۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 844422

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران از سهم ۳۳ درصدی خودروهای دیزل در انتشار سالانه ذرات معلق در شهر خبر داد.

آغاز به کار واحد سیار کنترل کنار جاده‌ای

به گزارش قدس آنلاین، شادی مالکی با بیان اینکه اطلاعات سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران نشان می‌دهد که خودروهای دیزل در انتشار سالانه ذرات معلق در شهر تهران سهم ۳۳ درصدی داشته و تأثیر بسزایی در تشدید آلودگی هوا دارند، گفت: با عنایت به وضعیت بحرانی آلودگی هوا در فصول سرما و تأثیر آلایندگی خودروهای سنگین در تشدید آن و همچنین بالا بودن عمر میانگین خودروهای سنگین و به طبع عدم ناپایداری این خودروها در حفظ شرایط استانداردهای تعیین شده از لحاظ تولید آلایندگی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در برنامه‌ای مشترک با پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به آغاز مجدد طرح کنترل کنار جاده‌ای خودروهای سنگین از روز پنج شنبه مورخ ۲۹ دی ماه مصادف با روز هوای پاک اقدام کرده است.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران خاطرنشان کرد: در این طرح خودروهای سنگین که در شهر تردد می‌کنند به صورت تصادفی متوقف و با استفاده از تجهیزات میزان آلایندگی آن اندازه‌ گیری می‌شود. در این بررسی، خودروهای آلاینده توسط پلیس راهور جریمه و با کنترل آنلاین معاینه فنی آنان، در صورت صحت معاینه فنی و مردودی در آزمون نسبت به ابطال آن از طریق سازمان راهداری کشور اقدام می‌شود.

وی اظهار کرد: در همین راستا نیز خودروهای دود زا اعمال جریمه و فک پلاک خواهند شد. در این طرح دو واحد سیار کنترل کنار جاده‌ای با هدف پایش مستمر و کنترل مضاعف آلایندگی خودروهای سنگین در شهر تهران راه اندازی و تجهیز شده و این طرح تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

وضعیت مراجعات خودروهای سنگین به مراکز معاینه فنی شهر تهران در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱

مالکی در خصوص وضعیت مراجعات خودروهای سنگین به مراکز معاینه فنی شهر تهران اظهار کرد: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، حدود شش هزار و ۷۴۸ دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده و در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات کاهش داشته است.

وی در خصوص دلایل مردودی این خودروها افزود: از آمار اعلامی، چهار هزار و ۳۹ دستگاه خودرو سنگین مربوط به مراجعات اول بوده و در این ده ماه نقص مربوط به آلایندگی ۵۷۱ و هم‌راستایی ۴۰ و دور موتور ۲۵۷ و تست ترمز دو هزار و ۲۱۳ و وضعیت ظاهری هزار و ۴۸۶ دستگاه خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت جهت اخذ معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد شده است. در مجموع ۵۵ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده اند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در توضیح تعداد مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین شهر تهران و نحوه فعالیت آن‌ها افزود: شهر تهران از بضاعت سه مرکز معاینه فنی تک خطه مختص خودروهای سنگین برخوردار بوده که دو مرکز بسیج و جنت آباد در توقفگاه‌های شرکت واحد برای ناوگان اتوبوس رانی تعبیه شده است. ضمناً این مراکز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۶:۱۵ و در پنجشنبه‌ها از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۴:۰۰ فعال هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.