معاون امور توانبخشی بهزیستی مازندران گفت: در مراکز آموزشی و توانبخشی اتیسم روزانه افراد بین ۲ تا ۱۵ سال پذیرش می‌شوند و در صدد آن هستیم که مراکز حرفه‌آموزی برای افرادی که از این مراکز ترخیص می‌شوند راه‌اندازی کنیم.

فعالیت ۵ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی اتیسم در مازندران

به گزارش قدس آنلاین، علی خامه‌ور معاون امور توانبخشی بهزیستی مازندران در بازدید خبرنگاران از مرکز آموزشی و توانبخشی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم، گفت: یکی از اختلالاتی که بهزیستی در خصوص توانبخشی آن فعالیت بسیار زیادی انجام داده است افراد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم هستند.

وی با اشاره به اینکه این مراکز روزانه ۸ صبح تا ۲بعدازظهر فعالیت دارند، افزود: در استان مازندران ۵ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلالات طیف اتیسم در شهرهای ساری، آمل، چالوس و بابل داریم که اولین مرکز در سال ۱۳۸۸ در ساری شکل گرفت و در حال بررسی متقاضیان در شرق و غرب استان هستیم.

معاون امور توانبخشی بهزیستی مازندران با بیان اینکه تشخیص این اختلال توسط فوق تخصص روانپزشکی اطفال انجام می‌شود، اظهار کرد: افرادی که در کمیسیون پزشکی تشخیص معلولیت بهزیستی، مورد تایید قرار گرفتند از طریق بهزیستی شهرستان مربوطه به این مرکز معرفی می‌شوند.

خامه‌ور بیان کرد: کار اتیسم یک کار نو در سطح کشور و استان است، از سال تشکیل این مراکز تا الان دوره‌های آموزشی مختلفی از طریق بهزیستی برای افراد شاغل در این مراکز برگزار شد تا بتوانند با این کودکان کار انجام دهند.

وی افزود: افراد شاغل در این مراکز هم برای کودکان مداخلاتی را انجام می‌دهند و هم به خانواده‌ها و مادران مشاوره‌های مختلفی می‌دهند.

معان امور توانبخشی بهزیستی مازندران با بیان اینکه سن طلایی تشخیص برای اختلال اتیسم ۱۸ تا ۲۴ ماهگی است، اظهار کرد: اگر در سن ۲ تا ۵سالگی بتوانیم اختلالات را تشخیص و مداخلات را به موقع انجام دهیم در ارتقا وضعیت ذهنی، هوشی، گفتاری و عملکردی این افراد می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: در این مراکز افراد بین ۲ تا ۱۵ سال پذیرش می‌شوند و در صدد آن هستیم که مراکز حرفه آموزی برای افرادی که از این مراکز ترخیص می‌شوند راه‌اندازی کنیم تا وارد این مراکز شده و سیر فرآیند ارایه خدمات توانبخشی ادامه پیدا کند.

خامه‌ور با اشاره به اینکه ظرفیت این مراکز ۵۰ نفر است و در حال حاضر در سطح استان ۲۵۰ نفر از خدمات این مراکز برخودار می‌شوند، بیان کرد: یک متقاضی مرکز اقامتی افتتاح اتیسم داریم که در مرحله مصاحبه است اگر مورد تایید قرار گرفتند موافقت اصولی صادر می کنیم تا یک مرکز اقامتی نیز داشته باشیم.

درویشی کارشناس مرتبط اتیسم در بهزیستی در تعریف اتیسم، گفت: اتیسم یک اختلال عصبی رشدی در کودک است که مشخصه اصلی شامل نقص در مهارت‌های اجتماعی و رفتارها و علائم کلیشه‌ای و تکراری دارد.

وی افزود: کودک مبتلا به اتیسم تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد، تماس چشمی ضعیف دارد یا اصلا ندارد، بیشتر با اشیا مشغول می‌شود و بازی‌های تکراری انجام می دهد، بال بال زدن و دور خودچرخیدن که به اصطلاح به آن در خود ماندگی می‌گویند.

درویشی با بیان اینکه اختلال اتیسم در پسران ۴ برابر دختران است، تصریح کرد: روش پزشکی برای تشخیص اتیسم وجود ندارد و پزشک از روی رفتار و سیر پیشرفت کودک بر اساس استانداردهای رشدی که هست تشخیص اتیسم می‌دهد.

وی با اشاره به شیوع بالای اتیسم در سطح جهانی که یک در ۵۹ تولد است، یادآور شد: تست‌هایی برای تشخیص اتیسم به نام تست تشخیصی گارس وجود دارد که در بهزیستی انجام می شود و والدین ابتدا با پاسخ دادن به سوالات می‌توانند از وضعیت فرزندانشان مطلع شوند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.