتی سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود پس از شهادت حاج قاسم اعلام کرد حرکت قافله چند ماشین از بغداد به سمت سامرا در حالی اتفاق افتاد که این منطقه بین بغداد و سامرا کاملاً توسط تکفیری‌ها سقوط کرده بود. این ماشین‌ها سلاح را در این شرایط حمل کردند. وقتی حاجی رسید و حرکت کرد همه دیدند که اولین ماشین، همان ماشین حاج قاسم است.

حتی شنیدم سیدحسن به حاج قاسم گفتند چرا شما در ماشین اول حرکت کردید؟ خطرناک است. حاج قاسم گفتند اگر من در ماشین اول نبودم کسی نبود که جلو برود. چون شرایط سختی بود. بسیار بسیار سخت بود. فضا فضای فرار کردن بود. فضای عدم مقابله با داعش بود.

از شهادت سردار برایمان قدری بگویید.

بعد از همین حوادث بود که حاج قاسم به شهادت رسید. آن هم در فرودگاه بین‌المللی در وسط بغداد ... نمی‌خواهم از وی با عنوان «مسلم بن عقیل دوم» یاد کنم ولی...

به عنوان آخرین سؤال، آیا شما معتقدید انتقام سردار سلیمانی گرفته شده است؟

من واقعاً خودم خجالت می‌کشم که هنوز انتقام خون حاج قاسم گرفته نشده است. من هنوز ادای دین کوچک به این شهید نداشته‌ام. خون حاج قاسم خون یک مرد نیست. خون یک کشور (جمهوری اسلامی ایران) نیست. خون جبهه مقاومت است. یعنی وقتی آمریکا حاج قاسم را به شهادت رساند و با تصمیم ترامپ و کل نظام آمریکا و نظام سلطه، این اتفاق افتاد این به معنای مقابله با کل جریان مقاومت است. یعنی این خون، خون حزب‌الله هم هست. خون انصارالله هم هست. خون الحشدالشعبی هم هست. خون مقاومت در نیجریه، کشمیر، پاکستان، افغانستان و ایران هم هست.

باید بیشتر در این زمینه کار کرد. تا بحث انتقام سخت بین خود مردم فرهنگ شود. نسل جدید باید بفهمد. بحث انتقام سخت فقط به معنای خروج آمریکایی‌ها از پایگاه‌های مستقر در عراق نیست. رهبر انقلاب هم یک بار اشاره کردند. بحث تفکر است. خروج آمریکا از فکر مردم است. بحث خروج آمریکا از دل‌های مردم است.

من فکر می‌کنم حضور پررنگ خط امام خمینی(ره) در عراق یکی از مهم‌ترین انتقام‌های سخت برای خون‌بهای حاج قاسم است. چون هدف حاج قاسم اعتلای اسلام و ولایت بود تنها فقط خاک و زمین اهمیت نداشت، فتح دل‌ها و عقل‌ها مهم‌ترین کاری است که باید اتفاق بیفتد. انتقام سخت در واقع همان تحقق اهداف و آرزوهای حاج قاسم و ابومهدی بود. یکی از مهم‌ترین آرزوهای حاج قاسم همان مسئله «آزادی فلسطین» است. همه باید دنبال این اهداف باشیم. به همین خاطر این بحث که چند موشک را جمهوری اسلامی پرتاب کرد از زبان رهبری به عنوان «سیلی » تعبیر شد. این مهم است و دشمن می‌داند قدرت جمهوری اسلامی تا چه اندازه‌ای است اما این کافی نیست. باید به دنبال تأثیرگذاری بر قلب‌ها و خِردهای مردم رفت.

خبرنگار: زینب اصغریان – علی احمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.