بیش از ۲۰۰ تن از زندانیان سیاسی نیکاراگوئه از زندان این کشور آزاد و به ایالات متحده فرستاده شدند.

زندانیان سیاسی نیکاراگوئه آزاد و به آمریکا فرستاده شدند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این زندانیان بیشترشان منتقدان مشهور دولت نیکاراگوئه هستند که در جریان سرکوب صورت گرفته از سوی دنیل اورتگا رئیس جمهوری این کشور در سال‌های اخیر به زندان افتاده بودند.

اورتگا این آزادی را به اخراج تحریک کنندگان جنایتکاری توصیف کرد که به دنبال تضعیف نیکاراگوئه هستند و دولت واشنگتن را بابت این اقدام مثبت در راستای بهبود اوضاع حقوق بشری ستود.

این زندانیان سیاسی آزاد شده شامل پنج تن از کاندیداهای ریاست جمهوری نیکاراگوئه هستند که در جریان رقابت انتخاباتی ۲۰۲۱ با اورتگا به رقابت پرداختند؛ اما در پی جرم انگاری تلاش‌هایشان و به اتهام اقدام علیه دولت این کشور آمریکای لاتین، به زندان انداخته شدند.

اورتگا در سخنرانی تلویزیونی خود گفت، تمامی این زندانیان به دنبال تضعیف یکپارچگی ملی بودند و "جاسوس‌های قدرت‌های خارجی" هستند.

اوایل روز پنج‌شنبه یکی از قضات وفادار به رئیس جمهوری نیکاراگوئه زندانیان آزاد شده را "خیانتکارانی" توصیف کرد که به ایالات متحده فرستاده شده‌اند.

کمی بعد از این اظهارات بود که فرودگاه بین‌المللی "دالس" در نزدیکی واشنگتن میزبان گروهی از این زندانیان سیاسی آزاد شده نیکاراگوئه‌ای بود.

یکی از مقام‌های آمریکایی نیز گفته که ماناگوآ به دنبال نشان دادن تمایش برای بهبود روابط با واشنگتن است.

اورتگا همچنین در سخنرانی تلویزیونی خود تاکید کرد که برای آزادی این افراد با هیچ‌یک از مقام‌های ایالات متحده سازش نکرده یا از آنها نخواسته تا تحریم‌های اقتصادی را علیه نیکاراگوئه لغو کنند.

وی افزود: هیچ مذاکره‌ای پیش از آزادی این زندانیان سیاسی انجام نشده است.

در سال ۲۰۲۱، واشنگتن یکسری تحریم‌ها علیه نیکاراگوئه وضع و انتخاب مجدد اورتگا را در انتخابات ریاست جمهوری آن سال محکوم کرد و آن "دروغین" خواند پس از آنکه بسیاری از چهره‌های اپوزیسیون این کشور آمریکای لاتین چند ماه مانده به انتخابات، توسط مقام‌های امنیتی نیکاراگوئه دستگیر شده و به زندان افتادند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز آزادی این زندانیان سیاسی را مورد استقبال قرار داده و آن را گامی مثبت در راستای رسیدگی و توجه به وضعیت نقض‌های حقوق بشری در نیکاراگوئه دانست که می‌تواند به گفت‌وگویی بعدی بین دو کشور منجر شود.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در بیانیه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد، آنهایی که آزاد شده و مجوز ورود به ایالات متحده را دریافت کرده‌اند بر اساس و مبنای امور بشردوستانه بوده است.

بلینکن همچنین اعلام کرده که یک شهروند دو تابعیتی به نام "مایکل هیلی" نیز که برای ۱۳ سال در نیکاراگوئه محبوس بود، در میان زندانیان آزاد شده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.