مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: سطح بیابان‌های خراسان رضوی در مجموع ۵/۵ هکتار است که حدود ۵۰ درصد مساحت استان و معادل ۶/۱۲درصد کل بیابان‌های کشور است. 

۵۰ درصد مساحت خراسان رضوی بیابان است!

به گزارش قدس خراسان، محسن فنودی درباره مناطق سیل‌خیز استان اظهار کرد: شهرستان‌هایی که بیشتر در معرض خسارت ناشی از سیل قرار دارند به ترتیب شامل کلات، گناباد، سرخس، چناران، جوین، درگز، سبزوار، صالح‌آباد، قوچان، تربت جام و تایباد است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: با توجه به گزارش‌های سیل که توسط شهرستان‌ها تهیه شده، در سال۱۴۰۰ شهرستان‌های کلات، گناباد و قوچان و در سه ماهه نخست امسال شهرستان‌های درگز، تربت‌جام و گلبهار بیشترین آمار سیل را داشته‌اند.

وی میزان خسارتی که توسط سیلاب به پروژه‌های آبخیزداری در سال۱۴۰۰ وارد شده را ۸هزار و ۷۳۵ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این خسارت به عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی به میزان ۴۴میلیون و ۱۰۸ هزار تومان بوده است. همچنین در سه ماهه نخست سال۱۴۰۱ میزان خسارت به پروژه‌های آبخیزداری هزار و ۶۵۰ میلیون تومان و در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی ۱۰۶میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

فنودی درباره اقدام‌های اداره کل منابع طبیعی برای کاهش و پیشگیری از خسارت‌های سیل گفت: پیگیری در خصوص تأمین اعتبار برای سازه‌های آبخیزداری از منابع مختلف اعتباری یکی از اقدام‌هایی است که هر ساله انجام داده‌ایم، بدین ترتیب اعتبارات پیش‌بینی شده مصوب آبخیزداری برای شهرستان کلات ۴هزارو۸۷۰، گناباد ۵هزارو۸۲۰، سرخس ۷هزارو۲۵۰، چناران هزارو۴۷۰، جوین هزار، درگز ۲هزار، سبزوار یک‌هزار، صالح‌آباد ۶هزارو۹۴۰، قوچان ۱۳هزار، تربت جام ۱۳هزار و ۶۸۸ و گلبهار ۲هزارو۶۰۰ میلیون تومان است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی عنوان کرد: با اجرای سازه‌های آبخیزداری در بالادست مناطق روستایی، با وقوع بارش در طول سال، نه تنها از سیلاب‌های مخرب جلوگیری و آن‌ها را کنترل می‌کند، بلکه موجب تغذیه منابع آبی زیرزمینی شده و آبدهی قنات‌ها و چاه‌های پایین‌دست را افزایش می‌دهد که در ماه‌های کم آبی سال به کمک کشاورزان و باغداران می‌آید. وی مهم‌ترین اولویت‌های حوزه آبخیزداری استان را کنترل سیلاب، رسوب و تغذیه منابع آبی زیرزمینی(قنات‌ها و چاه‌های پایین‌دست سازه‌ها) به خصوص در مناطق سیل‌خیز، حوزه سدها و شهرستان‌های مرزی برشمرد.

وی با بیان این مطلب که متوسط فرسایش خاک که عموماً توسط بارندگی‌ها صورت می‌گیرد سالانه ۱۴تن در هکتار است، بیان کرد: انجام فعالیت‌های آبخیزداری به‌ویژه در شهرستان‌های مرزی موجب کنترل فرسایش خاک به میزان قابل‌توجهی شده و از خروج این سرمایه ملی از مرزهای کشور جلوگیری می‌کند.

فنودی افزود: سطح بیابان‌های استان در مجموع ۵/۵ هکتار است که حدود ۵۰درصد مساحت استان و معادل ۱۲/۶ درصد کل بیابان‌های کشور است.

گفتنی است؛ «بیابان» به مناطقی اطلاق می‌شود که اقلیم فراخشک و خشک با متوسط بارندگی سالانه کمتر از ۱۵۰ میلیمتر دارند و درصد پوشش گیاهی آن‌ها کمتر از ۱۰درصد است.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.