مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از مشکلات شهر تبریز نبود رینگ آبی است چراکه 60 درصد آب شرب تبریز از زرینه رود، ۲۵ درصد از چاه ها و ۱۵ درصد آب نیز از شمال تبریز تامین می‌شود.

آلارم کمبود آب در آذربایجان‌شرقی/ دلیل تفاوت در کیفیت و طعم آب شرب در تبریز

به گزارش قدس آنلاین،  یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: وضعیت بحرانی آب باعث شده تا هر چه سریع‌تر اقدامات لازم انجام گیرد و این اقدامات باید ابتدا از خودمان شروع شود زیرا منابع آبی تکرار نشدنی بوده و یک عنصر بی‌بدیل برای بشریت و حیات است.

آلارم کمبود آب در آذربایجان‌شرقی

وی با تاکید به وجود مدیریت در آب، گفت: نعمت آب تنها برای ما نیست بلکه برای آیندگان باید حفظ کنیم و به عبارتی این آب ارث گذشتگان به ما نیست بلکه امانتی از آیندگان به ماست که دستمان به امانت گذاشته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: اگر از منابع به خوبی استفاده نکنیم، با مشکلات جدی حیاتی روبه‌رو خواهیم شد؛ من بارها به کشاورزان گفته‌ام که اگر صرفا برداشت برای چند سال محدود می‌خواهید دیگر حرفی با شما ندارم ولی اگر برداشت دائمی می‌خواهید باید در مصرف آب دقت کنید.

اجرای ۱۱ طرح بزرگ با اعتبار ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان

وی با اشاره بر آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی استان گفت: با سفر رئیس جمهور به استان بخش آب پررنگ‌تر دیده شده است به طوریکه ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان پروژه مصوب شده تا ظرف دو سال این اعتبار به طور کامل دست ما برسد که به طبع آن تا در قالب ۱۱ طرح به اجرا در بیاید.

غفارزاده با بیان اینکه یک هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان از آن بودجه تخصیص یافته است(روی کاغذ) ولی حدود یک هزار میلیارد تومان نقد شده است، گفت: با پول های اخذ شده کارهایی از قبیل اتمام ۱۸ پروژه در زمینه شبکه پایاب، توسعه کشاورزی، امنیت غذایی، اشتغال و تامین آب شرب و بهداشت بوده است. 

تشریح پروژه‌های اجرا شده سال ۱۴۰۱

وی ادامه داد: دو پروژه اتمام شده در نقطه صفر مرزی به اتمام رسیده است یعنی پروژه پمپاژ ابراهیم سمیع و پروژه کلاله که برای اهالی یکی از پروژه‌های حیاتی بود که به اجرا در آمد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره بر پروژه دیگر در شهرستان خداآفرین، گفت: این پروژه در قسمت حادثه‌خیز آن منطقه بود که با ایجاد تونل مردم به راحتی از آن تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: در شهرستان های دیگر نیز شبکه پایاب آیدوغموش میانه، سهند هشترود، شبکه پایاب قلعه‌چای عجب‌شیر بود که برای مثال در شبکه پایاب قلعه چای ۵ هزار هکتار اراضی دیم تبدیل به اراضی آبی شد.

غفارزاده گفت: ابتکاری نیز در احداث شبکه پایاب رقم خورد که الگو به سطح کشور شد که این طرح حضور مردم در سرمایه‌گذاری بود.

وی با بیان اینکه امسال مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی در تبریز ایجاد شد که برای مدیریت آب شرب کلانشهر تبریز خواهد بود، گفت: البته مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی با بیش از هزار میلیارد تومان هزینه به روز شده ظرف دو ماه آینده در تبریز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که در حال حاضر ۴۵۰ هزار مترمکعب مخزن در تبریز وجود دارد که با ایجاد این مخزن صد هزار مترمکعبی ظرفیت مخازن تبریز افزایش خواهد یافت.

دلیل تفاوت در کیفیت و طعم آب شرب در تبریز

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از مشکلات شهر تبریز نبود رینگ آبی است چراکه ۶۰ درصد آب شرب تبریز از زرینه رود، ۲۵ درصد از چاه ها و ۱۵ درصد آب نیز از شمال تبریز تامین می‌شود که اگر رینگی در تبریز بود قطعا باعث می‌شد تا کیفیت آب در همه جای تبریز یکسان شود نه اینکه طعم آب در همه نقاط تبریز با هم فرق داشته باشد.

وی ادامه داد: اجرای رینگ جنوبی آبی تبریز به وسعت ۲۶ کیلومتر شروع شده و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که تا دوماه دیگر به اتمام خواهد رسید، این پروژه می‌تواند کمک زیادی به یکسان سازی کیفیت آب شود و فشار از روی چاه‌ها برداشته شود.

غفارزاده گفت: در سال ۱۴۰۱ به صورت ۲۴ ساعته از آب چاه‌ها برداشت داشتیم که این منجر به نابودی چاه‌هاست.

غفارزاده از دیگر پروژه های مهم  استان به خط نهند و جابه‌جایی ۷.۵ کیلومتر لوله اشاره کرد و گفت: لوله فولادی در آن جاگذاری شد که هزینه آن ۱۰۰ میلیارد تومان بود.

خط انتقال آب به میانه

وی افزود: کارگاه سد شهریار فعال است و آبگیری اولیه و اضطراری گرمی چای و خط انتقال میانه در حال انجام است که به زودی به اتمام خواهد رسید زیرا وضعیت کیفی آب شهرستان میانه مناسب نیست.

مدیرعامل شرکت آب و منطقه ای استان خبر داد: سد پیغام چایی نیز تا اتمام سال آینده به اتمام خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.