رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حضور نمایندگانی از ۳۴ کشور دنیا در سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، گفت: این دوره از مسابقات همزمان با مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص) آغاز خواهد شد.

قاریان ممتاز ۳۴ کشور در سی و نهمین مسابقات قرآنی ایران به رقابت می‌پردازند

به گزارش قدس آنلاین، حمید مجیدی مهر در نشست خبری سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اظهار داشت: آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات ۲۹ بهمن ماه جاری با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسابقات در روزهای ۳۰ بهمن، یکم و دوم اسفند در سه نوبت صبح ویژه بانوان، عصر و شب ویژه برادران برگزار می‌شود؛ افزود: مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات نیز با حضور رئیس‌جمهور برگزار می شود.

وی یکی از تفاوت‌های اصلی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از مسابقات دیگر کشورها را عدالت‌ محوری برشمرد و گفت: در این مسابقات از لحظه‌ای که فرایندهای مربوط به آن آغاز می‌شود تا زمان پایان آن، هیچ تفاوتی بین نمایندگان کشورمان و سایر شرکت‌ کنندگان قائل نخواهیم بود؛ زیرا که «عدالت‌محوری» اصل اصیل مسابقات جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: موضوع دیگری که مسابقات جمهوری اسلامی ایران را شاخص کرده، اهتمام عالی‌ترین مقامات اجرایی و دینی کشور به این رویداد بزرگ است؛ ما امسال شاهد حضور سران قوا در مراسم افتتاحیه و اختتامیه خواهیم بود؛ علاوه بر آن بسیاری از مراجع و علما نیز با پیام‌های خود همراهی خوبی با مجموعه مسابقات داشته‌اند.

مجیدی مهر با اشاره به حضور نمایندگانی از ۳۴ کشور دنیا و ایران در مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مایه وحدت و زمینه‌ساز انس با کلام‌الله مجید و عمل به فرامین نورانی این کتاب الهی است.

وی یادآور شد: در مراحل مقدماتی این مسابقات حدود ۸۰ کشور نمایندگان خود را معرفی کردند که مراحل غربالگری و مقدماتی برگزار و پس از آن راه‌یافتگان به مرحله نهایی معرفی شدند و در نهایت از میان ۱۴۸ متسابق ۵۲ شرکت‌ کننده به مرحله نهایی مسابقات راه یافتند؛ مرحله مقدماتی به‌صورت مجازی و به میزبانی شهر مشهد مقدس برگزار شد؛ لذا پیش‌بینی می‌شود که در این مرحله شاهد استماع تلاوت‌های با کیفیتی از سوی شرکت‌کنندگان باشیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص رشته‌های مسابقات افزود: رشته‌های ترتیل و حفظ کل قرآن کریم در هر دو بخش بانوان و آقایان مشترک است اما رشته قرائت تحقیق صرفاً ویژه آقایان خواهد بود؛ رشته ترتیل برای سومین سال در بخش آقایان و اولین سال در بخش بانوان برگزار می‌شود و بعد از برگزاری این مسابقات تصمیم قطعی خود برای ماندن یا حذف رشته ترتیل در مسابقات بین‌المللی را اتخاذ خواهیم کرد؛ امسال سعی شده است تا نگاه سختگیرانه‌تری نسبت به انتخاب داشته باشیم و این مسیر قطعا ادامه دارد؛ مطمئن باشید سال آینده مسابقات جمهوری اسلامی ایران به لحاظ فنی به یک شکوفایی منحصر به فردی خواهد رسید و حتما اعلام خواهیم کرد که به دنبال چه چیزی در این حوزه هستیم.

مجیدی مهر تاکید کرد: شعار مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران هم شعار ثابتی بوده که از چند دوره قبل انتخاب شده است و عنوان «یک کتاب، یک امت» انتخاب شده که حول محور وحدت است؛ تلاش شده است تا این شعار در تمام ارکان مسابقات جاری و ساری شود.

وی درخصوص همکاری سایر نهادها در برگزاری این دوره از مسابقات گفت: از مجموعه وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، جامعه‌المصطفی و تمامی موسسات معتبر قرآنی و دینی در سراسر دنیا که در کنار ما بودند، قدردانی می‌کنم؛ هدف‌گذاری ما این است که سال آینده بتوانیم ۸۵ تا ۹۰ کشور در مسابقات حضور داشته باشند؛ این همان دیپلماسی فرهنگی و قرآنی ما در سراسر دنیاست تا اعلام کنیم جمهوری اسلامی ایران پرچمدار قرآن در عصر حاضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.