زیارت شوق به دیداری معنوی ست. امسال تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن این جاذبه و کشش را صدچندان کرده‌است. آستان قدرس رضوی با در نظر داشتن همین نکته امسال برنامه‌های متنوعی را برای میزبانی از زائران در این ماه مبارک، تدارک دیده‌است.

میزبانی از میهمانان ماهِ خدا در قطعه ای از بهشت

برپایی باشکوه‌ترین محافل قرآنی

برنامه محوری حرم مطهر رضوی در ماه نزول قرآن، برپایی محافل باشکوه قرآنی است که در چند نوبت برگزار می شود. در این ایام سه محفل ترتیل خوانی قرآن در ساعات مختلف شبانه‌روز و در اماکن مختلف حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. اولین و دومین مراسم ترتیل‌خوانی، ویژه عموم زائران، از ساعت 5:15 تا 6:30 و  همچنین از ساعت 10 تا 11 در رواق امام خمینی(ره) و سومین محفل نیز هر روز از ساعت 16:30 تا 17:30 در ایوان مقصوره صحن گوهر شاد برگزار خواهد شد.

پخش جلسات تفسیر قرآن کریم از حرم مطهر رضوی

همزمان با ایام و لیالی ماه مبارک رمضان جلسات تفسیر قرآن کریم از حرم مطهر رضوی بر روی آنتن می رود. برگزاری جلسات تفسیر قرآن توسط تولیت آستان قدس رضوی یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک است که از  پانزدهم تا سی ام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و زائران می‌توانند برای حضور در این جلسات در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حضور یابند.

به همت مدیریت رسانه های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی امسال نیز چون سال های گذشته جلسات تفسیر قرآن کریم حرم مطهر رضوی از شبکه های یک و دو سیما بر روی آنتن می رود.

هر شب بعداز اذان مغرب به افق تهران تفسیر قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به مدت 30 دقیقه از شبکه یک سیما پخش می شود.

تفسیر قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی نیز هر صبحگاه ساعت 6  به مدت 30 دقیقه از شبکه دو سیما بر روی آنتن می رود.

سخنرانی‌های مذهبی روزانه

به گفته معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، سخنرانی‌های مذهبی و بیان معارف اهل بیت(ع)، از دیگر برنامه‌های این ایام است که در دو محل مسجد گوهرشاد و رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

محافل سخنرانی مسجد گوهرشاد، هر روز بعد از نماز ظهر و عصر در ایوان مقصوره برگزار می شود که  در دهه اول ماه مبارک با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی همراه خواهد بود و از روز دهم تا پانزدهم ماه مبارک رمضان، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی ادامه پیدا می کند.

محافل سخنرانی رواق امام(ره) نیز هر روز بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر برگزار می‌شود که در دهه اول ماه مبارک با سخنرانی آیت الله محسن کازرونی عضو مجلس خبرگان رهبری و مداحی رضا قانع برگزار می‌شود.

در دهه دوم نیز، حجت الاسلام والمسلمین محمد سید آبادی و علی خوشچهره، سخنران و ذاکر این مراسم خواهند بود و در دهه سوم نیز زائران پای سخنران و مداحی حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر فرزانه و سید جعفر ماهرخسار خواهند نشست.

ترتیل خوانی قرآن در محفل «ام ابیها(س)»

هر روز به جزء جمعه ها در رواق حضرت زهرا(س) مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم در ماه رمضان دایر است و این مراسم در روزهای جمعه در دارالقرآن ویژه خواهران برگزار می شود.

ابتدای شروع برنامه ساعت 9:30 است که با قرائت قرآن و تلاوت حافظان یا اجرای گروه تواشیح تا قبل از آغاز ترتیل خوانی مراسم اجرا می شود و بعد از مراسم ترتیل خوانی بیان معارف کوتاه قرآنی است که سخنران این بخش از مراسم با انتخاب آیه ای از آیات قرائت شده در همان روز به شرح و تبیین آن آیه به صورت کوتاه می پردازد.

با هدف درک بهتر مفاهیم از متن سخنرانی بخش مهمی در قالب یک بروشور چاپ شده در اختیار زائران قرار می گیرد و قبل از آغاز مراسم  یک سوال طرح شده در قالب برگه های توزیع و بعد از ثبت پاسخ شرکت کنندگان در برنامه این برگه ها جمع آوری و از میان پاسخ های درست به هشت نفر به قید قرعه، قرآن هدیه داده می شود.

همراهی با کودکان

با توجه به اینکه برخی مادران زائر یا مجاور همراه کودکان خود در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم شرکت می کنند بخش بازی با کودکان با حضور دو تن از مربیان کودک را در نظر گرفته ایم تا مادرانی که در این مراسم حاضرند دغدغه ای درباره فرزندشان نداشته باشند و در این بخش مربیان کودکان را با نقاشی، بازی، شعر و قصه گویی سرگرم می کنند.

در رواق حضرت زهرا(س) برنامه ترتیل خوانی دیگری بعد از نماز ظهر و عصر ویژه دختران توسط قاریان دختر نوجوان که مهارت تلاوت زیبای قرآن و ترتیل را دارند یک حزب از قرآن تلاوت می شود و جمع خوانی یک سوره کوتاه و بیان معارف در قالب نمایش از بخش های دیگر این برنامه است که تا 13 فروردین ماه این برنامه دنبال می شود.

مناجات خوانی سحرگاهی حاج محمود کریمی در حرم مطهر رضوی

به همت معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، مراسم مناجات خوانی سحرگاهی ماه میهمانی خدا با نوای حاج محمود کریمی به مدت 30 شب در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش آستان نیوز، ویژه برنامه مناجات خوانی سحرگاهی حاج محمود کریمی از چهارشنبه دوم فروردین ماه همزمان با نخستین سحرگاه ماه مبارک رمضان با حضور زائران و دلدادگان به اهل بیت(ع) با قرائت دعای افتتاح در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد.

این ویژه برنامه مناجات خوانی به مدت 30 شب در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود که از ساعت 12 بامداد به مدت یک ساعت حاج محمود کریمی در این مراسم پرفیض به ادعیه خوانی، مناجات خوانی و روضه خوانی خواهد پرداخت، از همین رو علاقه‌مندان می‌توانند برای بهره‌مندی از فیوضات این مراسم نورانی در رواق مذکور حضور پیدا کنند.

افرادی که شرایط حضور در این مراسم پرفیض را ندارند می‌توانند، این ویژه برنامه مناجات خوانی را هر شب با عنوان «نجوای نقاره» به صورت زنده از شبکه افق تماشا کنند و از فیوضات آن بهره‌مند شوند.

 گفتنی است؛ معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی هر ساله همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان الکریم، با هدف بهره‌مندی زائران و مجاوران از فیوضات سحرگاهی این ماه الهی ویژه برنامه مناجات خوانی سحرگاهی رمضان را با دعوت از مداحان برجسته کشورمان در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌کند.

هر شب، قرائت دعای افتتاح

دعای افتتاح یکی از ادعیه شب های ماه رمضان است. به گفته علمای دین خواندن این دعا در هر شب ماه رمضان، باعث استغفار ملائکه برای قاری آن می‌شود.   زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در شب های ماه مبارک رمضان دعای پرفیض افتتاح را ساعت 20:15 با نوای گرم مداحان اهل بیت(ع)؛ علی ملائکه، محمد عطاپور، محمد موحد، امیر عارف، مهدی سروری و جواد مشکی باف زمزمه خواهند کرد.

برنامه‌های رواق دارالحجه برای زائران عرب‌زبان

در ایام نوروز و ماه رمضان زائرانی از سایر کشورها بخصوص زائران عرب زبان مهمان بارگاه ملکوتی ثامن الحجج هستند. خادمان ارض اقدس برای پذیرایی از این بزرگوارن ویژه برنامه های تبلیغی مذهبی تدارک دیده اند که در رواق دارالحجه ویژه زائران عرب زبان اشاره و بیان کرد: حجج اسلام والمسلمین محی الدین مکارم،   امان الله، سید ابوالفضل طباطبایی و جعفر اسلامی فر، سخرانان محافل ماه مبارک رمضان در رواق دارالحجه خواهند بود.

زائر و مجاور، مهمان سفره‌های افطار متبرک رضوی

همزمان با ماه مبارک رمضان، بار دیگر خادمان این آستان افتخار میزبانی از خیل روزه‌داران را یافته‌اند و زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) مهمان خوان پربرکت رضوی شده‌اند. میزبانی خادمان امام رضا(ع) از زائران و مجاوران در دو قالب پذیرایی در حرم مطهر رضوی و همچنین توزیع غذای متبرک در مناطق حاشیه‌شهر مشهد در حال اجراست.

 در حال حاضر هر شب با توزیع حدود ۴هزار و پانصد پرس غذای متبرک، از زائران صحن و سرای رضوی در محل مهمانسرای حضرت رضا(ع) در وعده افطار پذیرایی می‌شود.

توزیع ۱.۲ میلیون بسته‌ افطاری سبک

طرح توزیع بسته‌های افطاری سبک بین نمازگزاران حاضر در صفوف نماز جماعت بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با هدف میزبانی شایسته از روزه‌داران زائر و مجاور از سوم ماه مبارک آغاز شده و در قالب این طرح تا پایان ماه مبارک، یک میلیون و ۲۰۰ هزار بسته افطاری سبک هر شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا بین نمازگزاران توزیع خواهد شد.

این بسته‌ها شامل خرما، شیر و کیک است که در جعبه‌های طراحی شده ویژه رمضان بسته‌بندی شده است.

میزبانی از روزه‌داران در حاشیه شهر

با هدف پذیرایی از جمعیت بیشتری از زائران و مجاوران روزه‌دار امام رضا(ع)، توزیع غذای متبرک در حاشیه شهر مشهد و محل‌های استقرار زائران در سطح شهر از پنجم رمضان شروع شده است  و هر شب سه هزار پرس غذای طبخ شده در مهمانسرای حضرت در این محل‌ها توسط خادمان آستان قدس رضوی توزیع می‌شود.

گفتنی است در این طرح، دعوتنامه ها توسط خدام بارگاه منور رضوی در شهر و حاشیه شهر مشهد میان زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی توزیع می شود تا شیفتگان بارگاه منور رضوی از خوان نعمت سلطان خراسان بهره‌مند شده و افطار میهمان بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) شوند.

پذیرایی افطار از زائران، در ۳ محور منتهی به حرم مطهر رضوی

از پنجمین شب ماه مبارک رمضان، پذیرایی افطار از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی در سه محور منتهی به حرم مطهر رضوی آغاز شد.

به گزارش آستان نیوز، به همت معاونت خدمات زائران بارگاه منور رضوی و توسط موکب های حریم حرم، پذیرایی افطار در سه محور باب الکاظم(ع)، باب الهادی(ع) و خیابان آیت الله واعظ طبسی انجام می شود.

بر این اساس، هر شب و در هر محور ۱۵۰۰ نفر و در مجموع، هر شب ۴۵۰۰ نفر از زائران و مجاوران از خوان نعمت رضوی بهره مند می شوند و این پذیرایی تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

پهن شدن سفره‌های اکرام رضوی در رواق حرعاملی

از دوشنبه پنجم رمضان نیز طرح سفره‌های اکرام رضوی در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) آغاز شده و هر شب دو هزار روزه‌دار مهمان خوان پربرکت رضوی در محل رواق حُر عاملی می‌شوند.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.