رییس پیشین کمیسیون امنیت مجلس با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت: فکر می‌کنم که غرب گزینه دیگری جز توافق با جمهوری اسلامی در زمینه هسته‌ای ندارد.

غرب گزینه دیگری غیر از توافق با ایران ندارد
به گزارش قدس آنلاین سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز به پایان می‌رسد و رافائل گروسی پس از ۲ روز مذاکرات و دیدارها فشرده به وین باز خواهد گشت. اظهارنظرهای مقامات غربی اما حاکی از اهمیت این سفر و نتایج آن است. تا جایی که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته باید گزارش گروسی درباره عملکرد ایران در چارچوب ان‌پی‌تی‌ را دید و سپس زمان برای اتخاذ گام‌های مناسب بعدی فرا می‌رسد.

با این همه جزییات و نتایج این سفر هنوز مشخص نیست و باید منتظر نتایج آن ماند. هر چند که درباره اهمیت این سفر تحلیل‌های مختلفی مطرح شده است.

بروجردی: غرب گزینه‌ای جز توافق با ایران ندارد

علاءالدین بروجردی رئیس پیشین کمیسیون امنیت مجلس در همین زمینه به همشهری آنلاین گفت: فکر می‌کنم که غرب گزینه دیگری جز توافق با جمهوری اسلامی در زمینه هسته‌ای ندارد. باید توجه داشت که آمریکایی‌ها پیمان‌شکنی کردند و متخلف آشکار و متهم شماره یک به هم خوردن توافق هسته‌ای هستند و از سوی دیگر کشورهای غربی نیز دنباله‌رو سیاست‌های آمریکایی‌ها بوده‌اند. بنابراین آن‌ها امروز می‌بینند که گزینه دیگری جز عمل به تعهدات خود در قالب برجام ندارند و باید به این توافق مهم پایبند باشند.

تعهدات برجامی طرفین دیگر موضوعی است که در این سفر مطرح شده است. در حالی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده اما کشورهای غربی همچنان ادعاهایی مبنی بر عدم تعهد ایران به بندهای برجام در زمینه غنی‌سازی مطرح می‌کنند.

بروجردی در این باره گفت: اگر آن‌ها بخواهند به هر دلیلی فراتر از برجام مطالباتی را مطرح و به ایران تحمیل کنند طبیعی است که سیر فزاینده فعالیت‌ها ایران خارج از چارچوب برجام ادامه پیدا می‌کند. بنابراین این غرب است که باید نگران این روند باشد. ما در هر شرایطی تحریم را مدیریت خواهیم کرد و مشکلات خود را حل می‌کنیم. بازنده این وضعیت کشورهای غربی خواهند بود که با اعمال تحریم‌ها ظالمانه عملا شرکت‌های خود را تحریم کردند و بیشترین ضرر متوجه خود آن‌ها شد. ایران به راحتی مشکلات خود را با دیگر کشورها حل می‌کند. چنانچه تاکنون نیز این روند ادامه داشته است.

نماینده پیشین مجلس افزود: با این همه امیدوار هستیم که با این سفر شاهد نوعی عقلانیت از سوی غرب در مناسبات با جمهوری اسلامی ایران و پرونده هسته‌ای باشیم.

بروجردی: غرب هزینه دیدار با ضدانقلاب را خواهد پرداخت

بروجردی در ادامه با اشاره به تغییر رویکرد اروپا و آمریکا پس از فروکش کردن ناآرامی‌ها گفت: غربی‌ها توهم خود را برای چندمین بار آزمودند و متوجه شدند که اشتباه فاحشی مرتکب شدند. به این ترتیب امروز کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند که نظام جمهوری اسلامی ایران مستحکم‌تر از آن است که با این بادها بخواهد لرزشی در ارکان آن ایجاد شود.

رئیس پیشین کمیسیون امنیت افزود: البته غربی‌ها تبعات منفی و هزینه اشتباهات خود را در آینده خواهند پرداخت. چرا که در سطح روسای جمهور به ویژه کشورهای فرانسه و آلمان در کنار ضدانقلاب و دشمنان قسم خورده تروریست‌ علیه ملت ایران که دستشان به خون پاک هزاران شهروند ایرانی آغشته است عکس یادگاری گرفتند. این اتفاق هرگز از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد و همواره به این کشورها به عنوان دشمنان بالفعل ملت نگاه می‌کنیم.

در چنین شرایطی باید دید که مذاکرات سازمان انرژی اتمی با آژانس چه نتایجی در پی دارد و این گفت‌وگوها می‌تواند فتح بابی برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام باشد یا نه. موضوعی که رافائل گروسی نیز در نشست خبری به آن اشاره کرده است.

منبع: سایت الف

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.