رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری جشنواره رضوی را فرصتی برای پرداختن به دغدغه‌های مردم دانست و گفت: تولیدات هنری این جشنواره باید با بهره‌مندی از سیره رضوی به دنبال فرهنگ‌سازی در میان مردم و مسئولان و همچنین رفع مسائل جامعه اسلامی باشد.

جشنواره رضوی فرصتی برای رفع مسائل مردم با ترویج سیره رضوی

به گزارش قدس آنلاین، کارگاه پوستر رضوی به‌عنوان یکی از سلسله برنامه‌های هشتمین جشنواره ملی گرافیک رضوی از چهارشنبه سوم اسفندماه کار خود را در مجتمع حضرت معصومه(س) شهر قم آغاز کرده و امروز جمعه پنجم اسفندماه با حضور هنرمندان کشوری به کار خود پایان می‌دهد.

*تولیدات کارتونی ظرفیتی برای معرفی امام مهربانی‌ها به جهانیان است

سید مسعود شجاعی طباطبایی در حاشیه برپایی کارگاه پوستر رضوی در قم، اظهار کرد: پیش از این جشنواره یک جشنواره با محوریت تولیدات کارتونی با موضوع کم‌فروشی برگزار کردیم که به صورت ویژه مورد استقبال قرار گرفت.

جشنواره رضوی فرصتی برای رفع مسائل مردم با ترویج سیره رضوی

رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به اختصاص یک بخش از جشنواره ملی گرافیک رضوی به رشته کارتون، اظهار کرد: در جشنواره ملی گرافیک رضوی موضوع محبت و مهربانی مورد توجه قرار گرفته است تا بتوانیم با خلق آثار حال و حس مردم جامعه را بهتر کنیم.

دبیر بخش کارتون هشتمین جشنواره ملی گرافیک رضوی گفت: در رشته کارتون برای همدردی با مردم زلزله زده سوریه و ترکیه جشنواره‌ای را آغاز کرده‌ایم و با اینکه جایزه‌ای برای افراد در نظر گرفته نشده اما تا به امروز از 50 کشور آثاری در اختیار ما قرار گرفته و منتشر شده است.

شجاعی طباطبایی از برقراری ارتباط با هنرمندان بین‌المللی برای تقویت آثار ایرانی یاد کرد و ادامه داد: ما در حوزه کارتون و کاریکاتور نزدیک به چهار دهه است که به صورت جدی فعالیت می‌کنیم و نزدیک به 23 سال است که با شکل‌گیری اینترنت به فضای بین‌الملل ورود پیدا کرده‌ایم هر چند این حضور فقط به صورت اینترنتی نبوده و گاهی هم به صورت حضوری در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های بین‌المللی شرکت کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در رشته کارتون هنرمندی که ایده خلاقانه داشته باشد با یک اجرای متوسط می‌تواند یک اثر خیلی خوب ارائه دهد به همین علت محتوا یکی از موضوعات مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با تأکید بر اینکه یک ایده خوب به تکنیک خوب هم نیاز دارد اما ایده ارزش بیشتری تا تکنیک دارد، گفت: نوع نگاه در رشته کارتون نسبت به دیگر رشته‌ها متفاوت است چراکه خلاقیت حرف نخست را می‌زند.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه ارزش‌های بشردوستانه و انسان دوستانه در تولیدات رشته کارتون مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: چاشنی طنز یک زیبایی و طراوتی دارد که کیفیت و ارزش کار را بیشتر می‌کند که در تولیدات رضوی هم می‌توان از این چاشنی استفاده کرد.

وی، بین‌المللی بودن و قابل فهم بودن برای همه مردم جهان را یکی دیگر از ویژگی‌های کارتون دانست و گفت: امام رضا(ع) به امام مهربانی و رئوف معروف است و ما در رشته کارتون به دنبال معرفی مهربانی ایشان به عنوان یک نماد بشردوستانه در سطح جهانی هستیم.

رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، جشنواره رضوی را فرصتی برای پرداختن به دغدغه‌های مردم دانست و گفت: تولیدات هنری این جشنواره باید با بهره‌مندی از سیره رضوی به دنبال فرهنگ‌سازی در میان مردم و مسئولان و همچنین رفع مسائل جامعه اسلامی باشد.

*ضرورت تولید آثار مرتبط با مسائل جامعه در جشنواره گرافیک رضوی

حامد مغروری طراح و گرافیست ملی در حاشیه برپایی کارگاه پوستر رضوی در قم، اظهار کرد: طراحان بر اساس روایات و داستان‌های اهل‌بیت(ع) به ایده‌پردازی می‌پردازند تا بتوانند محصولات کاربردی را برای مناسبت‌ها و مکان‌های مختلف ارائه دهند.

جشنواره رضوی فرصتی برای رفع مسائل مردم با ترویج سیره رضوی

وی با تأکید بر اینکه موضوعات اجتماعی در اولویت تولید آثار گرافیکی است، اضافه کرد: آثار رضوی نسبت به تکنیک و پیام در کنار یکدیگر توجه دارد و علاوه بر رعایت اصول انتقال مفاهیم نیز مورد تاکید است.

این مدرس کارگاه پوستر رضوی، ارتباط‌گیری اثر هنری با مخاطبان را از اهداف مهم این کارگاه هنری دانست و خاطرنشان کرد: در پوسترهایی که تا به امروز طراحی شده است مناسبت‌ها در محوریت بوده است اما اکنون باید به مسائل اجتماعی توجه شود که در این صورت کاربرد آثار در جامعه بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری یکی از کارگاه‌های هنری که با قطعی آب در خوزستان متقارن شده بود، گفت: در آن تاریخ به جای اینکه فقط به شهادت امام رضا(ع) توجه کنیم به مسئله خوزستان توجه کردیم و سقاخانه حرم امام رضا(ع) را در خوزستان تصویرسازی کنیم به این معنا که ائمه اطهار(ع) هستند که دردهای مردم را باز می‌کنند.

*لزوم پرهیز از تولید آثار تزئینی در جشنواره گرافیک رضوی

محمد صابر شیخ رضایی طراح گرافیک و تصویرساز در حاشیه برپایی کارگاه پوستر رضوی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: ما به دنبال گسترش نگاه هنرمندان نسبت به ابعاد مختلف زندگانی امام رضا(ع) هستیم و نمی‌خواهیم همانند گذشته فقط به جنبه‌های تزئینی و آثار مبتنی بر زیبایی شناسی آرایه‌های آستان مقدس حضرت رضا(ع) توجه کنیم.

جشنواره رضوی فرصتی برای رفع مسائل مردم با ترویج سیره رضوی

وی، رفتارسازی، کنش‌گری اجتماعی و تثبیت یک رفتار مثبت را نیازمند توجه به جایگاه مردم در خلق آثار هنری دانست و گفت: مردم باید در محوریت تخاطب کار قرار گیرند تا اثر هنری تولید شده برای آنان ضمن داشتن ویژگی جذابیت بصری، خاطره‌انگیز یا خاطره ساز بودن، منجر به رفتارسازی در آنان شود.

استاد ایده‌پردازی کارگاه پوستر رضوی، بر کنار زدن خرافات پیرامون سنن زیارت و فرهنگ عامه و تثبیت سنت‌های نیکو به‌عنوان اهداف مهم در تولید آثار گرافیکی تأثیرگذار نام برد و افزود: نخ تسبیح همه تولیدات هنری باید مردم باشد در این راستا باید نگاه کریمانه امام رضا(ع) به انسان‌ها و مؤمنین به عنوان ابر رحمت و آفتاب روشن‌گر که میان فقیر و ثروتمند، مرکزنشین و حاشیه نشین، معتقد و غیرمعتقد تفاوتی قائل نمی‌شدند، مورد توجه قرار گیرد.

شیخ رضایی با اشاره به اینکه آثار جشنواره رضوی باید از ساختارهای تزئینی خارج و به سمت‌وسوی کاربردی‌ هدایت شود، گفت: در دوره‌های گذشته کارهایی که خوشایند مردم بوده باشد مشاهده شده است اما در این دوره باید کارهایی که مخاطب را به تفکر وادار می‌کند دنبال شود، هر که به اندیشه‌های توحیدی و ولایت اهل بیت رجوع می‌کند بخشی از مسیر زیارت با پای دل را پیموده و ما باید به دنبال ترویج این اندیشه‌ها باشیم.

وی با تأکید بر اینکه وحدت‌آفرین بودن حضرت رضا(ع) نیز در آثار باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تکنیک و اجرا در هر اثری اختصاصی و متفاوت است اما رسالت اثر هنری در این کارگاه، ایجاد جاذبه بصری، اطلاع‌رسانی و در نهایت اثر بخشی است که منجر به تغییر یک رفتار می‌شود.

این هنرمند گرافیست افزود: در شاخه‌های هنری تنها ایجاد جذابیت مقصد هنرمند نیست و ما باید تلاش کنیم که جامعه ما رضوی شود و این موضوع فقط در حد یک شعار نباشد بلکه در حوزه‌های مختلف از جمله شیوه ارتباط مردم با مسئولان و همچنین تعامل بی نقص مسئولان با مردم مورد توجه قرار گیرد.

شیخ رضایی تصریح کرد: بخشی از وظیفه هنرمندان در جشنواره رضوی این است که اندیشه‌های امام رضا(ع) را از زاویه خدمت به خلق خدا، رفع مشکلات، رفع فاصله طبقاتی و رسیدن جامعه به یک نقطه ثبات و امنیت روانی و اقتصادی ترویج دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.