مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: از ۱۱.۶ میلیون هکتار وسعت کل خراسان رضوی را هشت میلیون هکتار معادل ۷۰ درصد سطح خراسان رضوی را اراضی ملی پوشش داده است.

۷۰ درصد سطح خراسان رضوی را اراضی ملی پوشش داده است

به گزارش قدس خراسان، حسن فنودی ظهر امروز در نشست خبری هفته منابع طبیعی در محل سالن اجتماعات منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اظهار کرد: وظیفه اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از اراضی ملی در سطح خراسان رضوی است که در این رابطه به گونه‌ای اقدام باید شود که ضمن حفظ و بهره‌برداری اصولی و نگهداری برای نسل آینده، نسل امروز هم بتواند از آن بهره‌مند شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: اراضی ملی در اقتصاد و اشتغال مردم خراسان رضوی سهیم است بنابراین حفظ آن بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه افزود: از هشت میلیون هکتار اراضی ملی تاکنون بیش از ۷.۵ میلیون هکتار تثبیت شده و بیش از ۶ میلیون هکتار از اسناد اراضی ملی را به نام دولت و منابع طبیعی دریافت کرده‌ایم و در دست اقدام داریم و مابقی هم تا پایان سال مالی که ۳۱ تیرماه ۴۰۲ است به اتمام خواهد رسید.

فنودی همچنین مناطق مستعد فعالیت های آبخیزداری را ۵.۷ میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: این اراضی مستعد فعالیت‌های آبخیزداری است که از این مقدار تاکنون ۲.۵ میلیون هکتار مطالعه و ۱.۷ میلیون هکتار نیز اجرا و یا در دست اجرا داریم و تا سال آینده چنانچه وضعیت اعتباری که پیش‌بینی شده تحقق پیدا کند این مقدار تمام خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی اظهار کرد: از ۶.۵ میلیون هکتار وسعت مراتع در خراسان رضوی ۳۰۰ هزار هکتار آن را مراتع خوب پوشش داده است

وی همچنین در ادامه بیان کرد: در خراسان رضوی ۶.۵ میلیون هکتار وسعت مراتع وجود دارد که ۴.۲ آن مراتع فقیر، ۲.۲ مراتع متوسط و ۳۰۰ هزار هکتار مراتع خوب است. ظرفیت دام مراتع ۳.۵ میلیون واحد دامی است که بیش از ۲ برابر ظرفیت مراتع، دام در مرتع وجود دارد و برای این مورد باید چاره اندیشید تا به سمت دامداری صنعتی و نیمه صنعتی برویم و فشار بر مراتع را کاهش دهیم. این امر به اهداف آبخیزداری کمک می‌کند.

تولید سالانه حدود یک میلیون تن علوفه از مراتع خراسان رضوی

فنودی گفت: در استان سالانه حدود یک میلیون تن علوفه از مراتع تولید می‌شود که میانگین ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم در هر هکتار است. ۱.۵ میلیون هکتار رویشگاه گیاهان دارویی شامل آنغوزه، کتیرا، زیره کوهی، آویشن، کلپوره، بالنگو و... وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در ادامه سهم خراسان رضوی از اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طی سه سال، کاشت سالانه ۳۷ میلیون نهال است.

وی بیان کرد: کاشت این تعداد درخت از سال ۱۴۰۲ آغاز و برای مدت سه سال تداوم دارد بنابراین همکاری و مشارکت مردم را اساس اجرای مطلوب این طرح می‌دانیم.

فنودی در ادامه افزود: با اجرای این طرح ظرفیت تولید را با همکاری شرکتهای دانش بنیان افزایش داده ایم که تا قبل از این سالانه یک تا یک و نیم میلیون نهال در استان تولید می‌شد.

کاهش آلودگی هوا با اجرای طرح مردمی کاشت درخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: هدف از اجرای طرح مردمی کاشت توسعه جنگل کاری، ایجاد فضای سبز و کاهش آلودگی هواست.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه خراسان رضوی با دارا بودن ۵۵۰ هزار هکتار جنگل بیابانی مقام اول کشور را از لحاظ وسعت داراست، افزود: جنگل کاری و نگهداری جنگل‌ها، به حفظ آب، خاک، تغذیه سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب و... کمک موثری می‌کند. هر هکتار جنگل انبوه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می‌کند که برای ۱۰ نفر کافی است و هر متر عرض نوار جنگلی ۱۶ صدم در کاهش آلودگی صوتی نقش خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.