نخست‌وزیر اسبق فرانسه، انسداد گذرگاه «لاچین» به عنوان تنها مسیر ارتباطی مردم ساکن قره باغ کوهستانی با جهان خارج را «غیرقانونی و نامشروع» خواند و هشدار داد: جمهوری آذربایجان بدون هیچ دلیلی درحال ایجاد یک فاجعه انسانی است.

هشدار نخست‌وزیر اسبق فرانسه درباره وقوع یک فاجعه انسانی در قره‌باغ

به گزارش قدس آنلاین، "ادوارد فیلیپ" در جریان سفر به ارمنستان و در مصاحبه با خبرگزاری آرمن‌پرس با اشاره به تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و محاصره منطقه قره‌باغ کوهستانی گفت: انسداد گذرگاه لاچین که اکنون حدود ۷۰ روز از آن می‌گذرد، غیرقانونی و نامشروع بوده و جمهوری آذربایجان با این اقدام در حال به وجود آوردن یک فاجعه انسانی است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره درگیری‌ها میان ایروان و باکو در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ که خبرنگار آرمن پرس از آن به «اشغال بخشی خاک ارمنستان توسط جمهوری آذربایجان» یاد کرد، گفت: تمامیت عرضی ارمنستان قابل مذاکره نیست. همچنین جمهوری آذربایجان باید زندانیان جنگی ارمنستانی را آزاد کند.

نخست وزیر اسبق فرانسه که اکنون شهردار شهر هاور (Le Havre) در شمال این کشور است، در تشریح سفر خود از برنامه دیدار با مقام‌های ارشد ارمنستان از جمله نخست وزیر، وزیر امورخارجه و اعضای پارلمان این کشور خبر داد.

در همین رابطه، هفته گذشته ووبکه هوکسترا وزیر امور خارجه هلند نیز ضمن هشدار نسبت به وقوع فاجعه انسانی در قره‌باغ، از تلاش دولت کشورش برای بررسی گزینه‌های بیشتر درخصوص رفع انسداد گذرگاه لاچین خبر داده بود.

هشدار نخست‌وزیر اسبق فرانسه درباره وقوع یک فاجعه انسانی در قره‌باغ

گذرگاه لاچین که جاده ای کلیدی در اتصال قره باغ به ارمنستان بشمار می رود، پیش از دو ماه است که توسط غیرنظامیان جمهوری آذربایجان مسدود شده است.

محاصره گذرگاه لاچین، تنها راه ارتباطی میان ارمنستان و مردم ساکن قره باغ کوهستانی است و حالا بسته شدن آن ارتباط آن ها را با جهان خارج قطع کرده است.

باکو، علاوه بر این عرضه گاز را به این منطقه کاهش داده و مردم را در بحبوحه سرمای زمستان تحت فشارهای بیشتری قرار داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.