دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: رئیس جمهور و دولت سیزدهم بر احیای دریاچه ارومیه متمرکز بوده و تخصیص صد درصدی اعتبارات این حوزه را داشته ایم.

تمرکز دولت سیزدهم بر احیای دریاچه ارومیه است 

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق معتمدیان اشاره به اتمام فاز تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه در عید مبعث، افزود: با تلاش های شبانه روزی و در کمتر از ۷ ماه، تونل انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه خاتمه یافته و به زودی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به انتقال ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه در فاز نخست، خاطرنشان کرد: ۲۶ برنامه سخت افزاری و نرم افزاری در ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب شده که تونل کانی سیب، تصفیه خانه های ارومیه و تبریز و مدیریت آب در حوزه کشاورزی، بخشی از این طرح ها می باشد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به تکمیل پروژه های نیمه تمام سخت افزاری در سال آینده نیز اشاره کرد و افزود: با تعامل حداکثری دستگاههای مختلف، طرح های نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه نیز به عنوان اولویت اصلی پیگیری خواهد شد.

معتمدیان همچنین با تاکید بر تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه، تصریح کرد: کشاورزی ارتباط مستقیم با اشتغال و معیشت مردم منطقه داشته و برنامه های آموزشی برای اقناع سازی و همراهی مردم در احیای دریاچه ارومیه ضروری است.

وی در ادامه احیای دریاچه ارومیه را یک مطالبه ملی و مردمی معرفی کرد و افزود: رهاسازی آب کانی سیب در تونل در فصول غیرزراعی و با نظارت یگان های حفاظت خواهد بود تا اجازه برداشت غیرمجاز از آب این تونل داده نشود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بر کنترل وضعیت چاه ها در حوضه آبریز دریاچه نیز تاکید کرد و یادآور شد: ۱۱۵ هزار چاه در حوضه دریاچه ارومیه شناسایی شده و از این تعداد ۷۵ هزار چاه غیرمجاز بوده که تاکنون ۱۰ هزار چاه مسدود شده است.

معتمدیان همچنین به اهمیت توسعه سیستم های نوین آبیاری و مکانیزه کردن کشاورزی در احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: اولویت اول جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز جدید و در ادامه مسدود کردن ۶۵ هزار چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه است.

وی در ادامه آموزش و ترویج توسط دولت و رسانه ها برای همراهی مردم با احیای دریاچه ارومیه را ضروری دانسته و اضافه کرد: عوامل مختلفی چون تغییر شرایط اقلیمی، احداث سدها، برداشت های غیرمجاز و توسعه بی رویه زمین های کشاورزی در خشکی دریاچه ارومیه دخیل بوده است.

دولت با تمام توان به دنبال تثبیت و احیای دریاچه ارومیه است

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: دولت با تمام توان به دنبال تثبیت و احیای دریاچه ارومیه بوده و از ظرفیت های دانشگاهی و علمی در این راستا استفاده خواهد شد.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به اهمیت تغییر الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه، افزود: با توسعه کشت گلخانه ای و جایگزینی و کاشت محصولات کم آب بر چون پسته به جای سیب و چغندر در منطقه، احیای دریاچه ارومیه با افزایش درآمد کشاورزان همراه خواهد بود.

وی احتمال خشکی دریاچه ارومیه را یک چالش جدی زیست محیطی برای منطقه معرفی کرد و ادامه داد: خشکی دریاچه ارومیه، تبعات جبران ناپذیری بر زندگی مردم و کشاورزی منطقه داشته و مانع توسعه، آبادانی و پیشرفت خواهد شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در منطقه نسبت به سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: خشکی دریاچه ارومیه در طول چند دهه روی داده و احیای آن نیز زمان بر خواهد بود و با مردمی سازی احیای دریاچه، از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و تشکل ها استفاده خواهد شد.

روند بازسازی و مقاوم سازی مناطق زلزله زده خوی تسریع خواهد شد

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به زمین لرزه شهرستان خوی، گفت: با تلاش شبانه روزی و بسیج نیروها، در کمتر از ۷۲ ساعت برای ۱۳۰ هزار نفر از زلزله زدگان شهرستان خوی، امکان اسکان اضطراری فراهم شد.

معتمدیان همچنین به سفر ریاست جمهوری و مقامات ملی به منطقه جهت کمک به زلزله زدگان اشاره کرد و یادآور شد: در زمین لرزه شهرستان خوی، دو هزار و ۱۲۰ واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شده و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد نیز خسارت دیده که برای بازسازی و نوسازی واحدها، کمک بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته شده و ۱۲۰ کمپ نیز با تمامی امکانات برای اسکان مردم راه اندازی شده است.

وی به سه ضلع دولت، حاکمیت و مردم در کمک رسانی به زلزله زدگان خوی نیز اشاره کرد و گفت: با عنایت ریاست جمهوری و دستگاههای حاکمیتی و بخصوص همراهی مردم، روند بازسازی و مقاوم سازی مناطق زلزله زده تسریع خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی ضرورت حمایت نهادهای حاکمیتی از زلزله زدگان خوی را یادآور شد و اضافه کرد: ۲۴ مدرسه و ۲۲۴ کلاس درس شهرستان خوی نیازمند بازسازی هستند و با حمایت نهادهایی چون بنیاد مستضعفان و شستا، ۱۲ هزار تن میلگرد و ۱۰ هزار تن سیمان تاکنون برای تسریع روند بازسازی واحدهای مسکونی و آموزشی تامین شده است.

وی به توزیع ۴۰ هزار تخته چادر در مناطق زلزله زده نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۶۰ هزار تخته پتو و ۴۷ هزار زیرانداز در منطقه توزیع شده و ۶۷ گروه جهادی به صورت شبانه روزی در حال خدمات رسانی هستند.

برای اولین بار نرخ بیکاری در آذربایجان غربی در طول سه فصل تک رقمی شد

معتمدیان همچنین با اشاره به سفر ریاست جمهوری به آذربایجان غربی در سال جاری و اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه و آبادانی استان، اظهارکرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز برای پروژه های اقتصادی مصوب شده که اتمام تونل کانی سیب و چند بیمارستان نیمه کاره در سطح استان نمونه ای از برکات این سفر است.

وی همچنین با اشاره به تخصیص بخشی از اعتبارات این مصوبات، خاطرنشان کرد: هم اکنون در سایه این تخصیص‌ها، بسیاری از پروژه ها که در چند سال گذشته به دلیل عدم تامین منابع مالی ناقص و راکد بود، فعال شده و پیمانکاران مشغول کار هستند.

استاندار آذربایجان غربی از کاهش و تک رقمی شدن نرخ بیکاری در آذربایجان غربی در طول سه فصل نخست سال خبر داد و افزود: با بخشی از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان، پیگیر تکمیل ایستگاه های باری راه آهن آذربایجان غربی هستیم تا با کاهش هزینه حمل و نقل، شاهد کاهش قیمت محصولات ورودی و رونق تولید در استان باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.