معاون وزیر اقتصاد گفت: کشور روسیه با ۲.۷ میلیارد دلار بزرگترین سرمایه گذار خارجی در ایران بوده که عمده سرمایه گذاری آنها در پروژه های نفتی است.

فکری، معاون وزیر اقتصاد: روسیه با ۲.۷ میلیارد دلار بزرگترین سرمایه گذار خارجی در ایران است

به گزارش قدس آنلاین، علی فکر، معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: شرکت سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران ماموریت اصلی آن جذب و جلب سرمایه گذاری خارجی است و ما در دولت سیزدهم نظام آماری را اصلاح کرده ایم و با استفاده از مزایای قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی توانسته ایم سرمایه گذاری خارجی به تدریج وارد کشور کنیم.

به گفته معاون وزیر اقتصاد و دارایی، ما تنها پروژه های وارد می کنیم که به صورت عملیاتی طرف خارجی شروع کرده و مجوزی که دریافت کرده باشیم، بیش از ۶ماه درخواست مجوز آنها گذشته باشد و بخشی از سرمایه را وارد کرده باشند .

وی می گوید: از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز ۳۳۸ طرح مصوب سرمایه گذاری شده مصوب ۱۰.۲ میلیارد دلار است .

فکری گفت: افزایش سرمایه مصوب ۴۶۳ میلیارد دلار بوده و طرح مصوب و معتبر جدید ۳۶ طرح بوده است و تعداد طرح مصوب و معتبر ۲۹۴ طرح و سرمایه مصوب و معتبر ۵.۹۵ میلیارد دلار بوده، همچنین تعداد طرح ابطال شده ۴۴ طرح بوده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: در گذشته بسیاری از هئیت ها که برای سرمایه گذاری وارد ایران می شدند، تنها در حد صحبت بوده و از ابتدا ورود آنها سیاسی بوده که نمونه بارز شرکت توتال بوده است و بسیاری از این شرکت ها عملا وارد کشور نشده اند و بررسی اصلی حاکی از آن بوده که خروج بخشی از آن سیاسی بوده است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: زمانی سرمایه گذاری خارجی محسوب می شود که وارد کشور شده است و در حال حاضر ما زمانی یک سرمایه گذاری را خارجی محسوب می کنیم که طرف خارجی برای سرمایه گذاری بخشی از سرمایه ها به صورت نقد یا تجهیزات و دانش فنی وارد کشور شود.

فکری بیان کرد: بزرگترین سرمایه گذار خارجی واقعی کشور روسیه بوده است که ۲.۷ میلیارد تومان در دو طرح نفتی سرمایه گذاری و در طرح های نفتی سرمایه گذاری کرده اند. در حال حاضر ما تفاهم نامه ها را وارد آمار نمی کنیم .

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: هدف از این اقدامات آن است که سیگنال غلط داده نشود و مردم و فعالان اقتصادی آگاه شوند که چه شرایطی حاکم است و طرف های سرمایه گذاری ما چه کسانی هستند و باید چه گونه تعامل کنیم .

وی افزود: یک شرکت انگلیسی اخیرا برای سرمایه گذاری درخواست داد؛ اما بررسی ها نشان داد که تنها این درخواست بر روی کاغذ بود و هیچ نماد بیرونی نداشت و ما حذف کردیم، ولی سرمایه گذاری شروع شده و شناسایی شرکای اقتصادی آسان تر شده و فعالان اقتصادی و کدام حوزه ها این مزیت می بیند.

فکری گفت: دو جلسه کمیسیون را برگزار کردیم و مجارستان دو دوره و با اسلواکی، بولیوی با عراق به زودی برگزار می شود و مقدمات کمیسیون مشترک ایران و چین در سال آینده فراهم شده و رایزنی ها را شروع کردیم.

افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی ۲.۵ برابری در یک سال گذشته

وی ادامه داد: در سال اول دولت سیزدهم، میزان جذب سرمایه گذار خارجی ۲.۵ برابر افزایش یافت.

رئیس‌کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران افزود: مدل جذب سرمایه‌گذاری تغییر کرده و ما مسیر گذشته را اصلاح کرده‌ایم.

فکری به زمان برجام نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵(سال اول برجام) کل طرح های مصوب در سازمان ۱۵۳ مورد با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد و ۴۰۳ میلیون دلار بوده است. از این میزان ۷۸ طرح به ارزش یک میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار مصوب معتبر و مابقی ابطال شد.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: در سال ۹۶ ۱۹۸ طرح به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار مصوب شد که از این میزان ۹۵ طرح به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار باقی ماند و مابقی ابطال شد.

وی ادامه داد: مهم ترین طرح که در سال ۹۶ مصوب و ابطال شد مربوط به سرمایه گذاری شرکت توتال بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.