۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
کد خبر: 850916

محققان انگلیسی در یک پژوهش بین المللی، ابعاد مختلفی از وضعیت ذوب شدن یکی از مهم‌ترین یخچال‌های قطب جنوب و عوامل موثر بر آن را بررسی کردند.

پیش بینی افزایش نیم متری سطح آب دریاها

به گزارش قدس انلاین، در یک پژوهش جدید بین المللی، محققان از احتمال ذوب و فروپاشی یک یخچال مهم به نام توایتس سخن گفته اند؛ اتفاقی که می‌تواند سطح آب دریاها را تا بیش از نیم متر افزایش دهد.
یافته‌های این پژوهش از الگوهای متنوع ذوب شدن یخ‌های این یخچال که بخشی از ورقه یخی غرب قطب جنوب است پرده برداشته و نشان داده است که فعل و انفعالات و اثرات متقابل پیچیده بین یخچال و اقیانوس، نقش کلیدی در آینده این جسم عظیم یخی خواهند داشت.
به گفته محققان موسسه بریتیش آنتارکتیک سروی انگلستان، از دست رفتن یخ‌های یخچال توایتش، این ظرفیت را دارد که باعث افزایش سریع سطح آب دریا در قرن آینده شود.
بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که فروپاشی کامل یخچال فوق، سطح جهانی دریا را حدود ۶۵ سانتی‌متر افزایش دهد. این فروپاشی همچنین می‌تواند یخچال‌های همسایه را بی‌ثبات کند و به طور بالقوه سطح دریاها را تا سه متر دیگر نیز بالا ببرد.
یخچال عظیم توایتس بر روی سنگ بستری قرار دارد که به سمت پایین و رو به ساحل، شیب دارد و آن را به ویژه در برابر ناپایداری‌هایی که می‌تواند منجر به از بین رفتن سریع و غیرقابل برگشت یخ شوند آسیب پذیر می‌کند.
شرایط اقیانوس، نازک شدن یخ‌ها و سرعت جریان بر عقب‌نشینی خط زمینی یخچال‌ها تأثیر می‌گذارند، جایی که این اجسام عظیم از زمین جدا می‌شوند و شروع به شناور شدن می‌کنند، اگرچه نحوه عملکرد دقیق این عوامل هنوز به درستی شناخته نشده است.
برای بررسی آسیب پذیری یخچال توایتس در برابر فروپاشی، دو گروه پژوهشی مختلف، مشاهداتی را از نرخ ذوب یخ و ویژگی‌های یخچال طبیعی فوق و اقیانوس اطراف آن گزارش کرده اند. به گزارش سیناپرس، این اندازه‌گیری‌ها از طریق ایجاد یک حفره دسترسی به طول تقریباً ۵۸۷ متر در یخ و در فاصله ۱.۵ تا ۲ کیلومتری خط زمینی یخچال انجام شده اند.
محققان برای اندازه گیری دما، شوری و سرعت حرکت آب اقیانوس و همچنین سرعت ذوب یخ در طول زمان، از یک دستگاه ثابت در عمق ۱.۵ متری زیر طبقه یخ استفاده کردند.
آن‌ها مشاهده کردند: در زیر طبقه یخی شناور، آب گرم پیدا می‌شود و نوع چینه بندی یخ که باعث جداسازی آن از آب گرم شده، باعث سرکوب ذوب شدن می‌گردد. طبق این یافته ها، عقب نشینی سریع یخچال توایتس می‌تواند حتی بدون ذوب پایه گسترده نیز اتفاق بیفتد.
پژوهشگران همچنین دریافتند: نرخ ذوب بالا در جایی اتفاق می‌افتد که یخ در سطح مشترک اقیانوس به شدت شیب داشته باشد. این در حالی است که ذوب یخ‌ها در سطح مشترک صاف، کاهش می‌یابد. این مشاهدات تأثیر مورفولوژی یا ریخت شناسی یخ‌ها را بر میزان از دست رفتن آن‌ها نشان می‌دهند.
این یافته‌های پژوهشی که در نشریه معتبر جهانی، Nature گزارش شده اند، درک ما را از وضعیت فعلی یخچال‌های طبیعی قطب جنوب غربی بهبود می‌بخشند و چالش‌های کلیدی برای مدل‌سازی آینده آب و هوا را برجسته می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.