مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در تابستان سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد در مشهد یعنی حدود ۴ متر مکعب در ثانیه با کمبود منابع آب رو به رو هستیم.

تنش ۳۰ درصدی کمبود آب مشهد در تابستان آینده!

به گزارش قدس خراسان، حسین اسماعیلیان ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۱) تا امروزدرمشهد ۰۳/۶۰ میلیمتر بوده است. سال گذشته این آمار تا به پایان سال ۸۱ میلیمتر بود و میانگین آماری دوره طولانی مدت برای بارش های مشهد ازمهر تا آخراسفند هرسال ۱۳۴ میلیمتراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به کاهش ۲۵ درصدی بارندگی ها نسبت به سال گذشته و ۵۵ درصدی به تناسب میانگین طولانی مدت که مشهد امسال با آن مواجه بوده اشاره کرد.

جیره بندی خط قرمزاست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در واکنش به طرح موضوع جیره بندی آب درمشهد در روزها و ماههای پیش رو از سوی خبرنگار قدس جیره بندی آب برای مشهد را خط قرمزی می داند که مدعیست نباید به آن ورود کرد.

وی طرح ها و برنامه های مشترک با شرکت آب و منطقه ای را پشتوانه ای برای گذراز شرایط سخت پیش رو اعلام کرد و شرایط بدبینانه برای پیک مصرف آب در مشهد را با کمبود ۳۰ درصد تامین منابع آب گره خورده می داند که رقمی در حدود ۴ مترکعب در ثانیه را شامل می شود.

اسماعیلیان افزود: این میزان کمبود  قرار است از محل پروژه های اضطراری با حفرچاههای جدید و استفاده از ظرفیت های سازمان های دیگر که چاه هایی را در اختیار دارند و حتی بهره گیری از شرایط چاه های کشاورزی تامین شود تا مشهد با جیره بندی مواجه نشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تاکید کرد: مدیریت مصرف بایستی به جد مورد توجه قرار بگیرد که اگر این گونه نشود مشهد به مشکلاتی برای تامین آب برخواهد خورد.تنها با ۱۵ تا ۲۰ درصد صرفه جویی می شود از این بحران عبور کرد.

مرگ دوستی در مهر۱۴۰۲!

در ادامه نشست طاهری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر ماهانه ۱۰ میلیون مترمکعب آب ازدوستی برداشت می شود بدون حتی یک لیتر ورودی این یعنی با ۷۵ میلیون متر مکعب آب قابل برداشتی که برای دوستی باقی مانده عملا باید پایان سال آبی جاری را(مهر ۱۴۰۲) زمان مرگ دوستی دانست!

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: منابع که محدود شود خواه ناخواه موضوع جیره بندی و مصائب آن رخ خواهد نمود. اتفاقی که حداقل در ۲۰ سال اخیر مشهد با آن مواجه نشده است. دلیل بزرگ آن هم باید در بودن دوستی جست.

پیشرفت ۱۵ درصدی پروژه انتقال آب دریای عمان

وی بیان کرد: انتقال آب از دریای عمان طی سالهای اخیر از جمله راهکارهای جبران کمبود آب برای خراسان رضوی و مشهد مطرح بوده که از زمان شروع عملیات اجرایی آن نیز چند وقتی می گذرد.

طاهری در واکنش به سوال قدس در مورد شرایط فعلی این ابر پروژه ضمن تاکید بر این موضوع که چنانچه روند فعلی ادامه دار باشد سال ۱۴۰۴ آب دریا به مشهد خواهد رسید ادامه داد: انتقال آب برای استانهای خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان در حال انجام است که با سرعت خوبی نیز دارد و تاکنون ۱۵درصد پیشرفت داشته است که قرار است ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای خراسان رضوی آورده داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: با این وجود درخواست داریم همانند سیستان و بلوچستان موضوع استفاده ۲۰ تا ۳۰ درصدی این آب برای مصارف شرب قانون شود که البته این نیازمند پیگیری و درخواست از مسؤولان است.

وی همچنین درلابه لای صحبت هایش به موضوع پیدایش قارچ گونه باغ ویلاها در منطقه غرب مشهد اشاره می کند و آن را تهدیدی برای نابودی منابع آبی آن منطقه می داند توسعه باغ ویلاها را صدمه مستقیم به موقعیت زائران و مجاوران امام رضا(ع) اعلام می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.