معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک همکاری مشترک؛ به تعریف برنامه‌هایی همراستا و هماهنگ با یکدیگر برای ترویج اهمیت گیاهان دارویی در مدارس اقدام کرده‌اند.

هنرستان های طب ایرانی نه؛ تاسیس باشگاه گیاهان دارویی آری!
تاسیس باشگاه گیاهان دارویی

در همین راستا نیز چند گام مشترک برداشته شده است تا از پتانسیل موجود در مدارس کشور برای توسعه این صنعت بومی استفاده بهینه شود. «تاسیس باشگاه دانش‌آموزی گیاهان دارویی با همکاری بخش خصوصی»، «جذب و شروع همکاری با تعداد بیش از ۲۷۰ پژوهش سرا و اجرای بسته‌های تدوینی بمنظور ارائه به دانش آموزان بخصوص در تدابیر مرتبط با پاندمی کرونا»، «جذب و شروع همکاری با ۸۳۰ مدرسه و ۴۶۰ نفر از مربیان پژوهشی آن ها و اجرای بسته‌های تدوینی مخصوص مدارس» و «تاسیس قطب گیاهان دارویی دانش‌آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش» از جمله این اقدامات است.

این در حالی است که وقتی چندی پیش وزیر آموزش و پرورش از اعلام آمادگی این وزارت خانه برای ایجاد هنرستان های طب ایرانی خبر داده بود با واکنش سازمان نظام پزشکی مواجه شد.

یوسف نوری با اشاره به اینکه طب ایرانی موجب ارتباط با فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی می‌شود، گفته بود: آموزش و پرورش برای ایجاد هنرستان های طب ایرانی آمادگی دارد و در این راستا از ظرفیت معلمان و دانش آموزان استفاده می کند.

نوری با اشاره به اینکه مصرف دارو در کشور ما سه برابر استاندارد جهانی است گفته بود ما باید کاری کنیم تا دانش‌آموزان به سواد عملکردی برسند و مسئولیت‌های اجتماعی شان را انجام دهند. ما به حرکت هایی مانند همیار پلیس نیاز داریم.

چندی نگذشته بود که معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی از این اظهارات انتقاد کرد و گفت: اظهارنظرهای این‌چنینی و تربیت نیروهایی که بدون داشتن پشتوانه و زمینه علمی لازم از راه میان‌بر وارد حوزه خدمات سلامت شده و به خیل مداخله گران غیرمجاز در امر سلامت اضافه می‌شوند، به مشکلات حوزه پزشکی دامن می‌زند.

علی سالاریان با اشاره به این که متولی سلامت در جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و طبق قوانین مجلس، سازمان نظام پزشکی هم وظیفه مشاوره و نظارت بر خدمات سلامت کشور را دارد؛ تاکید کرد: اظهار نظر در مورد رشته‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی برای ارائه خدمات سلامت بر عهده وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است.

وی این نوع اظهار نظر را آسیب‌زا و غیرکارشناسی دانست و گفت: در حال حاضر یکی از عمده‌ترین مشکلات و خطرات نظام سلامت وجود مداخله‌گران غیرمجاز و فاقد صلاحیت در حوزه پزشکی است. به دلیل نبود امکانات و منابع انسانی لازم جهت نظارت؛ وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی توان برخورد با افرادی که به سلامت مردم آسیب می‌زنند را ندارند.

معاون سازمان پزشکی تاکید کرد: انتظار می‌رود وزارت آموزش و پرورش که در حال حاضر با مشکلات بسیاری برای بازبودن مدارس و آموزش دانش آموزان روبه‌رو است به حل مشکلات خود پرداخته و وارد حوزه تخصصی آموزش پزشکی که مربوط به وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است، نشود.

به گفته وی یکی از دلایل مهم بروز و پیدایش افراد مداخله گر غیرمجاز در حوزه پزشکی، مراکزی است که به صورت غیرقانونی و بدون پشتوانه کارشناسی و علمی به تربیت این گونه نیروها می‌پردازند. قطعاً برای تربیت ارائه دهندگان خدمات پزشکی نیاز به مجوز وزارت بهداشت است لذا موسسات و نهادهای مختلفی که به هر دلیل اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه سلامت می‌کنند فاقد صلاحیت علمی لازم برای تربیت و پرورش نیروهای درمانی هستند.

هنوز معلوم نیست متولیان بهداشت و درمان آیا این بار همان واکنش تندی را که در خصوص ایجاد هنرستان های طب ایرانی نشان دادند به اقداماتی همچون تاسیس باشگاه دانش‌آموزی گیاهان دارویی با همکاری بخش خصوصی، و یا تاسیس قطب گیاهان دارویی دانش‌آموزی نیز خواهند داشت یا خیر؟

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.