این روزها تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های ساختمانی به دلایل مختلف و نیز بارش برف و سرمای کم‌سابقه زمستانی عملاً صنعت ساختمان‌سازی را به کما ‌برده  و زندگی و معیشت هزاران کارگر ساختمانی را بدون منبع درآمد و جایگزین، در شرایط سختی قرار داده است.

بیمه کارگران ساختمانی شاید وقتی دیگر

به گزارش قدس خراسان، هر سال زمستان که از راه می‌رسد، فصل بیکاری‌ بسیاری از افراد هم آغاز می‌شود. زندگی فصلی و بخور و نمیر کارگران حالا با آمدن زمستان سخت، سخت‌تر از گذشته شده است بدون اینکه از بیمه بیکاری برخوردار باشند و یا قانونی از آن‌ها حمایت کند.


در این بین مسئله بیمه کارگران ساختمانی سال‌هاست مطرح شده؛ اما در عمل به نتیجه خاصی نرسیده است. حالا هم به نظر می‌رسد با وجود شعارها، هنوز هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکلات بیمه‌ای و حمایتی کارگران ساختمانی وجود ندارد و وعده‌های نمایندگان مجلس و نمایندگان جامعه کارگران مدت‌هاست راه به جایی نبرده است. بر خلاف وعده‌ها به نظر نمی‌رسد هیچ چشم‌انداز روشنی برای بهبود اوضاع بیمه کارگران ساختمانی وجود داشته باشد.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در این خصوص با اشاره به اینکه بر اساس قانون بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی، همه کارگران ساختمانی باید بیمه شوند، گفت: در حال حاضر با توجه به تعداد زیاد کارگران ساختمانی، رکود و کاهش ساخت ‌و ساز در تأمین منابع برای بیمه کارگران ساختمانی مشکلاتی به وجود آمده است.

توجیه‌های تأمین اجتماعی


هادی ابوی با اشاره به اینکه طرح هنوز بین کمیسیون و صحن علنی گیر کرده و متأسفانه هنوز از مجلس هیچ‌گونه خروجی نداشته‌ایم و لایحه‌ای که ارائه شده، در مجلس مانده است، عنوان کرد: طرح در کمیسیون اجتماعی بررسی و برای ورود به صحن علنی به هیئت رئیسه تحویل شده؛ اما هنوز به صحن نیامده است.

رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی علت تأخیر ارائه طرح به صحن علنی را نیاز داشتن به بررسی بیشتر دانست تا تصویب طرح در صحن علنی با تنش روبه‌رو نشود. وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته پیشنهادهایی شده بود و دوستان در تأمین اجتماعی هم پیشنهادهایی داشتند و قرار است کاری انجام شود تا این اتفاق بیفتد و قانون اجرایی شود.

وی با تأکید بر اینکه ما قانون بیمه کارگران ساختمانی را داریم؛ اما تأمین اجتماعی به دلایل خاص خودش معتقد است این قانون در عمل قابلیت اجرایی ندارد، افزود: دلایل اجرایی نشدن این طرح از سوی تأمین اجتماعی در برخی موارد موجه است. تأمین اجتماعی معتقد است در قانون آمده که همه کارگران ساختمانی بیمه شوند. تأمین اجتماعی هم حرفش این است که بیمه می‌کنیم؛ اما با کدام بودجه و پشتیبانی این کار انجام شود؟

ابوی عنوان کرد: در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی مدعی شده بیمه کارگران ساختمانی هزینه بالایی دارد و با بیمه شدن این کارگران، تعهدات بلندمدتی برای سازمان تأمین اجتماعی ایجاد می‌شود که منابع آن مشخص نیست.

شهرداری‌ها حق بیمه را واریز نمی‌کنند


رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی با بیان اینکه همکاری شهرداری‌ها در این خصوص باید بیشتر شود، افزود: وقتی هزار متر پروانه ساختمانی صادر می‌شود؛ اما سازنده سه برابر آن را می‌سازد، شهرداری جریمه آن تخلف را می‌گیرد؛ اما حق بیمه کارگران ساختمانی را واریز نمی‌کند. به همین دلیل کانون هم ایرادهای جدی به این قضیه دارد.


وی افزود: حق بیمه‌ای که از محل پروانه‌های ساختمانی گرفته می‌شود، باید پرداخت شود ضمن اینکه حرف تأمین اجتماعی این است که کارگران در حال استفاده از مزایای دوره اشتغال هستند و هنوز به تعهدات پس از بیمه شدن و بازنشستگی نرسیده‌اند. در صورت بازنشستگی افراد، تأمین اجتماعی به دلیل نداشتن منابع نمی‌تواند به تعهدات خود عمل کند و این یکی دیگر از موانع و مشکلات جدی پیش رو است.


ابوی با تأکید بر اینکه در حوزه کارگران ساختمانی، بخشی هم از این بیمه‌ها سوءاستفاده می‌کنند، افزود: برخی از افرادی که کارگر نبودند، با سوءاستفاده از این نام، به ناحق از بیمه استفاده می‌کنند. امیدواریم این مسائل به زودی حل شود و کارگران واقعی به حق بیمه‌ای خود برسند.

۲۳ هزار کارگر ساختمانی در انتظار بیمه


رئیس کانون صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی هم با اشاره به اینکه ۲۳هزار کارگر ساختمانی در خراسان رضوی در انتظار تصویب این طرح در مجلس هستند تا بتوانند از مزایای آن استفاده کنند، افزود: حدود سه سال است هیچ سهمیه‌ای به هیچ استانی داده نشده و متأسفانه دولت به فکر خانه‌سازان بی‌خانه نیست.


داوری با بیان اینکه از اوایل امسال پیگیر تصویب اصلاحیه ماده ۵ بیمه اجباری کارگران ساختمانی بودیم که در آذر ماه به تصویب کمیسیون اجتماعی رسید؛ اما با ایرادهایی که شورای نگهبان به آن وارد کرده به مجلس برگشت داده شده است. امیدواریم این طرح به زودی در مجلس به تصویب برسد.


وی حق بیمه کارگران را ۷درصد و ۱۰درصد را هم از محل پروانه‌های ساختمانی اعلام و خاطرنشان کرد: متأسفانه شهرداری‌ها در این زمینه همکاری لازم را ندارند و معمولاً آمار و ارقامی که به تأمین اجتماعی ارائه می‌کنند، درست نیست.


رئیس کانون صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی۷۵ هزار کارگر ساختمانی در مشهد را نیازمند توجه بیشتر از سوی دولت و نهادهای حمایتی دانست و افزود: در حال حاضر که به دلیل سرما و برودت هوا کارگاه‌های ساختمانی در بسیاری از نقاط شهر تعطیل است، این کارگران بدون هیچ حمایتی از سوی هیچ نهادی به حال خود رها شده‌اند و بسیاری از آن‌ها گرفتار هزینه‌های سرسام‌آور معیشت و اجاره خانه هستند.

خبرنگار: مهدی توحیدی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.