شهر «زهور» در منطقه قصرین تونس برای چهارمین روز متوالی شاهد درگیری هایی میان نیروهای پلیس و معترضان بود.

تداوم درگیری پلیس و معترضان تونسی/ درخواست انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری

به گزارش قدس آنلاین، منابع رسانه ای گفتند که درگیری های منطقه قصرین از روز جمعه آغاز شد و اهالی این منطقه با آتش زدن لاستیک ها، خیابان ها را بسته و به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند.

پیش از این نیز، مقامات تونسی برخی طرف ها را به اقدامات تحریک آمیز برای ایجاد اغتشاشات در برخی مناطق این کشور متهم کردند.

وزارت کشور تونس اعلام کرده که نیروهای امنیتی اطلاعاتی را به دست آورده اند که نشان می دهد، برخی طرف ها با تحریک افراد نوجوان و کم سن و سال و همچنین افراد دارای سوابق قضایی در تلاش برای اغتشاش در برخی مناطق هستند.

وزارت کشور تونس همچنین تاکید کرد که تلاش می کند تا این افراد را بازداشت و به مراجع قضایی تحویل دهد.

شهروندان تونسی روز شنبه و در دوازدهمین سالروز سقوط «زین العابدین بن علی» به دعوت برخی از احزاب سیاسی مانند جنبش اسلامگرای النهضه به خیابان ها آمدند.

در پایتخت این کشور نیز تظاهرات کنندگان مقابل وزارت کشور تجمع کردند و با سردادن شعارهایی، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

در همین حال، نیروهای امنیتی تونس از نزدیک شدن تظاهرات کنندگان به کاخ ریاست جمهوری جلوگیری کردند.

جنبش النهضه از تونسی ها خواسته بود با حضور گسترده در این تظاهرات اعتراضی اقدامات انجام شده توسط «قیس سعید» رئیس جمهوری این کشور در ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۱ (سوم مرداد ۱۴۰۰) و وخیم شدن اوضاع اقتصادی کشور را محکوم کنند.

این جنبش از تظاهرات کنندگان خواست تا با سردادن شعارهای اعتراضی، از رئیس جمهور بخواهند کناره گیری و شرایط را برای برگزاری انتخابات زود هنگام فراهم کند.

قیس سعید جمعه شب و ساعاتی پیش از آغاز تظاهرات روز شنبه با حضور در خیابان هایی که قرار بود محل اجتماع تظاهرات کنندگان باشد گفت: این کشور جای مزدوران و خائنان نیست.

وی افزود: کسانی که کشور را متهم به وجود فضای پلیسی و دیکتاتوری می کنند، می خواهند این کشور را ویران کنند.

«قیس سعید» از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد ۱۴۰۰) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور رو به رو شد.

مخالفان سعید وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری زین العابدین بن علی دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند اما قیس سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

انتخابات پارلمانی اخیر تونس که ۲۶ آذرماه زیر سایه تحریم آن از سوی ائتلاف ۱۲ حزب از جمله النهضه، قلب تونس، ائتلاف الکرامه، جریان مردم سالاری و آزاد برگزار شد و با حضور بسیار کمرنگ مردم روبرو شد و به دور دوم کشید که هنوز تاریخ آن مشخص نشده است.

هیأت عالی مستقل انتخابات تونس، میزان مشارکت مردم در دور اول انتخابات پارلمانی در این کشور را ۱۱.۲۲ درصد اعلام کرد.

راشد الغنوسی رئیس حزب اسلامگرای النهضه تونس گفت که مشارکت بسیار پایین در این انتخابات پارلمانی معتبرترین پاسخ مردم در رد مسیری است که قیس سعید آن را در ۲۵ جولای ۲۰۲۱ آغاز کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.