یادمان شهدای کانال کمیل و حنظله واقع منطقه عملیاتی فکه این روزها میزبان زائران راهیان نور از سراسر کشور است.

«کانال کمیل»  میزبان کاروان های راهیان نور

به گزارش قدس آنلاین، با اوج گرفتن حضور کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیاتی این روزها، یادمان شهدای کانال کمیل و حنظله واقع منطقه عملیاتی فکه میزبان زائران راهیان نور از سراسر کشور است.

در سال ۱۳۵۹ توسط دشمن و به دست مهندسان فرانسوی کانال به طول ۹۰ کیلومتر و عرض ۵ متر و ارتفاع ۴ متر کاملاً حرفه‌ای و مهندسی شده حفر شد. این کانال در منطقه حمرین معروف به کانال حمرین و در منطقه شرهانی معروف به کانال شرهانی و کمیل و در خاک عراق معروف به کانال بجلیه است.

این کانال منحصر به فرد و دارای چند سه راهی و چهار راهی است که برای موانع و پیشروی رزمندگان اسلام حفر شده بود که در آن ۳۰۰ نفر از رزمندگان گردان حنظله در یکی از کانال‌ها محاصره شدند و اکثراً با آتش مستقیم دشمن یا تشنگی مفرط به شهادت رسیدند.

رزمندگان دفاع مقدس در اوج مظلومیت، با لبان تشنه و بدن‌های خسته ایستادند تا ثابت کنند با دستان خالی و نفرات کم هم می‌توان جلوی پیشروی دشمن دندان مسلح را گرفت و تا پای جان جنگید، تا فردا روزی، بهانه به دست تاریخ و تاریخ نویسان داده نشود.

یادمان شهدای کانال کمیل و حنظه گویای همه چیز هست، تابلویی که بر روی آن نوشته شده «امروز روز پنجم است که در محاصره هستیم، آب را جیره‌بندی کرده‌ایم، عطش همه را هلاکت کرده است، همه را جز شهدایی که حالا کنار هم در انتهای کانال کمیل خوابیده‌اند.»

وجب به وجب کانال کمیل با زائران حرف می‌زند. راوی در گوشه‌ای از کانال ایستاده و روایت‌گری می‌کند و می‌گوید این کانال جایی است که بچه‌ها محاصره و با لبانی خشک شهید شدند. رو به کانال حنظه می‌کند پرچم‌های قرمز رنگی را نشان می‌دهد کمی بغض می‌کند می‌گوید این‌ها نشان دهنده تفحص شهدا است و هر پرچم نشان دهنده یک شهید است.

شهدای کانال کمیل و حنظله با مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن درسی به ما دادند که اگر کمی توجه کنیم امروز می‌توان به خوبی از آن استفاده کرد؛ آن‌ها نشان دادند که در محاصره هم می‌توان کارهای بزرگ انجام داد تا در تاریخ ماند و تسلیم نشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.