پرسپولیس این فصل به وضوح با تیم سال گذشته تفاوت دارد و گل‌محمدی با برطرف کردن برخی ضعف‌ها موفق شد تیمش را به قهرمانی نیم‌فصل برساند.

پرسپولیس چگونه به قهرمانی نیم‌فصل رسید؟

به گزارش قدس آنلاین، پرسپولیس بعد از ۵ قهرمانی متوالی در فصل گذشته کورس قهرمانی را به استقلال باخت و نتوانست ششمین جام قهرمانی پشت سر هم خود را کسب کند. پرسپولیس در فصل گذشته تیم بی‌نظمی بود، بعد از رفتن چند ستاره اصلا در نقل و انتقالات خوب کار نکرد، اشتباهات در درون دروازه و خط دفاعی این تیم زیاد بود، در خط حمله آن زهری که می‌بایست داشته باشد را نداشت، به شدت مشکل بدنی داشت و به طور کلی به وضوح با تیم این فصل فرق می‌کرد. تیم امسال پرسپولیس به مراتب بهتر از فصل گذشته است و همین توانسته قهرمان نیم فصل شود. به طور حتم تیم این فصل پرسپولیس نقاط قوت زیادی دارد و با ادامه این روند می‌تواند در پایان فصل هم به قهرمانی برسد و جام را از رقیب سنتی پس بگیرد. در این گزارش می‌خواهیم به تفاوت‌های تیم امسال و پارسال پرسپولیس و دلایل قهرمانی تیم یحیی در نیم فصل بپردازیم.

نقل و انتقالات خوب

خیلی از کارشناسان و مربیان مطرح دنیا معتقدند فصل برای یک تیم از نقل و انتقالات شروع خواهد شد و عیار یک تیم در نقل و انتقالات مشخص می‌شود. یکی از تیم‌هایی که بیشترین تغییرات را در تابستان داشت پرسپولیس بود. یحیی گل‌محمدی تصمیم گرفت سه دستیار ایرانی‌اش را کنار گذاشته و سه مربی خارجی به خدمت بگیرد. علیرضا بیرانوند، گئورگی گولسیانی، مرتضی پورعلی‌گنجی، دانیال اسماعیلی‌فر، سعید صادقی، سروش رفیعی، سینا اسدبیگی، یورگن لوکادیا، شیخ دیاباته و تعدادی بازیکنان جوان، نفراتی بودند که در تابستان به این تیم پیوستند و از این جهت تیم گل‌محمدی به نوعی نسبت به فصل گذشته دگرگون شد.

این بازیکنان در این فصل جزو خوب‌های تیمشان و حتی لیگ بودند و پرسپولیس به لحاظ مهره در همه خطوط شرایط خوبی دارد.برخلاف سال گذشته که پرسپولیس خریدهای معمولی در نقل‌وانتقالات تابستانی و زمستانی داشت و به این خاطر هم یک فصل بدون جام را بعد از ۵ سال قهرمانی پی در پی در لیگ برتر، سپری کرد. درواقع می‌توان گفت گل‌محمدی خیلی به‌موقع فهمید که پرسپولیس برای تکرار موفقیت‌هایش نیاز به بازیکنان بزرگ، چه از نظر اخلاقی و چه فنی دارد. حتی در کادرفنی هم تغییرات یحیی به‌موقع بود و او با جذب مربیان خارجی تفکری نو را به تمرینات و بازی‌های تیمش اضافه کرد. حتی دیگر خبری از مشکل بدنی در پرسپولیس نیست و در این زمینه هم مشکلات پرسپولیس برطرف شده است.

عقد قرارداد پرسپولیس با یورگن لوکادیا

گلر خوب نعمت است

پرسپولیس در فصل قبل بیشترین ضربه را از درون دروازه خورد و عملکرد حامد لک و گوهری که در نیم فصل اضافه شد، بسیار بد بود و تیم یحیی امتیازات زیادی را به همین خاطر از دست داد. با بازگشت بیرانوند به ترکیب پرسپولیس نه تنها دیگر این تیم گل بد نمی‌خورد، بلکه در خیلی از بازی‌ها علیرضا ناجی تیمش بود و کمک کرد تا پرسپولیس به ۳ امتیاز بازی‌ها برسد.

علیرضا بیرانوند

گلزنی مادرزاد به نام لوکادیا!

یحیی خیلی زود فهمید که نمی‌شود با مهاجمانی مثل عبدی و پاکدل به قهرمانی رسید و برای جام گرفتن نیاز به مهاجمی‌ششدانگ وجود دارد. همین موضوع باعث شد تا گل محمدی در انتخاب مهاجم دقت بیشتری به خرج دهد و بازیکن گلزنی مثل لوکادیا را به خدمت بگیرد. البته که در جذب لوکادیا نباید از نقش مدیران پرسپولیس هم به راحتی گذشت. لوکادیا تنها ۹ بازی برای پرسپولیس انجام داد ولی در همین دیدارها ۶ گل برای تیمش زد و هنوز هم آقای گل لیگ به حساب می‌آید. تیم یحیی در بعضی از بازی‌های نیم فصل نخست نمایش خوبی نداشت و روی شم بالای گلزنی لوکادیا می‌توانست بازی‌ها را ببرد و امتیازات را جمع کند.

شادی گل یورگن لوکادیا

گل نخوردن مهم‌تر از گل زدن است

تجربه در لیگ ایران نشان داده که تیمی قهرمان فصل می‌شود که کمتر گل بخورد و خط دفاعی خوبی داشته باشد. پرسپولیس در این فصل خط دفاعی تیمش را زیر و رو کرد و خریدهای خوبی هم انجام داد. نفراتی مثل پورعلی گنجی، گولسیانی و اسماعیلی فر به همراه بیرانوند عالی کار کردند و پرسپولیس یکی از تیم‌هایی است که کمترین گل خورده دارد. در واقع بین تیم‌های مدعی قهرمانی و بالانشین، پرسپولیس بهترین خط دفاعی را در اختیار دارد و یکی از عوامل مهم قهرمانی تیم یحیی در نیم فصل همین موضوع است.

علیرضا بیرانوند و مرتضی پورعلی‌گنجی

یحیی اشتباهاتش را تکرار نکرد!

پرسپولیس در کنار ضعف‌های فنی در فصل قبل، حواشی زیادی داشت. یکی از حواشی بزرگ پرسپولیس در فصل قبل مربوط به خود یحیی گل محمدی بود. یحیی بارها با داوران درگیر شد و از کوره در می‌رفت که اوج آن در دربی برگشت بود و باعث محرومیت چند جلسه ای او شد. یحیی همچنین در مقطعی با مدیریت پرسپولیس به مشکل خورد، استعفا داد، قهر کرد و همین مسئله حواشی بسیار زیادی را برای پرسپولیس به وجود آورد. اتفاقی که در این فصل رخ نداده و تیم یحیی با آرامش کار خود را پیش می‌برد. گل محمدی در این فصل کمتر اعتراض می‌کند و همچنین سعی کرده با مدیریت پرسپولیس تعامل بیشتری داشته باشد که همین موضوع خیلی به پرسپولیس کمک کرده است.

یحیی گل‌محمدی

اعتماد به جوان‌ها

یحیی گل محمدی در سال‌های گذشته کمتر به بازیکنان جوان میدان می‌داد و همین موضوع باعث رفتن خیلی از ستاره‌های جوان پرسپولیس از این تیم شد. با این حال یحیی سعی کرد در این فصل دو بازیکن جوان به نام‌های عمری و اسدبیگی را به ترکیب تیمش اضافه کند و اتفاقا جواب هم گرفت. در روزهایی که پرسپولیس بدون مهاجم مجبور بود به مصاف رقبا برود، محمد عمری ستاره این تیم بود و موفق شد در دو بازی ۳ گل برای تیمش بزند.

عمری در کنار اسدبیگی در این فصل هروقت به میدان رفتند، خوب کار کردند ولی اوج کار آن‌ها در بازی مقابل گل گهر و نساجی بود که به نظر خیلی‌ها بهترین بازی‌های پرسپولیس در این فصل به حساب می‌آیند. در مجموع یحیی متوجه شد از اعتماد به جوان‌ترها ضرر نمی‌کند و برای ساختن آینده پرسپولیس باید روی همین جوان‌ها سرمایه گذاری کرد و به آن‌ها میدان داد.

شادی گل محمد عمری در دیدار پرسپولیس و نساجی

نقش پررنگ درویش و رفقا

در کنار مسائل فنی و عملکرد خوب بازیکنان پرسپولیس در این فصل، نباید از تیم مدیریتی این باشگاه هم به سادگی گذشت. انصافا درویش و دوستانش در باشگاه پرسپولیس مسائل بیرون از زمین را خوب مدیریت کردند و می‌شود به آن‌ها نمره قبولی داد. رضا درویش و معاونش محمد محمدی در زمینه مسائل مالی سعی کردند طبق قرارداد به بازیکنان پرداختی داشته باشند و مشکل زمین تمرین را هم با اجاره زمین چمن ورزشگاه تهرانسر حل کنند. ضمن اینکه آنها در تابستان هم موفق شده بودند بازیکنان مدنظر کادرفنی را به خدمت بگیرند. اقدامات خوبی که می‌تواند با یک نقل و انتقالات موفق در زمستان و همچنین قهرمانی در پایان فصل تکمیل شود و نام درویش هم به جمع مدیران فاتح فوتبال ایران اضافه شود.

یحیی گل‌محمدی و رضا درویش

منبع: خبرورزشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.