بعضی از اماکن گردشگری و رستوران‌های ییلاقی تا ۲۰ آلاچیق و حتی بیشتر دارند که بسته به ابعاد آن، از یک تا دو مشعل گاز برای گرم نگه داشتن آن استفاده می‌کنند. موضوعی که بعید است در هیچ کشور دیگری آن هم در شرایط بحرانی رخ داده و سابقه داشته باشد. این در حالی است که قیمت انرژی در بسیاری از کشورها آنچنان بالاست که استفاده از یک شعله حتی برای گرم کردن محیط خانه نیز چندان مقرون به صرفه نیست. 

هدررفت روزانه گاز طبیعی برای سرگرمی!

به گزارش قدس خراسان، چند روزی است هوای سرد زمستانی بیشتر نقاط کشور را فراگرفته، تا جایی که شاهد کاهش دما تا منفی ۲۰ درجه در بعضی مناطق هستیم. به گفته مسئولان هواشناسی، میانگین دمای هوای کل کشور حدود منفی ۱۰ درجه سانتیگراد است که این برودت در چند سال اخیر بی‌سابقه است. از طرفی مدیران شرکت ملی گاز، مردم را به صرفه‌جویی در مصارف خانگی تشویق کرده و مشوق‌هایی نیز برای آن درنظر گرفته‌اند. این موضوع پس از قطع گاز دریافتی از ترکمنستان و افت فشار در استان‌های شمالی کشور که موجب قطع موقت گاز در برخی نقاط و روستاها شد، اهمیت صرفه‌جویی یا به عبارت دقیق‌تر، مصرف بهینه این نعمت خدادادی را دوچندان می‌کند. از این رو به یکی از نمونه‌های بارز و البته تأثیرگذار مصرف نادرست گاز که از سوی مسئولان بدان توجه مناسب و در خور نشده است، می‌پردازیم.

در فصل‌های مختلف سال، مناطق گردشگری و ییلاقات اطراف شهرها، پذیرای مردم در اوقات فراغت هستند. در گذشته، با آغاز فصل سرد، ییلاق‌ها نیز کم رونق می‌شد. در سال‌های اخیر اما به سبب ورود گاز به مناطق مختلف، شاهد چهارفصل شدن فعالیت رستوران‌ها و اماکن گردشگری این نقاط هستیم. این اماکن برای جذب مشتری بیشتر، از انواع وسایل گرمایشی از جمله گرماتاب‌ها و یا مشعل‌های گاز -در زیر آلاچیق‌های زمستانی که علاوه بر استاندارد نبودن، مخاطره‌آمیز نیز است- استفاده کرده و برای گرم نگه داشتن فضاهای باز خود، ساعت‌ها گاز شهری یا روستایی را هدر می‌دهند، آن هم صرفاً برای تفریح و نه گرم کردن خانه یا انجام فعالیت تولیدی!

گرمایش فضاهای روباز!


بعضی از اماکن گردشگری و رستوران‌های ییلاقی تا ۲۰ آلاچیق و حتی بیشتر دارند که بسته به ابعاد آن، از یک تا دو مشعل گاز برای گرم نگه داشتن آن استفاده می‌کنند. موضوعی که بعید است در هیچ کشور دیگری آن هم در شرایط بحرانی رخ داده و سابقه داشته باشد. این در حالی است که قیمت انرژی در بسیاری از کشورها آنچنان بالاست که استفاده از یک شعله حتی برای گرم کردن محیط خانه نیز چندان مقرون به صرفه نیست.

هدررفت روزانه هزاران مترمکعب گاز


حال اگر هر مشعل استفاده شده زیر آلاچیق‌های ییلاقی را معادل یک بخاری خانگی فرض کنیم، باتوجه به اینکه هر بخاری در ۲۴ ساعت حدود ۱۵ مترمکعب گاز مصرف دارد، با حسابی سرانگشتی تعداد رستوران‌ها و مناطق گردشگری و هزاران آلاچیق ییلاقی که در اطراف شهرها و به طور خاص کلانشهرهایی چون مشهد وجود دارند و به روشی سنتی همچنان در حال اتلاف انرژی به اشکال مختلف هستند به عدد چند ده هزار و یا صدهاهزار مترمکعبی مصرف گاز در این اماکن می‌رسیم و این همه گاز صرفاً برای تفریح و سرگرمی، به هدر می‌رود! این در حالی است که در برخی از مناطق، مانند استان‌های شمالی کشور، شاهد رشد قارچ‌گونه اماکن پذیرایی و گردشگری غیرمجاز هستیم که تقریباً تمام ایام زمستان به همین روش نادرست در حال هدر دادن گاز طبیعی هستند!


طبق گفته مسئولان شرکت گاز، اگر مردم در صرفه‌جویی مشارکت داشته و تنها ۱ تا ۲ درجه، دمای خانه را پایین آورند، گاز مورد نیاز ۲۰۰ هزار خانوار تأمین و از قطع گاز همین تعداد خانه جلوگیری خواهد شد. این در حالی است که روزانه مقادیر معتنابهی گاز برای تفریح و سرگرمی به هدر می‌رود و مسئولان نیز بی‌توجه به آن و تنها با بسنده‌کردن به بخشنامه‌های بی‌شمارِ خاک خورده در کشوی میزها و کارتابل‌های کاریِ خود، موجب این هدررفت می‌شوند.


البته اثبات این اهمال،‌ کار سختی نیست و کافی است فرمان خودرومان را به سمت یکی از جاده‌های ییلاقی بچرخانیم و تا آن جاده ادامه دارد و برف و مسیر اجازه عبور می‌دهد، بسیار رستوران‌ها و اماکن گردشگری مجاز و غیرمجاز را ببینیم که در انبوه آلاچیق‌ها و فضاهای روباز و جذاب خود، با انواع وسایل گازسوز، در حال گرم کردن محیط‌باز و فعالیت در شرایط بحرانی گازی هستند! در حالی که حتی یک بازرس و یا مسئول مربوطه را نخواهیم دید که نسبت به رفع این معضل و هدررفت مفت انرژی اقدام کند و صرفاً با همان بخشنامه‌ها و دل‌خوش کردن به پخش انواع آگهی‌های رسانه‌ای، در انتظار صرفه‌جویی در بخش خانگی هستند!

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.