توجه ویژه به حاشیه شهر مشهد موضوعی است که در برنامه گزینه های شهرداری تکرار می‌شود.

گزارش قدس از ارائه برنامه‌های گزینه های شهرداری مشهد / توجه ویژه به حاشیه شهر، کلیدواژه مشترک نامزدها

به گزارش قدس خراسان، صبح چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲، نشست ارائه برنامه نامزدهای شهرداری مشهد مقدس برگزار شد، اگرچه این نشست غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران است اما بخش هایی از آن که صحبت‌های نامزدها درباره برنامه هایشان بود، به صورت زنده از آپارات پخش می‌شود. 

هر نامزد فرصت ۳۰ دقیقه ای داشت تا اهم برنامه های خود را برای اعضای شورای شهر تشریح کند و بعد از آن به مدت نیم ساعت باید به سوالات اعضا پاسخ می‌داد.

اولین نامزدی برنامه های خود را برای مدیریت شهر ارائه کرد سرپرست فعلی شهرداری بود. 

جواد اصغری با بیان اینکه مجری برنامه‌های شورا هستیم، به تشریح برنامه های خود در ۸ محور پرداخت و گفت: این برنامه ها بر ۸ اصل استوار هستند، اصل اول تصمیم‌سازی بر مدار حاکمیت ارزش‌های اسلامی مبتنی بر تفکر انقلابی و جهادی، دوم عقلانیت و خرد جمعی در تصمیم‌گیری و بودجه‌ریزی، سوم رعایت عدالت‌محوری و مبارزه با فساد، رانت و اشرافی‌گری، چهارم ارتقای رعایت حقوق زائر و مجاور و مشارکت و نظارت عمومی، پنجم آرمان‌گرایی واقع‌بینانه، وظیفه‌گرایی توام با نتیجه در برنامه‌ریزی شهری، ششم تحول‌گرایی مبتنی بر مشهد جهانشهر برکت و کرامت، هفتم الهام‌بخشی مبتنی بر زیارت و هشتم ارتقا جایگاه و پیشرفت مدیریت شهری مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی است. 

وی تامین مالی را یکی از دغدغه‌های مهمی دانست  که در شهرداری‌های کشور و به ویژه کلان‌شهرها مطرح است. 

سرپرست فعلی شهرداری مشهد افزود: امسال براساس مصوبه شورا، بودجه شهرداری ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان آن درآمدهای عمومی، ۱۹ هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۸ هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های مالی است، از طرفی امسال به عنوان سال مهار تورم نامگذاری شده، بنابراین یکی از برنامه‌های ما تاسی به فرمایشات مقام معظم رهبری و اجرای شعار سال است که در مدیریت شهری این موضوع را به صورت جدی مدنظر قرار می‌دهیم. 

اصغری گفت: برای کسب منابع درآمدهای عمومی از ظرفیت‌های طرح تفصیلی که به تازگی ابلاغ شده، اما هنوز در سیستم نتوانستیم به صورت جدی بازخورد ظرفیت‌های آن را مشخص کنیم، با این وجود از تجربه جنوب غربی در مناطق ۹ و ۱۱ استفاده خواهیم کرد. ما از درآمدهای پایدار و ظرفیت این قانون نیز استفاده می‌کنیم. مهم‌تر از این تکیه بر توانمندی نیروهای متخصص در مجموعه شهرداری است. 

این نامزد شهرداری مشهد با اشاره به این مطلب که یکی دیگر از برنامه‌های ما مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی و دولت است، متذکر شد: مطالبات ما از دولت شامل دو بخش دستگاه‌های اجرایی و مطالبات از تصمیمات، مصوبات و اجرای موارد قانونی می‌شود. بعنوان مثال در کارگروه ملی زیارت مصوباتی داریم، همچنین مصوبات سفر و قوانین دیگری نیز هست که در تحقق منابع درآمدی از جمله قانون هوای پاک می‌توانیم استفاده کنیم. پیگیری درآمدهای تعقیبی نیز برای ما مهم است. ما تنها به درآمدهای انتظاری و مراجعات مردم برای اخذ مجوز در گروه پروانه اکتفا نمی‌کنیم، حتما باید برای تعیین تکلیف پروژه‌های ساختمانی که در گروه پایانکار و گواهی عدم خلاف موفق نشدند نیز اقداماتی انجام دهیم. 

سرپرست شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه در حوزه تملک دارایی‌های مالی استفاده از ظرفیت اوراق تسهیلات و اسناد خزانه در دستور کار ما قرار خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در دقایق پایانی پایان سال گذشته اوراقی که مربوط به شهر مشهد بود صادر شد که اتفاق خوبی برای شهر، بافت‌های فرسوده و حمل‌ونقل ریلی است. در زمینه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز نگاه جدی به استحصال اراضی داریم. مشهد طرفیت خوبی در تعیین تکلیف اراضی در حوزه شهر دارد. برای تامین منابع به دنبال هزینه برای عمران، آبادانی، خدمات‌رسانی و ایجاد رفاه برای شهروندان هستیم. 

وی گفت: در حوزه‌های عمرانی برنامه اول تکمیل و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است. تمامی این پروژه‌ها را باید به بهره‌برداری برسانیم. در خصوص بهره‌برداری از فاز میانی خط سه قطار شهری حد فاصل میدان شهدا با محوریت حرم به پایانه مسافربری باید انجام شود. تعریف پروژه‌های جدید کلان مقیاس براساس برش برنامه‌ای و طرح‌های تفصیلی، تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح در بزرگراه پیامبر اعظم (ص)، ساماندهی مبادی ورودی شهر و پروژه‌های در مناطق حاشیه‌ای شهر و تکمیل شبکه‌های بزرگراهی از دیگر برنامه‌های ما است. نهضت آسفالت را نیز در برنامه داریم که باید مورد توجه زیادی قرار گیرد. 

اصغری با اشاره به پروژه‌های زودبازده در حاشیه شهر است، عنوان کرد: فاز دوم، سوم و فازهای تکمیلی باید با قدرت و همت زیادی دنبال شود. توسعه ناوگان اتوبوسرانی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی از دیگر برنامه‌ها است.نگهداری و ایمن‌سازی تجهیزات شهری از جمله هوشمندسازی بحث‌های ترافیکی باید مدنظر قرار گیرد.همچنین در حوزه فرهنگی افزایش نشاط اجتماعی باید از طریق توسعه ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی در اولویت قرار گیرد.

وی توجه به شورای محلات و محله‌محوری با محوریت تعامل سازنده با ارگان‌های فرهنگی و اجتماعی و تعریف پروژه‌های فرهنگی و ورزشی متناسب با نیاز شهروندان به ویژه جوانان را از دیگر موضوعات مهم دانست و گفت: واسپاری بزرگداشت‌ها، مناسبت‌ها و استفاده از طرفیت‌های مردمی با اولویت واگذاری به تشکل‌ها، سمن‌ها و هیئت‌های مذهبی از دیگر مواردی است که باید در این موضوع از تصدی‌گری فاصله بگیریم. 

سرپرست شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات و محیط زیست شهری نیز جدا از مباحث عمرانی و سایر فضاهای کاری شهرداری، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه احداث پارک‌ها، توسعه فضای سبز و نگاه به کمربند فضای سبز مشهد را مدنظر داریم. تعریف و احداث پروژه‌های جدید پارکی و فضای سبز، ارتقای سرانه فضای سبز و توجه به بانوان در شهر و اختصاص فضاها و احداث پارک‌های مختص بانوان را در برنامه قرار دادیم. باید از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات و نطارت بر خدمات را مدنظر داشته باشیم. اتخاذ روش‌های نوین و برون سپاری در حوزه خدمات و محیط زیست شهری و همچنین کاهش آلایندگی و حفظ بهداشت محیط نیز از دیگر برنامه‌های ما است. 

اصغری یادآور شد:  یکی از مصوبات در کارگروه ملی زیارت تخصیص اعتبار برای احداث سرویس‌های بهداشتی با تمرکز بر بافت پیرامونی حرم است، باید این بودجه را سریع‌تر جذب کنیم. ارزان تمام شدن فعالیت‌ها و خدمات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها موضوع دیگری است. 

وی گفت: در بسیاری از فعالیت‌ها در بحث فضاآرایی از تکنولوژی خشک‌منظر در فضای سبز استفاده کردیم که کاهش هزینه‌ها و مصرف آب را به دنبال داشت. باید از گونه‌های گیاهی مقاوم و متناسب با اقلیم مشهد استفاده شود. باید اهتمام جدی به تولیدکنندگان بومی در تهیه گل و گیاه داشته باشیم. تعریف برنامه‌های تاثیرگذار در حوزه خدمات و محیط زیست شهری نیز باید مدنظر قرار گیرد. 

اصغری توجه به حاشیه شهر و تداوم و اجرای فازهای بعدی پروژه‌های زودبازده در حاشیه شهر را بسیار مهم برشمرد و اضافه کرد: ادامه و تکمیل عملیات بازسازی و مبلمان شهری در حاشیه شهر، افزایش تعداد خطوط تحت پوشش وسایل نقلیه عمومی در حاشیه شهر و خط سه و چهار قطار شهری باید با قدرت دنبال شود. همچنین باید امتیازت ویژه‌ای به حاشیه شهر در ارتباط با ساخت‌وساز داده شود. 

سرپرست شهرداری مشهد، شناسایی زمین‌ها و اراضی برای ایجاد خدمات مورد نیاز در حاشیه شهر را از برنامه‌هایی دانست که نیاز به تفاهم با سایر دستگاهها دارد. 

وی با تاکید بر توزیع عادلانه امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی، آموزشی و هنری گفت: آسفالت، حذف معابر خاکی در حاشیه شهر و تعمیرات و نگهداری خیابان‌ها و پیاده‌روها در حاشیه شهر از دیگر موضوعات مهم است. 

این گزینه شهرداری مشهد در ادامه بیان کرد: با توجه به ابلاغ طرح‌های تفصیلی، انضباطی در ضوابط و مقررات ایجاد شده و کار بی‌نظیری اتفاق افتاده که بعد از ۱۵ سال طرح‌های تفصیلی مصوب و نقشه راه مدیریت شهری مشخص شد. دفاتر پیشخوان یکی از مباحث مورد نظر ما است. در حال حاضر ثبت درخواست، آرشیو مدارک، بازدید و در برخی موارد نقشه‌برداری توسط دفاتر پیشخوان انجام می‌شود که باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و کار را برای مردم ساده کنیم. باید از بستر فناوری اطلاعات بیشتر استفاده شود تا نیازی به حضور شهروندان به شهرداری نباشد. 

اصغری تصریح کرد: موضوع مهم دیگر در حوزه شهرسازی که تعیین تکلیف نشده، محدوده و حریم اختلافی در غرب مشهد بوده که ظرفیت خوبی برای مشهد است. 

وی گفت: پیگیری و اهتمام ویژه در بهسازی بافت پیرامون حرم و تلاش برای حفظ هویت تاریخی و مذهبی شهر مشهد باید مورد توجه قرار گیرد. هویت سیما و منظر و مبلمان شهری در مشهد و شفافیت در فرآیندهای شهرسازی نیز بسیار مهم است. 

سرپرست شهرداری مشهد گفت: موضوع بسیار مهم دیگر که تمام این فعالیت‌ها و برنامه‌ها باید توسط این حوزه اجرا شود، سرمایه‌های انسانی در مجموعه شهرداری هستند. ما بهترین نیروها را در مجموعه سازمانی در شهرداری داریم که این همکاران لایق بهترین خدمات هستند. باید جهت رفع مشکلات آن‌ها اقدام شود. پیگیری جهت تعیین تکلیف استخدامی کارکنان، پیگیری تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و تکمیل آن‌ها، پیگیری برای حقوق، مزایا و رفاهیات کارکنان و ایجاد دوره‌های آموزشی کاربردی در حوزه توانمندسازی از جمله اقدامات در حوزه نیروهای انسانی است. 

جانشین پروری در شهرداری مشهد  

سرپرست شهرداری مشهد از تدوین طرح عملیاتی و کاربردی جانشین‌پروری در شهرداری به عنوان یکی از برنامه های خود برای شناسایی نیروهای مستعد خبر داد و گفت: پیگیری برای یکسان‌سازی حقوق و مزایا، توسعه نرم‌افزار جامع منابع انسانی، تهیه برنامه جامع ارزشیابی پرسنل مبتنی بر شاخص‌های عملکردی همکاران، بازدیدهای دوره‌ای و نشست جلسات با پرسنل باید به صورت مداوم انجام شود. 

کسب نمره ۱۹.۲۵ برای پایان نامه دکتری گزینه شهرداری مشهد

معاون وزیر صمت، دومین نامزدی بود که برای ارائه برنامه های خود به جایگاه رفت و شهرداری را بخاطر سالها فعالیتی که در گذشته داشته، خانه خود دانست. 

محمدمهدی برادران در ادامه با بیان اینکه خدمت در شهرداری مشهد را افتخار میدانم، به سال‌های فعالیتش در این نهاد اشاره کرد و سوابق خود را برشمرد. 

وی گفت: در طراحی چشم انداز مشهد ۱۴۰۴ نقش داشته ام که مصوب شد و برنامه ای که امروز ارائه می‌دهم بر اساس آن چشم انداز و سیاست‌های شورای شهر است.

ایده های شهر هوشمند در شورای پنجم ابتر ماند 

این نامزد شهرداری مشهد از اشراف خود به برگزاری مجامع شهرداری گفت و عنوان کرد: همچنین به موضوع فناوری اطلاعات در شهر مشهد اشراف دارم، بسیاری از ایده هایی که امروزه به عنوان‌ شهر هوشمند مطرح شد و در شورای گذشته ابتر ماند، ایده هایی بود که بر پایه کارهای تحقیقاتی ما در ۱۰ سال قبل است.  

برادران به عنوان پایان نامه خود در دکتری برنامه ریزی شهری هم اشاره کرد و گفت: عنوان آن حکمروایی هوشمند شهری با مطالعه موردی شهر مشهد است که با نمره ۱۹.۲۵ از آن دفاع کردم و با نمره الف فارغ التحصیل شدم و بیشترین درسی که طی این ۱۸ سال در دانشگاه تدریس کردم مدیریت سازمان‌های محلی یا مدیریت شهرداری ها بوده است.

وی بعد از حدود ۷ دقیقه که درباره سوابق و توانایی های خود صحبت کرد، در خصوص برنامه خود برای اداره شهر مشهد خطاب به اعضای شورای شهر گفت: نقطه اشتراک ما به عنوان جریان انقلابی تبعیت از فرمایشات رهبری است. 

هیچ نقطه مبهم مالی در کارنامه ام ندارم 

این گزینه شهرداری مشهد برنامه خود را یک برنامه تحولی عنوان کرد و با بیان اینکه برنامه من ۸ محور کلی دارد، افزود: شهرداری یک کلان سیستم است که بعنوان یک پدیده اجتماعی عنصر فرهنگ و نگاه سیستمی در آن خیلی مهم است. 

وی با تاکید بر نگاه برنامه محور و پروژه محور، گفت: شهرداری جای اجراست نه نظریه پردازی، هیچ نقطه مبهم مالی در کارنامه کاری من در شهرداری وجود ندارد. 

برادران گفت: مشهد شهر امام رضا(ع) و پایگاه جریان انقلابی است که برای آن باید اصولی مانند عقلانیت، عدالت محوری، مبارزه با فساد، رعایت حقوق شهروندی، حاکمیت ارزش‌ها و تفکر بسیجی و حاکمیت الگوی ایرانی اسلامی را بپذیریم و به سمت آن برویم.ما باید در کنار آرمانگرایی واقع بین و در کنار تحول گرایی به یک ثبات نسبی هم توجه کنیم. 

این گزینه شهرداری مشهد با اشاره به رویکرد تحول محوری در فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری گفت: تحول محوری، شناخت و برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است. ما در افق ۱۴۰۴ مشهد را یک شهر زیارتی، سیاحتی، آرامش دهنده و فرحبخش با اقتصاد خدماتی در نظر داریم و باید ببینیم هر کدام از این مفاهیم در سطح جهانی چگونه است و خود را به آن استانداردها نزدیک کنیم. 

وی سیاست‌های شورای شهر را یک میثاق مشترک دانست و گفت: اثربخشی شهرداری بدون پاسخگویی به شهرداری ممکن نیست. 

برادران تصریح کرد: ملاک شاخص ارزشیابی اثربخشی همکارانم در شهرداری را رضایت عمومی میدانم و حتما نظرسنجی های ماهانه خواهیم داشت  که بر اساس رضایت مردم در مناطق و موضوعات مختلف شهری،  بحث انتصابات، تشویق ها و توبیخ ها را مورد توجه قرار می‌دهیم. 

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: جایگاه معنوی مشهد بزرگترین سرمایه ماست که هنوز خوب تبیین نشده به نظرم این بزرگترین چالشی است باید در حوزه فرهنگی بیشتر به آن توجه شود.

کنایه برادران به فساد مالی در حوزه شهردار دوره  ارجایی

توزیع نامتوازن خدمات و  قیمت تمام شده محصولات مورد دیگری بود که برادران به آنها اشاره کرد و گفت: در خصوص رعایت قوانین و ضوابط شهرسازی باید نظارت ها تشدید شود،  به ویژه در حوزه های ستادی معاونتهای مختلف که باید نظارت داشته باشیم در حوزه شهردار نظارت های دقیقی باید باشد و اینگونه نباشد گه حوزه ها خودشان هم ناظر باشند هم عامل و به خودشان کارانه دهند! 

وی رویکردهای سازمانی خود  را برای اداره شهر، شامل شهرداری سلامت، شهرداری پاسخگو، شهرداری شایسته سالار، برنامه محور،  با رویکرد بسیجی، بهره بردار، منسجم و چابک برشمرد. 

ضرورت اصلاح طرحهای توسعه شهری 

برادران گفت: حتما از اولین برنامه های حضوری من در شهرداری مشهد ارتباط با صاحبنظران، نخبگان و اساتید دانشگاه خواهد بود. 

این گزینه شهرداری مشهد ادامه داد: با ارتباطات خوبی که مجموعه شورای شهر در سطح ملی و با وزارتخانه ها دارد ما می‌توانیم به اصلاحات تکمیلی طرح جامع و تفصیلی هم فکر کنیم. 

برادران با بیان اینکه در حوزه رسانه چالش‌هایی وجود دارد، گفت: ارتباط با رسانه‌های رسمی و غیر رسمی را نیز باید افزایش دهیم و شبکه‌های اجتماعی داخلی ارتباط بیشتری بگیریم. همچنین کارآفرینی در حاشیه شهر توسعه بیشتری یابد. با آستان قدس تعامل بیشتری داشته باشیم. همچنین برای بافت پیرامونی حرم و  اجرای طرح تفصیلی ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده که باید آن‌ها را انجام دهیم. باید با سایر نهادها تشکل‌ها خیریه‌ها و بخش خصوصی و سرمایه گذاران بخش خصوصی ارتباط برقرار کنیم و از آن‌ها بیشتر بهره‌مند شویم. 

وی با اشاره به اینکه هشت برنامه موضوعی را دنبال خواهیم کرد، به مواردی همچون توسعه کیفی و کمی زیارت و گردشگری، تمرکز بر افزایش امکانات ورزش همگانی، استانداردسازی خدمات و شفافیت سازی اشاره کرد. 

این گزینه شهرداری از احتمال نیاز به اصلاح بودجه خبر داد و گفت: برای تحقق رضایت شهروندی باید تسهیل مجوزهای شهری را داشته باشیم و برای تامین ٧ هزار میلیارد نقدینگی مورد نیاز فوری شهرداری برنامه‌های داریم و در حوزه حمل و نقل تکمیل پروژه‌های عمرانی آن از اولویت‌ها است، امیدوارم بودجه ۴۰ هزار میلیاردی که شورا با ۵۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل تصویب کرده، محقق شود. 

برنامه ریزی برای افق ۲۰ ساله مشهد 

برادران با بیان اینکه باید چشم انداز مشهد در ۱۴۲۴ را هم داشته باشیم و ادامه داد: برای اینکه شهر هوشمند از شعار تبدیل به عمل شود تمرکزم را روی ایجاد یک برنامه تحت موبایل خواهم گذاشت که به صورت مستمر به روز می‌شود و یک نقطه قوت مستمر دنبال خواهد شد. 

تکمیل پروژه های عمرانی، توسعه پروژه های زودبازده در نقاط مختلف مشهد، تسهیل و ایجاد مشوق ها برای سرمایه گذاری، برندسازی برای مشهد، تسهیل صدور مجوزها، رعایت کرامت انسانی، ساماندهی طرح جامع حریم رضوی، اجرایی کردن افزایش مناطق شهری به ۱۷ منطقه، ساماندهی حاشیه شهر، توسعه توس، ‌کنترل سیلاب‌های شهری، آلودگی هوا، شهربازی، پارک ۷۳ هکتاری شهید رجایی، توسعه شرق مشهد، تکمیل خطوط قطار شهری و اتصال قطار شهری به حرم مطهر، پروژه های بزرگ شهری مثل برنامه راهبردی عملیاتی مشهد، نظام نوین نگه داشت شهر و پیشخوان های زیارت و نیز شهر لجستیکی از جمله موارد مورد تاکید برادران برای شهرداری مشهد بود.

تاکید بر هویت دینی و تاریخی شهر مشهد 

شهردار منطقه ۹ شهرداری مشهد نیز در ادامه نشست ارائه برنامه نامزدهای شهرداری مشهد اظهار کرد: با بیان اینکه شهردار شهر باید تابع سیاست‌های شورا باشد، در عین حال باید نگاهی به اسناد بالادستی کشور هم داشته باشد، از جمله نظام و قوانینی که در حوزه شهر و مدیریت شهری وجود دارد. من تلاش کردم برنامه خودم را با بیانیه گام دوم انقلاب و موارد مورد تاکید اعضای شورا تطبیق دهم. 

سعید حسینقلی زاده مقدم با تاکید بر هویت اسلامی و رضوی مشهد گفت: باید در حوزه هویت شهری توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم همچنین ارتقای فرهنگ ایثار، شهادت و فرهنگ رضوی همواره مورد تاکید شورا بوده است. در کنار زیارت باید به قطب معنویت و فرهنگ رضوی نیز توجه شود و نباید از پتانسیل‌های ادبی و فرهنگی مانند توس غافل شد.

وی یادآور شد: ما در شهری هستیم که تمام سوابق تاریخی آن مکتوب و مستند است. دستگاه‌های دیگر نیز باید در این زمینه کمک کنند و جایگاه زیارتی و تاریخی شهر را ارتقا دهند.  

حسینقلی زاده مقدم، ایجاد درآمد پایدار، استحصال زمین، صرفه‌جویی، توجه به انتفاع طرح‌های تفصیلی، نوآوری و اندیشه‌ورزی و تعامل بین دستگاهی را از جمله رویکردهای مهم اقتصادی در سیاست‌های شورا برشمرد. 

شهردار منطقه ۹، تاکید شورای شهر بر رویکرد جهانشهر مشهد را  بسیار درست و بجا دانست و خطاب به آن‌ها گفت: امروز تا بعدازظهر قرار نیست فقط شهردار مشهد انتخاب شود، بلکه شهردار پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب خواهد شد، مدیری که جهان تشیع از وی انتظار و توقع دارد، کسی که بتواند دسترسی‌های بین‌المللی را برای شهرداری مشهد باز کند. مگر می‌توان گفت اینجا پایتخت تشیع و فرهنگ جهان اسلام است، اما در تراز بین‌المللی برنامه نداشته باشیم؟ 

این گزینه شهرداری مشهد با بیان اینکه تعیین تکلیف بافت‌های فرسوده مورد مهمی است، افزود: ما پتانسیل اقتصادی و اجتماعی در بافت‌های فرسوده داریم. این بافت‌ها موجب شده توازن عدالت محیطی در شهر به هم بخورد و به فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و توسعه آسیب بزند. 

اقدام شاخص فرهنگی نداشتیم 

حسینقلی زاده مقدم با اشاره به سیاست‌ها و رویکردهای شورای شهر متذکر شد: در حوزه فرهنگی شعار تکریم زائر و مجاور، توجه به فرهنگ شهروندی و توجه به بنیان و بنیاد خانواده به ویژه بانوان و جوانان بوده است. از دوره‌های گذشته تاکنون در این حوزه نمره مطلوب نگرفتیم. اگر در این دوره سازمان ورزش به نقطه مطلوبی برسد خدمتی به این شهر شده است. 

وی اذعان کرد: در مناطق شهرداری کارهای فرهنگی خرد و کوچک در حال انجام بوده و بسیار باکیفیت است، اما هنوز در حوزه فرهنگی یک اقدام شاخص کلان در شان پایتخت معنوی و فرهنگی جهان اسلام در مشهد نداشتیم. هر سال توقع مردم از ما این است که یک اقدام شاخص فرهنگی داشته باشیم. به نظر من این اقدام حتما باید مناسبتی باشد یعنی مناسبتی را به رویدادی در حوزه فرهنگی گره بزنیم و رویداد شاخص تولید کنیم که خروجی کلان داشته باشد. 

اتصال مشهد به بدنه دیپلماسی اسلامی جهانی باید تسریع شود

شهردار منطقه ۹ تصریح کرد: نگاه من به مدیریت شهری، مدیریت مشهد نیست، اگر به شهردار آینده مشهد به عنوان مدیر مشهد نگاه شود، ظلم شده است. در ۲ سال باقیمانده حتما باید به اتصال شهر مشهد به بدنه دیپلماسی اسلامی جهانی سرعت داده شود. 

وی با بیان اینکه همیشه یکی از دغدغه‌ها حاشیه شهر بوده است، متذکر شد: باید تناسب بین متن و حاشیه وجود داشته باشد. اقدامات خوبی انجام شده و در این زمینه کلان شهر مشهد جلو است، اما هنوز جای کار دارد. ایده تشکیل کارخانه نوآوری ۲ در حاشیه شهر، زیربنایی کردن اقدامات فرهنگی در حاشیه شهر، تشکیل مثلث شورای اجتماعی، مسجد و شهرداری و پایگاه‌های بسیج به عنوان مرکز این مثلث ایده‌هایی است که در حاشیه شهر موثر خواهد بود. 

هشدار درباره ایجاد حاشیه شهر دوم برای مشهد 

حسینقلی زاده مقدم، حضور میدانی مستمر مدیران شهری در حاشیه شهر را موجب برکت دانست و گفت: هیچ چیز مانند حضور میدانی مهم نیست، البته آسیبی وجود دارد که ایجاد امکانات و سرعت دادن به آن در حاشیه شهر نگرانی تشکیل حاشیه دوم را ایجاد می‌کند که باید تدبیر شود، در دنیا رینگی ایجاد می‌کنند که مرز و خط قرمز است. 

مردم مشهد تشنه یک کلان پروژه‌ هستند 

وی به سه حوزه مورد تاکید خود اشاره و تشریح کرد: حوزه اول فنی، عمران و ترافیک است که باید سرعت آن را افزایش دهیم. در حوزه عمرانی هنوز مردم تشنه آغاز یک کلان‌پروژه در شهر هستند. اگر کلان‌پروژه از این دو سال هم عبود کرد مشکلی ندارد، باید شروع کنیم. البته نگاه من دو سال نیست، ۶ سال است. در حوزه آسفالت عقب هستیم، مردم انتظار نهضت آسفالت دارند که برآورده نشده است. 

این گزینه شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌و نقل توفیقاتی داشتیم، اما الان باید به قله‌های بالاتر برسیم، گفت: هنوز سرفاصله زمانی از منزل تااولین ایستگاه بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است که فرد را ترغیب به استفاده از وسیله نقلیه شخصی می‌کند و این امر موجب ترافیک می‌شود. در حوزه ریلی نیز باید به سرعت اقدامات اضافه شود. 

تامین منابع باید اولویت اول شهردار مشهد باشد 

حسینقلی زاده مقدم ادامه داد: حوزه دوم که کلید موتور محرکه توسعه مشهد بوده، حوزه اقتصاد شهری است. تامین منابع باید اولویت اول شهردار مشهد باشد. با استقرار طرح تفصیلی و قوانینی که اخیرا ابلاغ شده باید به دنبال درآمدهای پایدار باشیم. از جمله مسیرهای تامین منابع سکوک، شراکت‌پذیری و استحصال زمین است. 

حوزه سوم مورد تاکید این نامزد شهرداری مشهد حوزه فرهنگی بود که در این خصوص اظهار کرد: مشهد باید شهری باشد که وقتی از هر معبر آن عبور می‌کنید احساس کنید متعلق به مشهد است و رنگ و بوی مشهد دارد. علاوه بر سازمان ورزش و سازمان زیباسازی مشهد نیز در برنامه تاسیس قرار گیرد. احداث این دو سازمان در اولویت کاری من خواهد بود.

ارتقای جایگاه مردم در اجرای برنامه های شهرداری 

محمدرضا قلندر از شهرداران سابق مشهد نیز جزو هشت گزینه پیشنهادی شورا برای تکیه بر کرسی شهرداری مشهد است که به جایگاه رفت تا برنامه خود را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه من کار در شهرداری را میشناسم، گفت: آمده ام تا گزینه اجماع حداکثری باشم و جدا از ورود به دوقطبی های سیاسی پرهیز خواهم کرد. من گزینه وحدت و مخالف دوقطبی سازی و طرفدار تعامل بین بخشی هستم. 

قلندر، ارتباط و تعامل سازنده با مدیران ملی و استانی و دستگاه‌های امنیتی و نظارتی خصوصا آستان قدس رضوی و استانداری را مورد تاکید قرار داد و در ادامه عنوان کرد: خط قرمز اینجانب شورای اسلامی شهر و مصوبات شوراست.

این گزینه شهرداری مشهد افزود: ما برای اجرایی کردن برنامه های مصوب شورای اسلامی حدود ۲۸ ماه فرصت داریم. من برنامه های خود را بر اساس سیاست‌های ابلاغی شورای شهر، بودجه ۱۴۰۲ و قانون درآمدهای پایدار شهرداری تدوین کرده ام. ما در این فرصت باید شهر مشهد را به صورت برنامه ریزی شده و با نظم خوب تبدیل به یک کارگاه عمرانی کنیم. پروژه ها باید با حداقل زمان و هزینه با مهندسی ارزش عملیاتی شوند. 

قلندر: برای اجرای پروژه شهدای گمنام در کوهسنگی از طرف اصلاح طلبان تهدید شدم

قلندر با اشاره به اجرای موفق پروژه های عمرانی در دوره مسئولیت خود در شهرهای قم و مشهد، گفت: یکی از افتخارات بزرگ من این است که مدیر اجرایی پروژه دفن شهدای گمنام در کوهسنگی مشهد بودم و علیرغم همه تهدیدهایی که از طرف اصلاح طلبان شدم کار را به انجام رساندم.

وی مدل برنامه خود را "توسعه پایدار، منابع پایدار" عنوان کرد و گفت: از آنجا که توسعه شهر مشهد صرفا اقتصادی بوده مشکلات زیادی دارد که حاشیه نشینی یکی از مهمترین آنهاست. برنامه من یک وجه تمایز نسبت به برنامه های دیگر دارد و آن چرخش شهرداری به سمت ارتقای جایگاه مردم در اداره شهر بر مبنای توسعه پایدار است. سیاست این برنامه همسوسازی منافع شخصی با منافع اجتماعی و رفع تضاد منافع است. 

قلندر بیان کرد: در موضوع اقتصادی، اعتمادسازی یکی از مهمترین موضوعات در جلب مشارکت مردمی و سرمایه گذاران است. همچنین تعیین تکلیف اراضی قولنامه ای بسیار مهم است ۵۰ درصد املاک این شهر به شکل قولنامه‌ای است یا پایانکار ندارد که باید ساماندهی شود. همچنین بخش‌های اقتصادی غیررسمی شهر باید شناسایی و تعیین تکلیف شود. 

این گزینه شهرداری مشهد افزود: ارتقای اقتصاد خانوار مخصوصا در حاشیه شهر باید مورد توجه باشد و یکی از مسائلی که به این موضوع کمک می‌کند فعال کردن صنعت ساختمان است. 

استقرار نظام جامع برنامه ریزی تامین منابع، شفاف سازی مالی، تدوین برنامه جامع مشترک، مطالعات جامع موضوعی و موضعی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، هوشمندسازی فرآیندها در راستای مشارکت حداکثری مردم، ارزیابی هوشمند شاخص های جهانشهر برکت و کرامت از دیگر موضوعات اقتصادی تاکید این گزینه شهرداری مشهد بود که به آنها اشاره کرد. 

وی در خصوص برنامه های فرهنگی خود گفت: ارتقای فرهنگ شهروندی با توجه به فرهنگ رضوی، ارتقای فرهنگ شهروندی در حوزه پسماند، فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله نکات مهم فرهنگی است که برنامه های این حوزه با محوریت مساجد و خانواده باید عملیاتی شود. همچنین در حوزه فرهنگی باید جوری عمل کنیم که حال مردم خوب شود و با گسترش شادی های مؤمنانه این امر را محقق کنیم. 

حوزه حقوقی و قراردادها پاشنه آشیل شهرداری مشهد است

قلندر با بیان اینکه حوزه حقوقی و املاک و قراردادها یکی از پاشنه آشیل های شهرداری است، متذکر شد: در این حوزه موضوعات مختلفی است که مثلا قراردادها مشکل دار است و برنامه جامع در بخش تملکها نداریم، یکی از موضوعات مورد غفلت آموزش پرسنل حقوقی است که باید به آن توجه کنیم. یکی از مشکلات ما این است که حقوقی های شهرداری بعد از مدتی که در حوزه های مختلف متخصص می‌شوند از شهرداری می‌روند و وکیل شاکیان شهرداری می‌شوند!

وی در حوزه خدمات شهری بر اقتصاد چرخشی به ویژه در حوزه پسماند اشاره کرد و گفت: برنامه ای دارم برای اینکه سالانه حداقل ۲۰ درصد از هزینه های حوزه پسماند و رفت و روب را کم کنیم. 

تعیین تکلیف بازار آب با توسعه تصفیه خانه ها، ساماندهی مشاغل مبتنی بر رقابت، استفاده از ظرفیت آرامستان ها مخصوصا برای کاربری چند منظوره مثل تولید برق از انرژی خورشیدی از دیگر موضوعاتی بود که قلندر در حوزه خدمات شهری به آنها اشاره کرد. 

این گزینه شهرداری مشهد گفت: پاشنه آشیل حوزه حمل و نقل این بوده که تا الان ارتباط مناسبی با طرحهای توسعه شهری نداشته است، اولویت اول ما کاهش هزینه های شهروندی در حوزه حمل و نقل عمومی است و این موضوع با طرحهای توسعه حمل و نقل محور محقق می‌شود.

قلندر خاطرنشان کرد: در حوزه فنی و عمران بزرگترین چالش ما بحث مطالعات است که متأسفانه در برخی موارد پیوستهای کارشناسی ندارد، چالش دیگر در حوزه عمرانی شلختگی و افزایش هزینه ها و زمان پروژه هاست. تصویب و ابلاغ طرحهای تفصیلی کار بزرگی بود که شورا انجام داد امیدوارم در ۶ ماهه اول امسال طرح بلندمرتبه سازی هم به سرانجام برسد. 

وی از برنامه ویژه برای ارتقای بافت‌های فرسوده مانند وکیل آباد و آبکوه بدون هزینه برای شهرداری خبر داد. 

این نامزد شهرداری مشهد کلید موفقیت در حاشیه شهر را اثبات انتفاع مردم در اجرای برنامه های شهرداری در تمام حوزه ها دانست و گفت: با توجه به عدم عدالت توزیعی در حاشیه شهر باید پروژه های پیشران و محرک توسعه مانند شبکه راههای مناسب، افزایش سرانه ها و فعالیت‌های زیربنایی انجام شود.

قلندر اذعان کرد: در تنظیم برنامه های شهری باید بانوان را به صورت تشکلی مشارکت دهیم، مطمئنا در هر پارکی که بالای ۵ هکتار باشد باید برای بانوان محوطه ای اختصاصی در نظر گرفت. 

وی گفت: در حوزه توس باید گردشگری فرهنگی، گردشگری مزرعه و گردشگری تاریخی را مد نظر داشته باشیم. در حوزه ورزش یکی بحث سرانه ها و دیگری آموزش به شکل مسجدمحوری و مدرسه محوری است. 

این گزینه شهرداری مشهد تصریح کرد: در حوزه بدهی های شهرداری تا وقتی وضعیت ثبات اقتصادی نداریم تا جایی که می‌توانیم باید تسهیلات را بگیریم چرا که تورم هزینه اجرای پروژه ها را هر سال افزایش می‌دهد و سودی که به بانک پرداخت می‌کنیم از آن خیلی کمتر است. 

قلندر با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ملزم به رعایت قانون درآمدهای پایدار هستیم، گفت: در حوزه بهای خدمات و کارهای مختلفی که در کاهش هزینه ها باید انجام دهیم، در برنامه خودم به صورت ویژه دیده ام با اجرای این برنامه در پایان سال ۱۴۰۴، حدود ۵۰ درصد هزینه های شهرداری بدون فشار بر مردم محقق شود. 

وی بر اجرای طرحهای توسعه شهری حمل و نقل محور تاکید کرد و آن را موجب توانمندسازی در حاشیه شهر دانست و گفت: اولویت اجرای این طرحها را برای  طبرسی شمالی و محدوده سیدی و بلوار صبا برنامه ریزی کردیم، همچنین اتمام حفاری خط ۴ و بهره برداری از فاز یک قطار شهری از جمله برنامه هایی است که باید حتما عملیاتی شود. 

قلندر، سه پروژه اجرای زباله سوز هزار تنی با مشارکت بخش خصوصی، کارخانه بازیافت خاک و نخاله و بهره برداری از نیروگاه بیوگاز را از عایدی های صفر کردن حوزه خدمات شهری دانست.

باید ماندگاری زائر را در مشهد افزایش دهیم  

این گزینه شهرداری مشهد تصریح کرد: ماندگاری زائر در شهر یکی از موضوعات بسیار مهم و اصلی است که باید به آن توجه کنیم، ما باید زائر پذیری و زیارت را در مشهد تسهیل و ارزان کنیم و از این طریق مدت اقامت مردم را در شهر اضافه کنیم چراکه این موضوع به اقتصاد شهر کمک می‌کند.

وی ایجاد میدان بار مرکزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: گام بعدی ایجاد مرکز لجستیکی مصالح ساختمانی مورد نیاز بخش ساختمان در شرق کشور است.

قلندر، بر ایجاد معابر بزرگ مقیاس شهری کنارگذر شمالی و شریان های فرعی آن شامل ابوطالب شمالی و خیام شمالی، اجرای تقاطع های غیرهمسطح در سه  راه فردوسی، چهارراه ابوطالب، سه راه خیام ملک آباد، اصلاح هندسی معابر و کاهش نقاط حادثه خیز و بهبود معابر حاشیه شهر و برطرف کردن معضل ترافیک در مناطقی مانند جاده سیمان به عنوان برنامه های عملیاتی خود در حوزه حمل و نقل تاکید کرد. 

گزینه کلیدداری شهر بهشت گفت: پارک بانوان ریحانه یکی از الگوهای مناسب است که باید با جانمایی مناسب در چند نقطه شهر تکرار شود. 

وی با تاکید بر جلب مشارکت سرمایه گذاران گفت: در خصوص بودجه ما باید از مصارف به منابع برسیم در حالی که الان بر عکس است و درآمد های نقدی را صرف پروژه ها می‌کنیم.

تاکید بر ارتقای جایگاه شهر مشهد در سطح ملی و بین‌المللی 

کاظم یزدان‌مهر نیز در بخشی دیگر از این در نشست  که به صورت زنده پخش شد، با اشاره به اینکه شهر مشهد با توجه به شاخص و ویژگی‌های خاصی که دارد دارای شرایط و شاخص‌های ویژه ای است، تصریح کرد: شهردار این شهر باید اهل تعامل و مسلط به دیپلماسی شهری باشد و بتواند انسجام حاکمیتی ایجاد کند؛ ما باید بتوانیم با فعال کردن پتانسیل‌های شهر مشهد و ارائه آن‌ها در قالب بسته‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جذب کنیم. 

وی بر جدا شدن حوزه معاونت فنی و عمران از حمل‌ونقل تاکید کرد و افزود: مدیریت زیباسازی در معاونت شهرسازی یا خدمات شهری باید در دستور کار قرار گیرد و مدیریت بحران باید به خدمات شهری متصل شود. همچنین متولی ورزش شهرداری مشهد باید در حد یک سازمان یا اداره کل خلاصه شود. 

یزدان‌مهر ادامه داد: ناحیه‌محوری یکی از موضوعات مورد توجه من است، ارتقای جایگاه شهر مشهد در سطح ملی و بین‌المللی باید به صورت جدی پیگیری شود. حوزه معاونت اقتصادی باید فعال‌تر از وضعیت موجود باشد، با اخذ مشاوران بسته‌های اقتصادی را آماده و در قالب نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی مطرح کنیم تا سرمایه‌گذار جذب شود. 

شهردار منطقه ۶ عنوان کرد: در زمینه برنامه‌ریزی و منابع انسانی، تبدیل وضعیت رفاهیات و ارتقای شغلی بسیار مهم است، سیستم متمرکز اداری ستاد باید به سازمان‌ها و مناطق منتقل شود. شهرداری در خصوص رفاهیات پتانسیل‌های خوبی دارد که از جمله آن‌ها صندوق‌های قرض‌الحسنه و شرکت‌های تعاونی است، اما خروجی این مجموعه‌ها نارضایتی را برای همکاران ایجاد کرده است. باید به موضوع برون‌سپاری، بازبینی و اصلاح فرایندها، تعیین تکلیف و تبدیل وضعیت نیروها، تهیه بانک اطلاعاتی در رابطه با شایسته‌سالاری و سرعت بخشیدن به تکمیل هوشمندسازی باید مورد توجه قرار گیرد. در حوزه رفاهیات باید بتوانیم اعتبارات رفاهی را تجمیع کنیم. 

طرحهای تفصیلی مشهد نیاز به بازنگری دارد 

این گزینه شهرداری مشهد گفت: طرح تفصیلی ابلاغ شده، اما نیاز به بازنگری دارد، در خصوص بافت‌های فرسوده نیز تصمیمات خوبی گرفته شده، اما روال اجرا سخت شده است. در خصوص پروانه و پایانکار و پلاک‌های مسکونی حاشیه شهر باید هماهنگ باشیم و دستورالعمل‌های واحدی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی و مجموعه‌های درگیر ایجاد کنیم. در حوزه استحصال اراضی باید با سازمان و اشخاص حقیقی که صاحب زمین‌های بزرگ‌مقیاس هستند به گونه‌ای تعامل کنیم که منافع دو مجموعه لحاظ شود.

وی با بیان اینکه شهر مشهد دارای بافت‌های تاریخی بسیار خوبی است، بر احیای بافت‌های تاریخی با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و ادارات متولی تاکید کرد و گفت: در زمینه هویت اسلامی شهر مشهد معاونت شهرسازی و دستگاه‌های متولی باید دغدغه داشته باشند و راهکار لازم را ارائه دهند؛ در موضوعات کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز  تناقض‌هایی وجود دارد. به طور مثال رایی‌هایی که صادر می‌شود متفاوت است. این برای مردم نارضایتی ایجاد کرده و دریافت حق و حقوق شهرداری را سخت کرده است. 

رفت و روب شهر هزینه بر است   

یزدانمهر بیان کرد: رفت‌وروب و جمع‌آوری زباله برای شهرداری هزینه‌بر است. زباله‌های خشک یا پسماند فرصت خوبی برای شهرداری مشهد است. باید این دو را تجمیع کنیم یعنی طرح جمع‌آوری زباله‌های خشک نیز جزو پیمان پیمانکار رفت‌وروب و جمع‌آوری زباله باشد. در طی سالیان بسیار کم مبحث جمع‌آوری زباله و رفت‌وروب می‌تواند در قالب مزایده واگذار شود.

این گزینه شهرداری مشهد، مشاغل آلاینده و مزاحم در بافت‌های مختلف شهر را نگران کننده توصیف کرد و گفت: برنامه منسجمی در رابطه با ساماندهی این موضوعات در سنوات اخیر نداشتیم. حتما باید در رابطه با ساماندهی مشاغل با ایجاد بسته‌ها ومشوق‌های بسیار خوب با بخش خصوصی این موارد را انجام داد. حفاظت و تقویت بسترها و منابع ارزشمند طبیعی مانند کمربند سبز، کشف و ارتفاعات جنوب جزو اولویت‌ها است.

یزدان‌مهر در رابطه با موضوعات مالی، درآمدی و اقتصادی تمرکز بر نقش گردشگری مذهبی در اقتصاد شهر تاکید کرد و گفت: شفاف کردن قوانین و ضوابط فرایندی برای سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد مکانیسم لازم اداری، تدوین مشوق‌های خاص برای سرمایه‌گذاری خارجی، دریافت سهم کامل شهرداری از محل مالیات‌ها، ایجاد تفکر واحد در شهرداری جهت سرمایه‌گذاری کلان توسط بخش خصوصی و برنامه‌ریزی دقیق به منظور کسب درآمد از ارائه خدمات به زائر و تبدیل به منبع درآمدی پایدار است. 

شهردار منطقه ۶ شهرداری مشهد اظهار کرد: ما پتانسیل بسیار خوبی داریم و شورا در رابطه با شرکت گردشگری هفت حوض مصوبه خوبی داشت. با فعال کردن این شرکت می‌توانیم هزینه‌های شهرداری را به منبع درآمدی تبدیل کنیم. تعریف پروژه‌ها و رویدادهای ملی در شهر، ارتقای آگاهی شهروندان به مقوله‌های اجتماعی و دریافت حداکثری سهم عوارض متمرکز از دیگر برنامه‌ها است.  

وی در خصوص پروژه‌های عمرانی گفت: اعتقاد من بر استفاده از تکنولوژی‌های روز، استفاده از آسفالت پلیمری، اولویت دادن به بازگشایی معابر ویژه و اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس است. همچنین پروژه‌های زودبازده باید تکرار شود، اما پیشنهاد می‌کنم جهت‌دهی شود تا به حداکثر بهره‌برداری برسد. 

این گزینه شهرداری مشهد گفت: در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برنامه‌های ما در زمینه تحقق شهر ایمن و روان، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تدوین قانون جلوگیری از تردد وسایل نقلیه آلاینده، جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، برنامه‌ریزی اقتصادی جهت توسعه خطوط ریلی، تامین مالی احداث قطار شهری از منابع دولتی و مدیریت اقتصادی این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی، نوسازی اتوبوس‌ها و ناوگان تاکسی، حمل‌ونقل پاک، تفکیک حمل‌ونقل زائر خارجی از ایرانی و نگاه ویژه در خصوص پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقل شهر مشهد است. 

یزدان‌مهر با بیان اینکه در موضوعات فرهنگی اعتقاد من توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، احداث سالن‌های ورزشی و فرهنگسراها در حاشیه شهر، ایجاد اشتغال برای زنان بی‌سرپرست، هزینه کردن ۰.۵ درصد سهم کتابخانه‌ها، توسعه خانه‌های علم و  احداث کمپ‌های زائر را مورد تاکید قرار داد و متذکر شد: شهرداری نباید در این زمینه به تنهایی متولی باشد دستگاه‌های مربوطه نیز باید سهم خود را پرداخت کنند. علاوه بر این باید تعامل سازنده میان مراکز متعدد سیاست‌گذاری امر زیارت اتفاق بیفتد.

مهدی خداشناس نیز در این نشست پس از بیان سوابق کاری و تحصیلی خود، گفت: شهردار مشهد باید در راستای سیاست‌های شورا، برنامه عملیاتی برگرفته از سیاست‌های شورا و تدابیر حکیمانه اعضای شورا گام بردارد. 

شهردار منطقه سه شهرداری مشهد سیاست‌های شورای شهر در محدوده سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ را شامل چهار برنامه اصلی رشد و توسعه شهر با مرکزیت حرم، اصلاح حکمرانی شهری با هدف ارتقای مشارکت مردمی و تعاملات بین سازمانی، محوریت عدالت در توزیع امکانات و خدمات شهری و پویایی دانش بنیان‌ها و تقویت مدیریت شهری عنوان کرد. 

این گزینه شهرداری مشهد افزود: در گفتمان اعضای شورا چند نکته کلیدی شامل پیشرفت شهر در گرو تعاملات بین دستگاهی، رفاهیات و مشکلات کارکنان، آموزه‌های رضوی و منویات رهبری، توجه ویژه به حاشیه شهر در عرصه‌های ورزشی و زیرساختی و تامین خدمات و حمایت ویژه از شهروندان معلول و توانیاب وجود دارد. 

وی افزود: برنامه میان‌مدت مورد تایید اعضای شورا شامل ۶ محور هویت شهری، کالبدی شهری، دیپلماسی شهری، اقتصاد شهری، محیط زیست شهری و مدیریت شهری است. منابع و مصارف نیز در این سیاست چهار ساله دیده شده است.  

خداشناس با بیان اینکه در برش ۱۴۰۲ و بودجه شورا رشد ۴۰ درصدی برای درآمد شهر در نظر گرفته شده است، آن را قابل تحقق دانست و عنوان کرد: ۴۸ درصد بودجه عمرانی در سال جدید اختصاص داده شده است. ما تلاش کردیم برنامه را مبتنی بر چالش و راهبرد با نگاه ویژه به سیاست‌های شورای شهر ببینیم که در هفت حوزه در نظر گرفته شده است. 

از رکود دارایی‌های های سرمایه‌ای تا نقره داغ بانکی 

شهردار منطقه سه بیان کرد: نگاه اصلی برنامه من در حوزه مالی و اقتصادی است چون معتقدم تا درآمدی نباشد نمی‌توان توقع خدمات و برنامه‌های عمرانی را داشت. چالش اصلی در این حوزه رکود دارایی‌های سرمایه‌ای است که نتوانستیم از اراضی، املاک و دارایی‌های سرمایه‌ای استفاده کنیم. گردش مالی بالای شهرداری در حوزه‌های پیمانکاران و پرسنل، فاینانس بانکی یا نقره داغ بانکی و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به شهرداری از دیگر چالش‌ها است. 

خداشناس با اشاره به اینکه باید به درآمد شهرداری در حوزه مسکن و سرمایه خرد توجه ویژه شود، موضوعاتی مانند توسعه دارایی سرمایه چابک، نظام مبادله تهاتری، عدم توجه به اقتصاد حریم، ورود به بازارهای جهان اسلام و انتقال تجربه و ثروت، شفاف‌سازی ظرفیت‌های درآمدی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی در قالب احکام رهبری و درآمدهای دولت را از جمله راهکارهای موثر در این حوزه برشمرد. 

۷۶۰۰ هکتار اراضی بایر در مشهد 

این گزینه شهرداری مشهد، یکی از منابع اصلی درآمد پایدار را استحصال اراضی دانست و گفت: ما در پهنه‌های مشهد ۷۶۰۰ هکتار اراضی بایر و رها داریم که ۶۰ درصد یعنی حدود ۴۵۰۰ هکتار قابلیت استحصال دارد. منبع درآمدی دیگر تبدیل اراضی است که در قالب تامین مسکن عنوان کردیم این موضوع به تامین مسکن شهر، خروج از رکود و ایجاد اشتغال کمک می‌کند. 

خداشناس خاطرنشان کرد: آنچه در حاشیه شهر و در زمینه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در حوزه اقتصادی مهم بوده، ایجاد مگاپروژه‌های تحریک توسعه است. فاز اولیه اکثر این مگاپروژه‌ها در ۲ سال باقی مانده قابل بهره‌برداری است. بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی دولت نیز می‌تواند در زمینه درآمدی به شهرداری کمک کند. از جمله آنها استفاده شهرداری از نفت خام و میعانات گازی به منظور بدهی‌های دولت، تامین قیر دولتی برای آسفالت معابر و استفاده از مالیات خانه‌های لوکس است. 

وی در بخش دیگری از ارائه برنامه هایش گفت: در حوزه معماری و شهرسازی چالش‌های مختلفی داریم که مهم‌ترین آن راندمان پایین نظام پاسخگویی ما است. فرآیند صدور مجوز ساختمانی ما طولانی بوده که اگر گام اصلی را به سمت شهروندسپاری برداریم نظام پاسخگویی را سرعت می‌دهیم. نکته دیگر توسعه کیفیت فضای مکان‌های عمومی شهر است که هیچ هویت مشهدی در این مکان وجود ندارد. 

استفاده از ظرفیت‌های حریم برای راهبرد کلیدی، سرعت‌بخشی به طرح ویژه توس و احداث باغ شهر نوین توس از دیگر برنامه‌هایی بود که شهردار منطقه سه به آن اشاره کرد.

حلقه مفقوده شبکه ارتباطی هسته مرکزی شهر با حرم مطهر 

وی مهم‌ترین نکته در حوزه حمل‌ونقل و عمران را حلقه مفقوده شبکه ارتباطی هسته مرکزی و حرم دانست و گفت: ضعف زیرساختی توسعه در حوزه میانی و شمال شرق، توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات در پهنه شهر و حاشیه شهر و نبود مگاپروژه‌های شهری در حاشیه شهر از مهم‌ترین چالش‌ها است ت مهم‌ترین اقدام در این حوزه تکمیل شبکه زیرسطحی و روسطحی در حوزه حمل‌ونقل و عمران، کاهش شکاف سرانه خدمات و تسهیلات شهری مناطق برخوردار و کم‌برخوردار، تکمیل شبکه معابر پشتیبان پهنه‌های منفصل شهری، ایجاد حیات شهری پیرامون حرم، توسعه و تکمیل حمل‌ونقل عمومی شهر، تکمیل حفاری خط سه و چهار، تکمیل ناوگان مترویی شهر، اضافه شدن ۱۸واگن به قطار شهری و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس ظرف ۲ سال و احیای احداث پایانه غرب است. 

خداشناس گفت: ۴۰ درصد پهنه‌های سبز از آب شرب و چاه‌ها استفاده می‌کنند که باید به طور کامل صفر کنیم. ایجاد سرمایه‌گذاری در بحث الماس کثیف، بازیافت مصالح ساختمانی و ایجاد پ‌ارک‌های موضوعی، شهری، محلی و خطی از دیگر برنامه‌ها است. 

شادی مؤمنانه باید مورد توجه قرار گیرد 

وی عنوان کرد: در حوزه فرهنگی نگاه ما دیدگاه محلی به شهر بوده که باید شهر را در تراز پایتخت معنوی جهان تشیع رشد دهیم. باید اقدامات جزیره‌ای را به ایجاد منظومه مدون فکری شهر تبدیل کنیم. همچنین بودجه‌ریزی باید مبتنی بر واقعیت باشد. 

آمادگی مشهد برای خواهرخواندگی با مدینه 

این گزینه شهرداری مشهد شادی مومنانه را یکی از نکات کلیدی توصیف کرد و گفت: در حوزه ورزش و جوانان و بانوان باید با ایجاد کمپ‌های ورزشی در نقاط محروم نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم. همچنین  باید به ورزش معلولان، احیای ورزش همگانی و ایجاد محوطه‌های تفریحی ویژه بانوان توجه شود. 

خداشناس آخرین گام را مدیریت منسجم شهری دانست و گفت: باید گام‌هایی به سمت دیپلماسی شهری و ایجاد روابط مناسباتی با حاکمیت، دولت، مجلس و قوه قضاییه را در دستور کار قرار دهیم. همچنین استفاده از ظرفیت‌های مراکز دینی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی در معاملات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و مدیریتی باید در دستور کار قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: شهر مشهد آمادگی این را دارد که با مدینه وارد خواهرخواندگی شود. 

گزارش از: معصومه مومنیان 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.