رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفت: کارخانه‌های تولید کننده لوازم خانگی بدون مجوز ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت لوازم خانگی را افزایش دادند.

افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی کارخانه ها

به گزارش قدس خراسان، سید رسول ابن الرضا اظهار کرد: بررسی لیست‌های قیمتی جدید نشان می‌دهد که کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی با تغییر کد محصولات شان و تهیه لیست‌های قیمتی جدید نسبت به اعمال افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی اقدام کرده اند.

او افزود: در لیست قیمتی که کارخانجات برای فروشندگان ارسال می‌کنند، هر محصول دارای یک کد است. به طور طبیعی در صورت صدور مجوز افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت انتظار می‌رود که هر کد محصول افزایش قیمتی را داشته باشد، اما در حال حاضر کارخانجات بدون مجوز نسبت به تغییر کد محصولات و البته افزایش قیمت‌ها اقدام کرده اند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد ادامه داد: به طور مثال یک لباسشویی در لیست قیمت قبلی با کد ۱۴۲۹ شناخته می‌شد اکنون در لیست جدید کد ۱۴۳۰ برای آن گذاشته اند و قیمت را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داده‌اند.

ابن الرضا بیان کرد: اکثر شرکت‌ها آن دسته از لوازم خانگی را که نرخ مصوب دارد مثل یخچال و لباسشویی را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت دادند.

او با اشاره به اینکه بعد از زمزمه افزایش قیمت لوازم خانگی فروش اقساطی در بازار کمرنگ شد، تصریح کرد: با این حال فروشندگان لوازم خانگی کالاهایی که با قیمت قبل خریداری کرده اند را هنوز به قیمت قبل عرضه می‌کنند. بازار در رکودی کم سابقه است و واقعا خریداری در بازار نیست.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای که متعلق به کارخانجات لوازم خانگی هستند، تمام لیست‌های قیمتی خود را به روز کرده اند و کالاهایشان را به قیمت جدید عرضه می‌کنند.

ابن الرضا درباره دلیل افزایش قیمت کالاهای لوازم خانگی نیز اظهار کرد: بانک مرکزی نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را برای واردات و صادرات تعیین کرده است. حدود ۳۰ درصد از قیمت لوازم خانگی تحت تاثیر دلار است و ۷۰ درصد تحت تاثیر مواد اولیه از جمله فولاد و پتروشیمی است که تولید داخل است. تولیدکنندگان معتقدند نرخ مواد اولیه تولید داخل افزایش پیدا کرده است.

او افزود: رکود بازار باعث شده قریب به ۴۰۰ واحد صنفی عرضه کننده لوازم خانگی برای تمدید پروانه کسب شان اقدام نکنند. خیلی از کسبه تصمیم شان این است که تا پایان امسال به کار ادامه دهند و معلوم نیست در سال آینده در بازار باقی بمانند یا نه.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.