استاد امیر کرم، نویسنده، کارگردان پیشکسوت و صاحب سبک نمایش‌های دینی و انقلابی درگذشت .

استاد امیر کرم، نویسنده و کارگردان پیشکسوت کرمانشاهی در گذشت

به گزارش قدس آنلاین، استاد امیر کرم، مبارز سیاسی پیش از انقلاب و با سابقه ۵ دهه مجاهدت انقلابی عرصه سیاست، فرهنگ و اندیشه و تربیت چند نسل از شاگردان انقلابی با نگارش بیش از ۱۰۰ عنوان نمایشنامه دینی و انقلابی، پس از تحمل رنج بیماری، دار فانی را وداع گفت .
سابقه هنری این فرهیخته انقلابی به زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از ورود به دانشگاه بر می‌گردد.
وی سال تحصیلی ۱۳۴۸-۱۳۴۷ بعد از کسب رتبه چهارم در کنکور سراسری هنر در دانشگاه هنرهای زیبای تهران رشته هنرهای نمایشی پذیرفته شد و
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نمایشنایش‌هایی را از جمله۲ نمایشنامه تئاتری به نام‌های ریل و استثنا و قاعده را کار کرد.
نمایش ریل بعد از فارغ التحصیلی در خانه تئاتر کرمانشاه اجرا شد و اجرای نمایش استثنا و قاعده که کارگردانی آن را بر عهده داشت، به عنوان یکی از بهترین اجراها در سراسر ایران شناخته شد.
نمایش استثنا و قاعده نظام سرمایه داری را با اجرای تم‌های موسیقی کرمانشاهی به تصویر می‌کشاند که این اثر با هدف مقابله با رژیم شاهنشاهی به روی صحنه رفت، لذا حساسیت‌های زیادی را (در کنار سایر فعالیت‌های ضد شاهنشاهی) برانگیخت و به همین بهانه پس از اجرای این نمایش‌ها توسط ساواک دستگیر و زندانی شد.
فعالیت هنری وی در زندان متوقف نشد و طی دوران حبس کار هنر انقلابی را ادامه و نمایش‌هایی را به دور از چشم ساواک در زندان به اجرا درآورد. اما خبرچین‌ها اجرای نمایشی که در اتاقی که متعلق به طرفداران امام (ره) بود را به ساواک گزارش دادند و به همین دلیل یک سال دیگر به مدت زمان حبس من استاد اضافه شد. بعد از سپری شدن این مدت، ساواک به بهانه‌های مختلف بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای ۲ سال دیگر ایشان در زندان نگه داشتند.
هم اکنون تصاویر وی در موزه عبرت (زندان ستاد مشترک ساواک) بند زندانیان ویژه در در کنار سایر بزرگان انقلابی موجود میباشد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زادگاهش کرمانشاه برگشت و در این شهر با همیاری شهید مدافع حرم حسین علیخانی مشغول فعالیت‌های هنری و انقلابی شد
این نظریه پرداز هنر انقلابی بزرگترین افتخار خود را سرباز ولایت بود می‌دانست و ماحصل تجربه زندگی خود را اینگونه بیان می‌داشت که: تنها راه سعادت انسان تبعیت محض از امام امت و، ولی فقه است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.