وزارت خارجه چین نسبت به ادعاهای ارضی ژاپن نسبت به آب‌های مورد مناقشه در دریای چین شرقی واکنش نشان داد و اعلام کرد که توکیو به طور جدی حاکمیت پکن را نقض کرده است.

چین: ژاپن حاکمیت ما را به طور جدی نقض کرده است

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه گفت: قایق‌های گارد ساحلی چین مطابق با قانون در صحنه انجام وظیفه کردند، این یک اقدام قانونی برای محافظت از حاکمیت چین است.

وانگ این اظهارات را در واکنش به مواضع ژاپن نسبت به دریای چین شرقی مطرح کرد. گارد ساحلی ژاپن پیشتر گفته بود که قایق‌های گارد ساحلی چین آب‌های سرزمینی ژاپن در اطراف جزایر این دریا را نقض کرده‌اند.

چین و ژاپن هر دو این منطقه را متعلق به تمامیت ارضی خود می‌دانند و همواره این منطقه بین دو کشور مورد مناقشه بوده است. چین جزایر موجود در این منطقه را دیائو می‌خواند؛ در حالیکه ژاپن آن را سنکاکو می‌خواند.

گارد ساحلی چین روز چهارشنبه اعلام کرد که به آبهای اطراف جزایر دریای چین شرقی وارد شده تا با تعدی قایق‌های ژاپنی به آب‌های سرزمینی کشورش مقابله کند.

گان یو سخنگوی پلیس دریایی چین در بیانیه‌ای گفت که کشتی‌های گارد ساحلی برای یک گشت عادی حفاظتی که یک حرکت معمول است، وارد آب‌های دیائو شدند.

گان گفت که این یک اقدام متقابل قوی در برابر مزاحمت طرف ژاپنی برای یک قایق بادبانی و چند کشتی گشت زنی در آب‌های سرزمینی چین است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.