معاون تحقیقات ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه باید محصولات باکیفیت تولید و با قیمت مناسب به جهان صادر کنیم، گفت: ما همین راهبرد را در تولید صنایع دفاعی در پیش گرفتیم و امروز دنیا برای خرید تولیدات نظامی ما به صف ایستاده است.

امروز دنیا برای خرید تولیدات نظامی ما به صف ایستاده است

به گزارش قدس خراسان، محمد مهدی‌نژاد ظهر امروز در جشنواره علمی شهید چمران که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به تاکیدات رهبری بر قدرت‌زا بودن تولید علم و همچنین جایگاه علم در اسلام، اظهار کرد: در جامعه‌ای که اسلام ناب حکومت کند، مردم و مسئولین انقلابی و متعهد باشند و رهبر الهی داشته باشد، پیشرفت همه‌جانبه و اقتدار ملی حاصل خواهد شد.

معاون تحقیقات ستادکل نیروهای مسلح گفت: دستیابی به مرجعیت علمی جهان طی ۴۰ سال آینده، رسیدن به مقام نخست علمی در منطقه و جهان اسلام تا سال ۱۴۰۴ که همین الآن هم محقق شده است، تبدیل زبان فارسی به زبان علمی دنیا، کشف ناشناخته‌های علمی و پیشرفت علمی برای تحقق سعادت دنیا و آخرت بشر، از چشم‌اندازهای کشور در زمینه علمی است.

وی با بیان اینکه انتشار مقاله یکی از شاخصه‌های قدرت علمی است، افزود: ایران با انتشار سالانه ۷۷ هزار مقاله، جایگاه پانزدهم را در جهان دارد. همچنین سرعت تجاری‌سازی ایده، سهم دانش از تولید درامد ملی، میزان شناسایی راه حل مسائل جامعه و میزان اختراعات ثبت شده از دیگر شاخصه‌های قدرت علمی است.

مهدی‌نژاد با بیان اینکه کشوری که از قدرت علمی مناسبی برخوردار باشد، می‌تواند تولید علم دنیا را مدیریت کند، عنوان کرد: ما باید بتوانیم مانند بسیاری دیگر از کشورها، از تولید علم، به ثروت برسیم. کشور ما از درامدهای نفتی برخوردار است، اما باید این نفت را به فراورده تبدیل کنیم و به فروش برسانیم تا با ایجاد ارزش افزوده، به درامدهای بالایی دست یابیم.

معاون تحقیقات ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش اولین محور توصیه‌های رهبری است، بیان کرد: دستیابی به مرجعیت علمی جهان طی ۴۰ سال آینده، رسیدن به مقام نخست علمی در منطقه و جهان اسلام تا سال ۱۴۰۴ که همین الآن هم محقق شده است، تبدیل زبان فارسی به زبان علمی دنیا، کشف ناشناخته‌های علمی و پیشرفت علمی برای تحقق سعادت دنیا و آخرت بشر، از چشم‌اندازهای کشور در زمینه علمی است.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی در حال فراگیر شدن در تمام دنیاست، ادامه داد: دانستن اینکه جهان در حوزه علم در کجا قرار دارد، از ضروریات است. ناتو اعلام کرده است که دنیای آینده هوشمند، دیجیتال، توزیع شده و به شدت به هم متصل است.

مهدی‌نژاد افزود: امروزه کشور چین از آن اقتصاد بسیار بزرگی که دارد، ۷ درصدش را به تحقیقات و توسعه اختصاص داده است. اقتصاد کشور ما حدودا یک بیستم اقتصاد چین را داراست و تنها نیم درصد اقتصاد کشورمان را به تحقیق و توسعه اختصاص داده‌ایم.

معاون تحقیقات ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه اکنون در کشور ما بیش از ۸۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان مشغول به فعالیت اند، اظهار کرد: این شرکت‌ها باید نهادهای نوآوری باشند و ارزش افزوده بالا برای کشور تولید کنند و سهم اقتصاد کشور از دانش‌بنیان را افزایش دهند. البته رهبری تعیین کرده بودند که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید به ۱۳ هزار افزایش یابد و حتما باید به این مسئله توجه جدی کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون در سطح کشور ۵۲ پارک علم و فناوری وجود دارد، اضافه کرد: دولت بنا دارد تعداد پارک‌ها را افزایش دهد که البته به نظر من مهمتر این است که زمینه قدرتمندتر شدن همین تعداد پارک فعلی ایجاد شود.

مهدی‌نژاد با تاکید بر لزوم توجه به خلاقیت و نوآوری برای حل مشکلات، افزود: ما در حوزه نوآوری رتبه ۶۰ جهان را داریم، لذا لازم است در این خصوص تلاش‌های بیشتری صورت گیرد، البته رتبه ۶۰ چیزی است که در رتبه‌بندی‌های جهانی اعلام شده است و مقیاس‌گذاری‌های جهانی برای ما حجت نیست، زیرا برخی از شاخصه‌های مورد نظر آنان مورد قبول ما نیست.

معاون تحقیقات ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه بر اساس آمار سال گذشته، ۱۵ هزار دانش‌آموخته دکترا و ۱۶۳ هزار دانشجوی دکترا در کشور داریم، عنوان کرد: هر رساله دکترا برای کشور ۳۰۰ میلیون تومان خرج دارد. اگر دانشجویان و دانش‌آموختگان دکترا در کشورمان جهت‌دهی شوند، برای کشور بهره بسیاری دارد.

وی بیان کرد: برای تحقق چشم‌اندازهای علمی کشور باید اقداماتی صورت گیرد؛ از جمله اینکه باید به هدفمندسازی پژوهش درعین پیگیری تبدیل شدن به مرجعیت علمی توجه ویژه کنیم، کما اینکه رهبری نیز تاکید دارند که باید در عین توجه به رفع نیازهای کشور به دنبال مرجعیت علمی هم باشیم. اگر ما یک کار علمی سطح بالا انجام دهیم، ما را در هر دو جهت به پیش می‌برد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.