مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: در سال گذشته ۵۵۷ هزار راس دام عشایر در استان پروار و ۱۱ هزار و ۳۰ تن گوشت تولید و روانه بازار شده است.

تولید بیش از ۱۱ هزار تن گوشت توسط عشایر خراسان رضوی طی سال گذشته

به گزارش قدس خراسان، محمدحسین جعفری در خصوص تولید گوشت توسط عشایر اظهار کرد: در سال گذشته با وجود مشکلات و محدودیت‌ها به دلیل خشکسالی در زمینه نهاده‌ها عشایر همچنان به تولید گوشت، دام و دامپروری ادامه دادند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی افزود: در سال گذشته ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن میان عشایر خراسان رضوی علوفه میان عشایر توزیع شد که ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن  آن کنسانتره بوده است. در زمینه تولید گوشت قرمز در این مدت افزایشی نداشتیم و تقریبا با سال قبل آن برابر بوده است.

وی در خصوص تامین علوفه برای دام عشایر گفت: کارخانه خوراک دام کنسانتره نهاده‌های مورد نیاز عشایر را تامین می‌کند و تولید ادامه پیدا خواهد کرد؛ بنابراین مشکلی در زمینه تامین علوفه نداریم. در ایام تعطیلی نیز ذخیره‌سازی علوفه انجام شد و با مشکلی روبه‌رو نشدیم. با افزایش قیمت نهاده‌ها طبیعتا قیمت گوشت و دام نیز بیشتر می‌شود.  

جعفری با اشاره به تامین آب شرب عشایر تصریح کرد: برای تامین آب شرب عشایر استان از ۱۳ تانکر آبرسان ۱۲ هزار لیتری استفاده می‌شود. در کنار آن به صورت متناوب از کمک بخش خصوصی نیز استفاده می‌کنیم. سالانه ۲۱ دستگاه تانکر آبرسان در مناطق عشایری و ۸۰۰۰ سرویس آبرسانی در ییلاق، قشلاق و میان‌بند وظیفه آبرسانی به عشایر را انجام می‌دهند. به طور کلی سالانه در خراسان رضوی حدود ۸۰ هزار متر مکعب آبرسانی به مناطق عشایری انجام می‌شود. هر تانکر آبرسان بالغ بر ۲ میلیون تومان هزینه دارد.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی افزود: این کار مستمر به طور مستمر انجام می‌شود. هدف ما تامین بخشی از آب مورد نیاز عشایر است. امسال با توجه به اینکه تعداد کمتری عشایر نسبت به سال گذشته به مناطق قشلاقی کوچ کردند، تامین آب به صورت ۱۰۰ درصدی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اولویت ما آبرسانی آب شرب است اما در مناطق قشلاقی که با مشکل تامین آب دام مواجه هستیم نیز آبرسانی انجام می‌شود. امسال در فصل قشلاق آبرسانی بیشتر بود. هر سال با سه تانکر آبرسانی می‌شد اما امسال این میزان به پنج تانکر رسید.

جعفری با بیان اینکه ۳۶۱۸ کیلومتر راه دسترسی به محله‌های عشایری داریم که سالانه تیغ‌زنی، مرمت و نگهداری آن‌ها را انجام می‌دهیم، عنوان کرد: از این میزان ۱۱۰۰ کیلومتر در مناطق ییلاقی و ۲۵۱۸ کیلومتر در مناطق قشلاقی است. هزینه مرمت، تیغ‌زنی و نگهداری هر یک کیلومتر راه عشایری ۱۹ میلیون ریال است.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی بیان کرد: ۶۰۰۰ کیلومتر ایل‌راه عشایری نیز در خراسان رضوی داریم که محل عبور و مرور دام است. ما برای انجام اقدامات خود ۲ دستگاه راهسازی داریم و از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده می‌کنیم.   قبل از ورود عشایر به ییلاق یعنی تا اردیبهشت ماه، راه‌های ییلاقی را نیز مرمت خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.